AgoraVox

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca

AgoraVox és un lloc web de notícies francesa, en francés, duta a terme per voluntaris i escriptors amateurs, creada per Carlo Revelli i Joël de Rosnay en març de 2005 i ofereix continguts concebuts per redactors individuals o múltiples.

AgoraVox va ser un dels primers llocs web a França que va apostar pel periodisme ciutadà, i és similar a webs comunitaris com ara L'Echo du Village (1998) o Indymedia (1999). Des de llavors, han emergit altres pàgines web de caràcter participatiu, tals com Rue 89, Le Post, Mediapart o Atlantico. Pot ser comparada a la pàgina web coreana OhmyNews.

A l'abril de 2009, prop de 40.000 voluntaris van esdevindre editors de la versió francesa. Dos anys després, suamven 70.000. Una versió italiana del lloc va ser llançada a finals de 2008. Algunes versions creades a partir de l'original han estat AgoraVox TV, NaturaVox, EducaVox, CareVox, Orser i SportVox.

D'acord amb Google Trends, agoravox.fr compta amb 50.000 visites úniques diàries,[1] mentre agoravox.tv es queda en 15.000 visitants únics diaris.[2]

Història[modifica | modifica el codi]

La companyia Cybion, creada per Carlo Revelli i Joël de Rosnay, es troba darrere del projecte i el proveeix de fons. El projecte AgoraVox és la culminació d'anys de recerca i experimentació. La iniciativa va partir de les recerques de Revelli en el camp de la intel·ligència estratègica en Internet.[3]

El mateix Revelli va anunciar la creació de la Fundació AgoraVox en el lloc web del mitjà. Aquesta Fundació, amb seu a Bèlgica, va començar a funcionar al juny de 2008 amb una aprovació del Ministeri de Justícia belga, esdevenint en el primer grup mediàtic d'aquesta mena que assoleix aquest reconeixement.[4]

Política editorial[modifica | modifica el codi]

La política editorial, tal com es defineix en el web, passa per una crida a la "publicació de les històries no publicades, descobertes pels ciutadans". La pàgina web també conté nombrosos articles i històries que han aparegut en altres mitjans, així com comentaris i editorials sovint es publiquen en una secció de "fòrum obert".

Com a part del treball d'intel·ligència, s'emplaça el ciutadà a ésser el centre del sistema i un cercador i analista de la informació, comentaris i esdeveniments d'actualitat. El Consell editorial és compost per membres de l'equip d'editors i moderadors d'AgoraVox, cadascú ha publicat almenys quatre articles en el lloc web.

Al principi, per a poder ésser triat membre del Comité de Selecció, era necessari haver-hi publicat un determinat nombre d'articles en AgoraVox i ésser reconegut com un editor "de qualitat". Des de desembre de 2007, per a convertir-se en moderador només hi cal haver publicat almenys quatre articles. És un primer filtre, atés que ha de ser validat després per l'equip original d'AgoraVox.

Els articles poden ser modificats o reproduïts per la Fundació mitjançant els socis mediàtics d'AgoraVox, i la seua explotació comercial no està inclosa. La responsabilitat legal d'un article recau sobre el seu autor.

Repercussions i visibilitat[modifica | modifica el codi]

Els continguts són llistat a Yahoo! News França. Està classificat com a bloc soci d'aquest servei de notícies, però no dins la categoria d'actualitat diària.

Deutsche Welle va triar AgoraVox com "El millor bloc periodístic en francés" el 2005.[5] El llançament d'AgoraVox va ser seguit de prop per periòdics, televisions i ràdios.[6]

Referències[modifica | modifica el codi]

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]