Fèlix Millet i Tusell

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Fèlix Millet i Tusell
Naixement 8 de desembre de 1935 (1935-12-08) (77 anys)
Barcelona
Conegut per L'escàndol de malversació de fons de la Fundació de l'Orfeó Català i el Palau de la Música Catalana (Vegeu Cas Millet)
Pares Fèlix Millet i Maristany
Parents Lluís Millet i Pagès (renebot)
Guardons Corbata d'Isabel la Catòlica
Clau de Barcelona.
Senyor de Barcelona
Cruz de Oro per l'AEFE
Confrare d'Honor per la Confraria del Cava Sant Sadurní
Conciutadà que ens honora

Fèlix Maria Millet i Tusell (Barcelona, 8 de desembre de 1935) és un empresari català, fundador de la Fundació Orfeó Català i Palau de la Música Catalana el 1990 i el seu president fins a ser-ne destituït el 2009, poc després de confessar públicament la seva involucració en un tripijoc milionari.

Taula de continguts

Biografia [modifica]

És fill de Fèlix Millet i Maristany, que va ser president de l'Orfeó Català entre 1951 i 1967, i renebot del mestre Millet (Lluís Millet i Pagès) que va ser un dels fundadors de l'Orfeó el 1891.

El 1974, juntament amb Josep Trias de Bes i Joaquim Molins, va ingressar a l'empresa immobiliària Renta Catalana, dirigida pels germans Ignasi i Antoni Maria Baquer i Miró. El 6 de maig de 1983 fou enviat dues setmanes a presó preventiva per un suposat delicte d'estafa en relació amb aquesta empresa, juntament amb Ignasi Baquer i Eduardo Guillén Ulloa.[1] El 1984 l'Audiència de Barcelona el condemnà a dos mesos de presó i a 30.000 pessetes de multa per un delicte d'imprudència que va facilitar un delicte de falsedat.[2]

L'any 1990 creà la Fundació Orfeó Català - Palau de la Música Catalana, de la qual en fou president i des de la qual es dinamitzàren les activitats del Palau, tot oferint beques i renovant-ne l'edifici, declarat per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat.

El 1999 va rebre la Creu de Sant Jordi que li fou retirada l'any 2009 arran de l'escàndol del Palau de la Música.[3]

L'any 2003, Fèlix Millet va incorporar-se al patronat de l'Institut Catalunya Futur, secció regional de la Fundació per a l'Anàlisi i els Estudis Socials (FAES), presidida per José María Aznar. Aquell mateix any, la Fundació Orfeó Català - Palau de la Música Catalana va rebre un increment de 3.000.000 d'euros del Ministeri de Cultura del govern espanyol presidit pel mateix José María Aznar.[4][5] FAES ha desmentit que Millet siga o fos patró seu.[cal citació]

L'any 2006 fou nomenat President de l'Agrupació Mútua i un any més tard de Bankpime. El 2007 fou nomenat vicepresident tercer de la Fundació FC Barcelona, càrrec del qual dimití el setembre de 2009 arran de l'escàndol de l'Orfeó Català. També és membre de la Fundació Pau Casals.

Escàndol de l'Orfeó Català - Palau de la Música [modifica]

Articles principals: Cas Millet i Cas Hotel del Palau
Placa amb el nom "Fèlix Billet", col·locada arran de l'escàndol, situada a la plaça de Lluís Millet, a Barcelona

A finals de juliol de 2009 es veié implicat en una investigació de la fiscalia de Barcelona en què s'intentà aclarir un presumpte desviament de dos milions d'euros durant el 2003 i el 2004 per part de l'Associació Orfeó Català - Palau de la Música ni de la Fundació Orfeó Català, el patronat del qual era presidit per Millet. Al juny del 2009 la fiscalia de Barcelona ja havia presentat una querella per apropiació indeguda i falsedat contra Fèlix Millet i tres responsables i directius més de la Fundació.[6]

Aquestes acusacions recorden les que Millet ja va rebre el 1984 i que van acabar amb dos mesos d'arrest i al pagament d'una multa de 30.000 pessetes per un delicte de falsedat en el cas del frau immobiliari de Renta Catalana. El 1983 havia estat ingressat a la Model juntament amb els seus socis per ordre del jutge quan s'investigava una presumpta apropiació indeguda, delicte del qual finalment va ser absolt.[7]

El 28 de juliol de 2009 fou destituït del seu càrrec de president del Palau de la Música i el 31 de juliol següent ell mateix va cessar el seu càrrec de president de Bankpime.

