Africada postalveolar sonora

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Número AFI 104 (135)
Símbol AFI d͡ʒ
Imatge AFI IPA voiced postalveolar affricate.svg
Símbol HTML ʤ
X-SAMPA dZ
Kirshenbaum tZ
Exemple sonor Exemple sonor (pàg.)

L'africada postalveolar sonora és un so de la parla que se simbolitza [dʒ] en l'AFI (sovint amb una lligadura superior, [d͡ʒ], per indicar que es tracta d'un so únic format per dues fases). És un so bastant freqüent en els idiomes del món, present a paraules com l'anglesa "jump".

[modifica] Característiques

  • És un so africat perquè té una primera fase oclusiva, on es talla el corrent d'aire i després una fricció
  • És una consonant sonora perquè hi ha vibració de les cordes vocals
  • És un so oral, l'aire només surt per la boca

[modifica] En català

El català posseeix aquest so, que apareix a mots com "formatge". Pot escriure's amb els dígrafs "tj" o "tg", o sorgir de la sonorització del fonema /t͡ʃ/, o de l'africació del fonema /ʒ/ rere de nasal, com a la paraula "penjat".

En valencià la majoria de les j ortogràfiques corresponen a una pronunciació [dʒ], o en valencià apitxat a [tʃ].Plantilla:Cal referencia

Eines personals
Espais de noms

Variants
Accions
Navegació
Comunitat
Imprimeix/exporta
Eines
En altres llengües