Partit Nacionalista Basc
De Viquipèdia
| Partit Nacionalista Basc | |
|---|---|
| partit polític basc | |
| President | Iñigo Urkullu (President - EBB) |
| Secretari general | Belén Greaves |
| Líder | {{{líder}}} |
| Fundació | 1895 |
| Desaparició | |
| Seu | c/Ibáñez de Bilbao,16 Bilbao |
| Ideologia | Nacionalista, centre-dreta i democristià |
| Representació | eurodiputat al Parlament Europeu 6 diputats al Congrés de Diputats 30 diputats al Parlament basc |
| Partit europeu | Partit Demòcrata Europeu |
| Publicació oficial | ? |
| Lloc web | www.eaj-pnv.com |
El Partit Nacionalista Basc (en èuscar: Euzko Alderdi Jeltzalea, EAJ), és un partit polític basc fundat el 1895 per Sabino Arana.
El PNB és un partit nacionalista basc, d'ideologia demòcratacristiana. Fou fundat el 1895 per Sabino Arana, per a defensar les seves tesis en pro de la raça basca, la recuperació dels furs i la defensa de la independència de la "confederació basca", encara que més tard Ramón de la Sota el va dirigir més al conservadurisme regionalista. Originàriament reduït el seu radi d'acció a Biscaia, al llarg del segle XX es va estendre a tots els territoris bascs (incloses Navarra i el País Basc del Nord). Paral·lelament, a mesura que el sistema bipartidista espanyol ho permetia, es va anar fent lloc al mapa polític basc, fins a convertir-se en la força hegemònica, posició que manté en l'actualitat. Després d'haver suavitzat els seus plantejaments inicials, ha participat de manera decisiva en el procés autonòmic basc (tant durant la Segona República Espanyola com en la transició democràtica), essent el principal partit de govern en totes les experiències autonòmiques d'Euskadi des de la fundació del partit. Actualment, el partit és dirigit per Iñigo Urkullu, i governa juntament amb Eusko Alkartasuna i Ezker Batua la Comunitat Autònoma Basca, amb Juan José Ibarretxe com a lehendakari. Ha patit dues escissions principals, els anys 50 amb ETA (grup d'extrema esquerra independentista que fa ús de la lluita armada per aconseguir els seus objectius) i el 1986 amb Eusko Alkartasuna (partit independentista de tendència esquerrana).
Els joves del PNB són els EGI (Euzko Gaztedi Indarra).
[edita] Història del PNB
Origen.- Després de les guerres carlines, l'abolició dels furs i l'auge de la industrialització que va comportar una forta immigració i un gran canvi en poc de temps per a la societat biscaïna, Sabino Arana, va interpretar el nacionalisme romàntic fent-se eco del corrent nacionalista europea i va fundar el PNB en 1885 amb la finalitat d'aconseguir la independència de "Euzkadi", els territoris bascos, i fundar un estat basc sobirà.

