Felícia Fuster i Viladecans
De Viquipèdia
Felícia Fuster i Viladecans (Barri de la Barceloneta, Barcelona, 7 de gener de 1921- París, 4 de març de 2012)[1] fou una poeta, pintora i traductora catalana que va viure a París des del 1951.[2] Va ser una revelació la publicació del seu primer recull, Una cançó per a ningú i trenta diàlegs inútils (1984; finalista premi Carles Riba), als 63 anys.[3]
Taula de continguts |
Obra escrita, bibliografia[4][5] [modifica]
Poesia [modifica]
- Trilogia basada en una mateixa tècnica de monòlegs de poesia autobiogràfica i confessional, d’imatgeria molt original, de filiació avantguardista:[3]
- Una cançó per a ningú i Trenta diàlegs inútils, pròleg de Maria-Mercè Marçal. Barcelona: Proa, 1984 (finalista premi Carles Riba).
- Aquelles cordes del vent, pròleg de Francesc Parcerisas. Barcelona: Proa, 1987.
- I encara. València: Eliseu Climent, Editor / Edicions 3i4, 1987 (Premi Vicent Andrés Estellés 1987).
- Passarel·les/Mosaïques. (plaquette o plec de poesia en català i francès) Barcelona: Cafè Central, 1992.
- Versió original. València: Germania, 1996 - una llarga i profunda meditació lírica sobre la guerra dels Balcans.[3]
- Sorra de Temps Absent. Lleida: Pagès Editors, 1998, ISBN 84-7935-484-4 (finalista premi Màrius Torres 1997) - trenca amb la seva poètica anterior per endinsar-se encara més en el terreny de l’experimentalisme.[3]
- Postals no escrites, prefaci i dibuixos d’Albert Ràfols-Casamada, epíleg de D. Sam Abrams. Barcelona: Proa, 2001 - crònica d’un viatge al Japó i homenatge a la cultura oriental, escrita en haikus a la manera de Basho.[3]
Poesia escrita en francès [modifica]
Llibres d'artista:
- Écume felée, livre libre, serigrafies i poesia en francès, edició limitada de 30 exemplars.
- Au bout des os au bout des mots, livre libre, serigrafies i poesia en francès, edició limitada de 30 exemplars, 1989.
Poesia antologada a [modifica]
- D. Sam Abrams (curador): Survivors. Barcelona: Institut d'Estudis Nord-americans, 1991 (antologia en anglès).
- Montserrat Abelló; Neus Aguado; Lluïsa Julià i Maria-Mercè Marçal (curadores): Paisatge Emergent. Trenta poetes catalanes del segle XX. Barcelona: Edicions de la Magrana, 1999.
- Vinyet Panyella (curadora): Contemporànies. Antologia de poetes dels Països Catalans. Barcelona: Institut Català de la Dona, 1999.
- Carme Riera (curadora): Antologia catalana de poesia. Barcelona: Editorial Planeta, 2003.
- D. Sam Abrams; Àlex Broch; Margarida Casacuberta; Isidor Cònsul i Neus Real (curadors). 21 escriptores per al segle XXI. Barcelona: Proa, 2004.
Prosa [modifica]
Crítica literària / assaig [modifica]
- "La poesia japonesa moderna", Revista de Catalunya núm. 19, maig del 1988, pp. 131-150.
Traduccions realitzades per l'autora [modifica]
Del francès:
- Marguerite Yourcenar: Obra negra [L'oeuvre au noir], novel·la. Barcelona: Proa, 1984.
Del japonès:
- Poesia japonesa contemporània, traducció en col·laboració amb Naoyuki Sawada, pròleg de Felícia Fuster. Barcelona: Proa, 1988.
Al japonès:
- Poesia catalana contemporània traducció en col·laboració amb Naoyuki Sawada. Tòquio: Shichosha, 1988.
Obres de l'autora traduïdes a altre idiomes [modifica]
A l'anglès:
- Survivors, edició i traducció a cura de D. Sam Abrams. Barcelona: Institut d'Estudis Nord-americans / Institute of North American Studies, 1991.
Al francès?:
- Passarel·les/Mosaïques. (plaquette o plec de poesia en català i francès) Barcelona: Cafè Central, 1992 - traducció en bilingüe o bé obra escrita en dues idiomes?
Obra plàstica [modifica]
Catàlegs d'art [modifica]
- Nora Ancarola i Lola Donaire i Abancó (curadores): Felícia Fuster, obra plàstica. Fundació Felícia Fuster, 2008.
Referències [modifica]
- ↑ Mor l'escriptora i pintora Felícia Fuster als 91 anys
- ↑ Biografia de Felícia Fuster a l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana.
- ↑ 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Trajectòria literària a la Fundació Felícia Fuster.
- ↑ Obra escrita de Felícia Fuster a l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana.
- ↑ pàgina 1 de "Entrevista. Felícia Fuster, poeta i pintora" i pàgina 2 de "Entrevista. Felícia Fuster, poeta i pintora", Lluïsa Julià i Nora Ancarola, L'Avui, 15 de març del 2001.
Enllaços externs [modifica]
- Fundació Felícia Fuster i Viladecans
- "Entrevista. Felícia Fuster, poeta i pintora", pàgina 1 i pàgina 2, Lluïsa Julià i Nora Ancarola, L'Avui, 15 de març del 2001.
| Açò és un esborrany sobre literatura. Amplieu-lo! (citant les fonts) |