Àlcim Ecdidi Avit
Església de Sant Pere, a Viena, lloc d'enterrament dels bisbes de la ciutat (avui, museu arqueològic de Viena) |
|
| bisbe, Pare Llatí de l'Església | |
|---|---|
| Nom secular | Àlcim Ecdidi Avit (Alcimus Ecdidius Avitus) |
| Naixement | ca. 450 Vienna Allobrogum (actual Viena del Delfinat, Isère, França) |
| Defunció | 5 de febrer de 523 Viena del Delfinat |
| Enterrament | Saint-Pierre-et-Saint-Paul (Viena del Delfinat, actual Musée archéologique); restes perdudes |
| Commemoració en | Església Catòlica Romana |
| Canonització | Antiga |
| Festivitat | 5 de febrer |
| Fets destacables | Escriptor i poeta; bisbe de Viena del Delfinat |
Àlcim Ecdidi Avit (Alcimus Ecdidius Avitus, o Alcimus Ecdicius Avitus ) fou un escriptor i bisbe llatí del segle V. Era fill d'Isici, bisbe de Viena del Delfinat. Ja de jove va despuntar com una promesa de la literatura i fou un dels mes eloqüents erudits del seu temps. Va rebre una herència i es va retirar al monestir de Sant Pere i Sant Pau de la seva ciutat natal, i no en va sortir fins a la mort del seu pare el 490, al que va succeir com a bisbe de la ciutat.
Va participar en una conferencia a Lió entre bisbes arrians i catòlics en presencia del rei de Burgúndia (Borgonya), Gundebald. Va publicar refutacions contra els nestorians, eutiquians, sabel·lians i pelagians, i va convertir a alguns jueus. El Papa Hormisdes el va nomenar vicari apostòlic a la Gàl·lia. El 517 va presidir el Concili d'Epaume.
Va morir el 5 de febrer del 523 i fou enterrat al monestir de Sant Pere i Sant Pau de Viena de Delfinat.
Obres [modifica]
Les seves obres principals son:
- Sacrorum Poematum libri quinque, dedicat a son germà Apol·linar, bisbe de Valentia, format per cinc peces de 2500 línees: De Initio Mundi, De Peccato Originali, De Senteniia Dei, De Diluvio Mundi i De Transitu Maris Rubri.
- De consolatoria Castitatis Laude, en 666 hexàmetres, dedicat a la seva germana Fuscina.
- Vuitanta-set cartes
- Una homilia titulada "De Festo Rogationum et prima ejus Institutione"
- Vuit fragments d'homilies.
- Fragments d'un opuscle.