Encyclopedia of Life
De Viquipèdia
| Aquest article conté informació obsoleta o li falta informació recent. Podeu col·laborar amb la Viquipèdia actualitzant les parts obsoletes o afegint la informació que manca per posar l'article al dia. |
Encyclopedia of Life (EOL, en català, "Enciclopèdia de la vida") és un projecte col·laboratiu, escrit per experts, que pretén construir una enciclopèdia d'articles separats per a cadascuna de les espècies conegudes. Cadascuna de les pàgines incloura text, vídeo, so, imatges i gràfics.
Actualment no es coneix amb certesa quantes espècies d'éssers vius s'han descrit o simplement catalogat, es creu que sobre 1'5 milions. La Encyclopedia of Life permetrà conéixer aquesta xifra.
En un principi es penjaran animals, plantes i fongs. Finalment s'hi incorporaran els bacteris, arqueobacteri i espècies extingides. A mesura que es descobreixin noves espècies s'aniran incorporant al web. S'estima que el temps emprat per a editar totes les espècies conegudes actualment serà d'uns 10 anys. La primera versió s'inaugurà el 26 de febrer de 2008.
Taula de continguts |
[edita] Visió
El biòleg Edward Osborne Wilson va esmentar el seu "somni" de què algú iniciés el projecte durant la xerrada que va impartir al rebre el premi TED al març de 2007. [1]. Aquest somni esdevení real quan cinc fundacions científiques van anunciar una donació inicial de 50 milions de dolars per a dur a terme el projecte.[2]
La Wikipedia va servir d'inspiració per a la Encyclopedia of Life.[3][4]
[edita] Etapes
[edita] Pàgina provisional
Aquesta es posà en marxa al maig de 2007. La pàgina provisional facilitava informació del projecte, FAQs (preguntes més freqüents) i pàgines de demostració limitades (de Kiwa hirsuta, Oryza sativa, Ursus maritimus i Amanita phalloides).
[edita] Primers mesos de funcionament
El 26 de febrer de 2008, dia del llançament, la primera versió de l'EoL rebé fins a 11'5 milions de visites en 5 hores i mitja, dues de les quals el web va estar caigut. Aquest excés de visites sobrecarregà el servidor i resultà molt complicat accedir-hi. El web es va tornar a tancar temporalment per solucionar aquests problemes.[5]
El primer dia de funcionament es van penjar 25 pàgines completes, desenes de milers amb informació mínima (de les quals la majoria eren peixos) i prop d'un milió de pàgines que únicament contenien el nom de l'espècie.
A principis del mes de setembre de 2008 s'hi va carregar informació de noves espècies extreta de webs com ARKive, AntWeb i Animal Diversity Web entre d'altres.
[edita] Referències
- ↑ " E.O. Wilson: TED Prize wish: Help build the Encyclopedia of Life"
- ↑ "E. O. Wilson's Encyclopedia of Life gets over $50M in funding"
- ↑ EOL Frequently Asked Questions
- ↑ "Leading Scientists Announce Creation Of Encyclopedia Of Life", Science Daily (May 9, 2007). Adapted from a Harvard University news release.
- ↑ http://news.yahoo.com/s/ap/20080227/ap_on_sc/encyclopedia_of_life;_ylt=Al87uV7Jv0xEbRLqnoeOqr4PLBIF

