El Periódico de Catalunya

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
30x-Radio-Tower.png
Crystal 128 knode.png
Diari
El Periódico de Catalunya
Krantenkiosk el periodico barcelona.jpg
Gènere Informació general
Idioma català i castellà
Periodicitat Diari
Àmbit de distribució Catalunya
Fundació 1978[1]
Director Enric Hernández
Empresa editora Grupo Zeta
Tirada 220.186 (OJD, gener 2005)
Difusió 171.211 (OJD, gener 2005)
Lloc web oficial

El Periódico de Catalunya és un diari d'informació general de pagament i distribució matinal, editat a Barcelona amb doble versió catalana i castellana. És el diari de Catalunya més venut.[2] Pertany al Grup Zeta.

Taula de continguts

[modifica] Història

El 26 d'Octubre de 1978 va néixer El Periódico de Catalunya amb un nou model que va revolucionar el panorama de la prensa a Barcelona fins a convertir-lo, 25 anys després, en el diari més llegit en Catalunya. El Periódico té la seva redacció en un edifici del carrer Consell de Cent, en ple districte de l'Eixample de Barcelona, i compta amb corresponsals propis a les principals ciutats del món. Fundat pel barceloní Antonio Asensio Pizarro , va publicar el seu primer exemplar en un moment que existien tretze capçaleres als quioscos de Barcelona, tres d'elles esportives. El panorama periodístic de Barcelona es completarà a partir de 1978 amb un tercer rotatiu, El Periódico de Catalunya, que intenta heretar el testimoni de publicacions del Grup Mundo com Tele/eXprés, Catalunya Exprés o Mundo Diario.

La primera redacció, situada en el carrer Roger de Llúria de Barcelona, va estar regida per un equip directiu liderat per Antonio Franco Estadella i format pels periodistes Julián Llac, Enrique Arias, Juan Fermín Vílchez, Fernando Jáuregui, Ramon Miravitllas, José Luis Erviti i José Luis Orosa. Des del principi va comptar amb prestigiosos articulistes de tot l'espectre ideològic: Emilio Romero, Manuel Martín Ferrand, Amando de Miguel, Cándido, Montserrat Roig, Manuel Vázquez Montalbán, o Antonio Álvarez-Solís. La seva sortida al mercat va suposar l'aposta per un nou concepte de periòdic imprès, en donar gran rellevància als elements gràfics, seguint el model del USA Today ja que havia revolucionat la premsa dels Estats Units. Tanmateix, en el 1983 El Periódico enceta la doble edició en català.

[modifica] Trajectòria

En aquest més de 25 anys de vida, El Periódico de Catalunya ha estat testimoni des de la primera fila de la història de la transició, el desmantellament definitiu de la dictadura fins la consolidació de la democràcia a Espanya. En els últims anys ha iniciat una política d'expansió amb la creació de capçaleres germanes en diverses províncies espanyoles i a Andorra. Així, ha impulsat la creació de El Periòdic d'Andorra, El Periódico de Aragón, El Periódico de Extremadura, El Periódico Mediterrani i La Voz d'Astúrias. Tots aquests periòdics comparteixen amb El Periódico de Catalunya les característiques formals i gràfiques, les informacions sobre Espanya i política internacional, els articles d'opinió i alguns editorials, i es diferencien per la cobertura de les informacions locals i autonòmiques. El 5 de setembre de 2003 es va celebrar el 25è aniversari del diari, amb un acte central amb la concessió del Premi de Periodisme Antonio Asensio, intituit pel Grupo Zeta en memòria del seu fundador que va morir al 2001. El galardó el va atorgar el rei Juan Carlos. Segons les dades de l'estudi de la Oficina de Justificació de la Difusió (OJD) té una mitjana de tiratge de 220.186 exemplars diaris i una difusió mitjana de 171.211 exemplars diaris., allunyant-se dels 53.000 exemplars que difonia al 1979. A l'any 2006 El Periódico de Catalunya té un preu de 1 euro de dilluns a dissabte, i de 1,90 euros els diumenges, dia que inclou la revista El Dominical, i diversos suplements temàtics. Aquest diari es considera ideològicament liberalista, progresista, catalanista, social i de centre-esquerre. Formalment El Periódico de Catalunya es caracteritza pel gran tractament gràfic i la impressió en color de totes les seves pàgines, guanyant premis per aquesta feina.

[modifica] Pemis

El 17 de novembre de 2011 , El Periódico de Catalunya obté el seu últim premi i el reconeixement del seu treball visual. En aquesta ocasió el diari ha obtingut 12 premis en varies categories en la "12+1" edició dels European Newspaper Award , la competició del continent que reconeix als diaris millor dissenyats d’Europa. El Periódico de Catalunya va ser el diari més premiat després del Bergens Tidende . En aquesta edició es van presentar 226 diaris de 27 països. El Periódico de Catalunya en el 2008 ja va rebre aquest premi com a millor diari dissenyat d’Europa i en les altres ocasions com en el 2009 va obtenir 14 premis.

[modifica] Directors de El Periódico

[modifica] Plantilla actual

  • Director: Enric Hernàndez.
  • Directors adjunts: Albert Sáez, Juancho Dumall.
  • Subdirectors: Bernat Gasulla, Joan Manuel Perdigó, Iosu de la Torre y José Antonio Sorolla.
  • Director d'art: Ferran Grau.
  • Delegada a Madrid: Gemma Robles.
  • Tancament: Alfons Ribera.
  • Opinió: Enric Sala y Albert Garrido.
  • Internacional: Marta López.
  • Política: Neus Tomàs.
  • Economía: Olga Grau.
  • Societat: Luis Mauri.
  • Gran Barcelona: Javier Belmonte.
  • Esports: David Torras.
  • Icult: Teresa Cendrós.
  • Dominical: Pau Arenós.
  • Edició gràfica: Xavier Jubierre y Ferran Sendra.
  • Diagramació: Ricard Sans.
  • Infografía: Ricard Gràcia.
  • Documentació: Miren Casado.
  • Edició en català: Ricard Fité.
  • Edició on line: Miguel Ángel Maestro y Pep Puig.
  • Defensora de la Igualtat: Eva Peruga.
  • Secretari General de Redacció: Xavier Martínez Chico.
  • Directora de Comunicació: Montserrat Baldomà.

[modifica] Col·laboradors

[modifica] Filials

El Periòdic d'Andorra és un diari del Principat d'Andorra, fundat el 1996 com la filial andorrana d'El Periódico. Té la seva oficina central a Escaldes-Engordany.

[modifica] Bibliografia

• El Periódico de Catalunya, consultat el 26 de julio de 2011. • Informe sobre el sistema de traducció automàtica de El Periódico de Catalunya. • El Periódico de Catalunya, consultat el 2 de abril de 2009.

Pàgines webs: • Web de El Periódico de Catalunya • http://www.elperiodicodearagon.com/noticias/sociedad/el-periodico-de-catalunya-celebra-su-25-aniversario_74677.htmlhttp://www.elperiodico.com/es/noticias/sociedad/europa-premia-diseno-periodico-1224401

[modifica] Referències

  1. «El Periódico de Catalunya». L'Enciclopèdia.cat. Barcelona: Grup Enciclopèdia Catalana.
  2. «EL PERIÓDICO es consolida com a líder absolut del quiosc». El Periódico, 25/1/2012. [Consulta: 2/3/2012].

[modifica] Enllaços externs

Eines personals
Espais de noms

Variants
Accions
Navegació
Comunitat
Imprimeix/exporta
Eines
En altres llengües