Al-Jazeera

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
30x-Radio-Tower.png
Crystal Clear device tv.png
Al-Jazeera
Nom comercial Al-Jazeera
Propietaris xeic Hamad bin Thamer al-Thani
Apareguda el dia novembre del 1996
Àmbit Món
Lloc web www.aljazeera.net

Al-Jazeera (en àrab, الجزيرة: "l'illa" o "la península", en al·lusió a la península Aràbiga) és un canal de televisió per satèl·lit de llengua àrab fundada al novembre de 1996 pel govern de Qatar. És el principal canal de notícies del món àrab.

Originalment gratuïta i sostinguda pel govern (la família reial de Qatar), l'emissora va començar a poc a poc a cobrar pels serveis i es va independitzar financerament, tal com es pretenia des de la seva creació.

A partir dels atemptats de l'11 de setembre de 2001 contra els Estats Units, Al-Jazeera va adquirir fama en el món occidental com a canal de difusió privilegiat dels missatges d'Ossama bin Laden i altres membres de la xarxa d'Al-Qaida. Aquesta distinció li va valdre a la cadena àrab un contracte d'exclusivitat a Occident amb la cadena de notícies nord-americana CNN.[1]

Al-Jazeera afirma que és l'únic canal de televisió políticament independent al Pròxim Orient. La seva tònica ha arribat a molestar en repetides ocasions el govern nord-americà, que almenys una vegada ha demanat al govern de Qatar que prengués mesures en l'assumpte, sense èxit. A l'Iraq posterior a la guerra del 2003, el govern local, mantingut pels Estats Units, va vetar Al-Jazeera en diverses ocasions.[2] La monarquia saudita rep sovint crítiques d'Al-Jazeera.

La xarxa d'Al-Jazeera[modifica | modifica el codi]

Al-Jazeera té una sèrie de canals temàtics a més de l'emblemàtic canal de notícies en àrab. La xarxa d'Al-Jazeera inclou:

  • Al-Jazeera

El canal original de la cadena, que emet 24 hores de notícies en àrab.

  • Al-Jazeera Sports

Versió esportiva del canal (nascut el 2003). Té diversos canals germans:

  • Al-Jazeera Sports +1, nascut el 2004.
  • Al-Jazeera Sports +2, canal esportiu de pagament. Emet la Copa de la UEFA, la Lliga espanyola i la Lliga italiana.
  • Al-Jazeera Sports +3, canal esportiu amb comentaris en anglès.
  • Al-Jazeera Sports HD, altrament dita Al-Jazeera Esports +4. Emet contingut en alta definició. Transmet la Copa de la UEFA en aquest format.

Actualment la xarxa esportiva d'Al-Jazeera s'anomena beIN Sport.

  • Al-Jazeera Mobasher (o Al-Jazeera En Directe)

Nascut el 15 d'abril de 2005, aquest senyal emet conferències en directe, sense edició ni comentaris o intervencions de periodistes o comentaristes. El seu senyal només afegeix subtítols quan es necessita traducció. És semblant a canals com Cable-Satellite Public Affairs Network (C-SPAN) o al canal Parliament de la BBC. És el primer del seu tipus al món àrab.

  • Al-Jazeera Infantil

Va fer la primera emissió el 9 de setembre de 2005. Aquest senyal d'Al-Jazeera va dirigit a infants entre 3 i 15 anys d'edat. Està disponible en diversos països de l'Orient Mitjà i en algunes zones d'Europa.

  • Al-Jazeera English

Al-Jazeera English emet 24 hores de notícies en anglès. Els seus estudis principals són a la ciutat de Doha, capital de Qatar. És la cadena germana de l'Al-Jazeera original, que emet en àrab. El canal transmet notícies, anàlisi, documentals, debats, actualitat, negocis i esports. Va començar a emetre el 15 de novembre de 2006. Al-Jazeera English és el primer canal de notícies en anglès amb seu al Pròxim Orient.

En l'actualitat s'ha desdoblat entre Al-Jazeera English i Al-Jazeera America.

  • Documentals d'Al-Jazeera

Canal de la xarxa Al-Jazeera que emet documentals relatius, amb preferència, a l'Orient Mitjà. Va començar a emetre l'1 de gener de 2007. El mateix canal afirma que produeix només el 15% del seu contingut i que la resta de documentals els obté d'altres productores àrabs i d'altres països d'arreu del món.

A l'Estat espanyol[modifica | modifica el codi]

Taysir Allouni, corresponsal d'Al-Jazeera a l'Estat espanyol, va ser detingut l'any 2003 i condemnat per l'Audiència Nacional espanyola sota l'acusació de pertànyer a Al-Qaida. Ossama bin Laden li havia concedit una entrevista exclusiva el 2001, durant la guerra contra l'Afganistan, i l'entrevista es va transmetre per Al-Jazeera. La gravació d'aquella entrevista es va utilitzar com a "evidència" de la relació d'Allouni amb Al-Qaida.[3] A causa del seu estat de salut, el 7 d'octubre del 2006 se'l va posar en llibertat, però sota arrest domiciliari.

Als Estats Units[modifica | modifica el codi]

Als Estats Units, Al-Jazeera ha estat qualificada com un "instrument de propaganda dels terroristes",[4] a causa de la difusió dels missatges en vídeo entregats per Ossama bin Laden i per l'entrevista que aquest va concedir a Taysir Allouni. El govern nord-americà diu que Al-Jazeera té un punt de vista parcial i per contrarestar la seva influència va obrir un canal de notícies en llengua àrab, Al-Hurra,[5] que emet des de l'Aràbia Saudita.

Referències[modifica | modifica el codi]

  1. «A dialogue with Mohammed Jasim Al-Ali» (en anglès). TBS Journal, Tardor / hivern 2001. [Consulta: 21 febrer 2011].
  2. «Iraqis shut down Al-Jazeera TV» (en anglès). Scotland on Sunday, 8 agost 2004. [Consulta: 21 febrer 2011].
  3. Lia, Brynjar. Architect of global jihad: the life of al-Qaida strategist Abu Musʻab al-Suri. Columbia University Press, 2008. ISBN 023170030X. 
  4. Golan, Guy J.; Johnson, Thomas; Wanta, Wayne. International media communication in a global age. Taylor & Francis, 2009, p.25. ISBN 0415998999. 
  5. Balanç magre de la cadena àrab proamericana Al-Hurra dos anys després de la seva creació 3cat24, 16/04/2006 [consulta 14/01/2011]

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Al-Jazeera Modifica l'enllaç a Wikidata