Millet confessa haver desviat per al seu benefici personal almenys 3,3 milions d'euros, que va destinar, entre altres usos, a reformar immobles de la seva propietat i a pagar viatges a la seva família. En la seva confessió, Millet explica que entre 2007 i 2009 va fer que la Fundació del Palau abonés 1,3 milions d'euros per pagar obres i reformes en immobles propietat de la seva família a L'Ametlla del Vallès i Barcelona. També va desviar 500.000 euros dels fons del Palau per costejar viatges particulars de la seva família i la de Montull, a diverses destinacions, des de les Maldives a Dubai. Tot això, a més a més dels seus honoraris de més de 1,5 milions de euros. Millet també confessa que van pagar comissions i van contractar "pagant en negre".

El 8 d'octubre de 2009 el jutge que investiga Millet en va aixecar el secret del sumari. Segons aquest, la xifra del frau podria arribar als deu milions d'euros, més del triple del que Millet havia reconegut en la seva confessió. Paral·lelament, Millet també ha estat acusat d'un delicte urbanístic, d'apropiació il·lícita així com tràfic d'influències per a la construcció d'un hotel davant del Palau de la Música. Degut a això la tarda del 17 de juny del 2010, la jutge Miriam de Rosa Palacio, que instruïa el cas, després d'haver declarat durant tot el dia a la Ciutat de la Justícia, ordenà el seu l'empresonament preventiu, juntament amb Montull, a la presó Model.[8] I poc després queden en llibertat.[9]

Premis [modifica]

Fou beneficiari dels premis següents:

  • L'any 1981 li va ser concedida la Corbata d'Isabel la Catòlica com a President de l'Orfeó Català.[10]
  • El 1988 li va ser concedida la Clau de Barcelona.[10]
  • El 7 de juliol de 1999 li va ser concedida la Creu de Sant Jordi per la Generalitat de Catalunya. L'any 2009 se li va retirar aquest guardó arran de l'escàndol del Palau de la Música.[3]
  • Distingit com a Senyor de Barcelona atorgat el dia 10 novembre 2005[10][11]
  • Distingit amb la creu d'Or per l'AEFE (Agrupación Española de Fomento Europeo) – atorgada el dia 8 de març de 2008[10]
  • Distingit com a Confrare d'Honor per la Confraria del Cava Sant Sadurní – 25 de juny de 2008[cal citació]
  • Distingit com a Conciutadà que ens honora – 9 de juliol de 2008[cal citació]

Referències [modifica]

  1. F. Sales. «L'Agència Tributària va rebre advertiments sobre despeses difícils de justificar» (en (castellà)). Ediciones el País, 6 de maig de 1983. [Consulta: 20 de setembre de 2009].
  2. La Malla. «Ingressen a la Model de Barcelona tres responsables de Renta Catalana» (en (català)). COM Ràdio, 24 de juliol de 2009. [Consulta: 20 de setembre de 2009].
  3. 3,0 3,1 182/2009, DECRET de 24 de novembre de 2009, pel qual es revoca la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya concedida al senyor Fèlix Millet i Tusell.
  4. C. Serra. «El Palau de la Música recibe una aportación estatal extra de 3 millones» (en (castellà)). Ediciones El País, 10 de març de 2003. [Consulta: 23 de juliol de 2009].
  5. Ana María Davila. «Hemos de conseguir que el Palau sea una visita obligada de Barcelona» (en (castellà)). El Mundo.es, 3 de febrer de 2008. [Consulta: 23 de juliol de 2009].
  6. Vilaweb. «L'Orfeó Català - Palau de la Música, investigat per presumptes irregularitats econòmiques» (en (català)). Vilaweb.cat, 24 de juliol de 2009. [Consulta: 24 de juliol de 2009].
  7. César López Rosell. «Fèlix Millet Tusell té una gran habilitat per captar fons, que ha estat clau en la modernització del Palau de la Música» (en (català)). El Periodico.cat, 24 de juliol de 2009. [Consulta: 24 de juliol de 2009].
  8. La juez ordena prisión incondicional sin fianza para Millet y Montull por el caso del hotel del Palau LA Vanguardia consultat el 18/6/2010 (castellà)
  9. Millet i Montull queden en llibertat provisional després de declarar al jutjat pel desfalc del Palau Avui+ 19/10/09
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 «Fèlix Millet i Tusell». L'Enciclopèdia.cat. Barcelona: Grup Enciclopèdia Catalana.
  11. "Fèlix Millet guardonat amb el Premi Esteve Bassols “Senyor de Barcelona”" Clàssics.cat

Enllaços externs [modifica]

  • Serveis informatius de TV3. «Cop al Palau». 30 Minuts, emès a TV3 el 22 de novembre de 2009. [Consulta: 23 novembre 2009].