Discussió:Revolució Turca

El contingut de la pàgina no s'admet en altres llengües.
De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
(S'ha redirigit des de: Discussió:Reformes d'Atatürk)

El Genocidi armeni i Atatürk[modifica]

La frase També va provocar una turquizació que encara dura reprimint les minories, provocant el genocidi armeni és incorrecta: he seguit l'enllaç de genocidi armeni i he vist que va ser provocat el 1915 pel partit Comité Unió i Progrés (CUP) promogut pels anomenats Joves Turcs, durant l'estat Otomà; he anat a aquest darrer enllaç i he vist que Kemal no estava entre els promotors d'aquest moviment. La revolució de Kemal, amb tota la uniformització lingüística (turca) i cultural (musulmana-sunita), va començar el 1923. Per tant, esborro la segona part de la frase sobre el genocidi armeni.

Podeu llegir-ne un article molt interessant al darrer dossier de La Vanguardia: Bloxham, Donald «La cuestión armenia» (en espanyol). Vanguardia Dossier - Las dos Turquías [Barcelona], 32, juliol 2009, pàg. 78-83. ISSN: 1579-3370 [Consulta: 1r setembre 2009]. --Tripallokavipasek (disc.) 09:38, 2 set 2009 (CEST)[respon]

La Revolució Turca[modifica]

(Me disculpen por el idioma, si us plau.) La Revolució Turca, como la llamo yo (y muchos académicos también) o "La Revolució d'Atatürk", como la llama(ba) la filósofa turca Bedia Akarsu, no té res a veure amb aquest article. En la pagina de la Asociació Turca d'Història se puede ver una resumen bastante simplificada, por el lector corriente, aquí. Yo, sin entrar en "forumisme" voy a explicar un par de cosas:

  1. Primero que nada, en este article hay algo (me olvidé el nombre específico en Wikipedia, el otro día Pau puso un enlace a su link en EN:WP) que se trata de contar "una cosa" en un texto, mientrás prometiendo contar "otra cosa" en el título. El título de este article dice contarnos "Els Reformes d'Atatürk" -que han contribuído enormemente a la realización de la La Revolució Turca- pero nos cuenta -al parecer- otro tema alrededor de algo llamado "les sis fletxes del kemalisme" (serán les fletxes del CHP). Nunca he oído que los nombres de ciudades turcas fuesen parte de esas reformas, ni naturalmente tampoco lo ha sido ninguna tragedia humana (ver discusión arriba) ocurrida antes de la república.
  1. Segundo, dejemos a un lado cambios colosales como la introducción del Laïcisme y la abolición de la monarquía, y digan lo que digan las fuentes (son muchas, hay que leer todas) que utilicemos, ninguna de las "reformes d'Atatürk" es un cambio superficial, como para decir "prohibició de portar fez (sic)". Son cambios democratizantes. No se ha prohibido el "fes", sino se ha prohibido el uso de ropa y barrets o capells que demuestren "identidad" y "estatus social". La reforma del alfabeto no es superficial, este cambio logró que el porcentaje de alfabetismo en Turquia subiera de unos 13 % a sobre 90 %. (Vaya votar con conocimiento sin saber leer, deja el programa de los partidos, ni siquiera la papeleta de voto.) La reforma (o "imposición") de un apellido va junto con la prohibición del uso de los títulos com Bey, Ağa, Paşa etc que conllevan estatus social (o sea implican "desigualdad") y que se usaban antes para distinguír las personas con el mismo nombre.

Voy a tratar de corregir (desarrollar) este article, pero espero que no me insistan que "hay fuentes que dicen tal"; bueno, mientrás estemos contando el equipo de futbol de Real Madrid, si me traes fuentes sobre Baloncesto Barcelona, supongo que tendré derecho a rechazarlas. --E4024 (disc.) 16:14, 1 març 2016 (CET)[respon]