Pedro Ventura Enciso

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
Infotaula de personaPedro Ventura Enciso
Biografia
Naixementvalor desconegut Modifica el valor a Wikidata
Tarassona (província de Saragossa) Modifica el valor a Wikidata
Mort11 març 1689 Modifica el valor a Wikidata
Sigüenza Modifica el valor a Wikidata
Dades personals
ReligióCatolicisme Modifica el valor a Wikidata
Activitat
Ocupaciócompositor, mestre de capella Modifica el valor a Wikidata
AlumnesAgustín de Contreras (en) Tradueix Modifica el valor a Wikidata

Pedro Ventura Enciso († 1698)[1] fou un compositor i mestre de capella natural de Tarragona.[2]

L'any 1654, havent arribat a la Catedral de Burgos acompanyat del mestre de capella Francisco Ruiz Samaniego, exercí de "racionero cantor". En el documentari de la Catedral esmentada, López-Calo ens mostra l'extraordinària formació musical d'Enciso.[3]

“Constralto. Los señores abad de Cervatos y don Pedro Barrantes de Aldana, a quienes se cometió el examen de Pedro de Enciso, natural de Tarazona, contralto, hicieron relación de lo que les había parecido según los actos que había hecho, y para más conocimiento y justificación el Cabildo mandó que el maestro de capilla informase, para lo cual fue llamado, y hubiendo entrado hizo buena relación de la voz, destreza, habilidades y partes del sujeto, y en particular con el arpa, con lo cual se fue hablando sobre ello, y el Cabildo resolvió de recibirle dándole una media ración y el salario que ajustaren dichos señores diputados con el señor fabriquero, con asistencia del maestro de capilla, procurando que, pues es organista, se encargue de suplor por el propietario en ausencia y enfermedades y el demás tiempo que fuere necesario y que estando conformes se dé cuenta al señor arzobispo por lo que toca a la media ración.” 

El març de 1684 va aconseguir la plaça de mestre de capella de la Catedral de Sigüenza, després que aquesta quedés vacant el 6 d'octubre d'aquell mateix any, per la mort de l'antic ocupant, el mestre Lillo, i es presentés a l'oposició amb altres concursants.[4]

Referències[modifica]

  1. «Enciso, Pedro Ventura». IFMuC: Inventari dels Fons Musicals de Catalunya. [Consulta: 10 octubre 2017].
  2. Suárez-Pajares, Javier. La música en la catedral de Sigüenza, 1600-1750 (Vol.1) (en castellà). Madrid: Ediciones del ICCMU. ISBN 84-89457-05-0. 
  3. Suárez-Pajares, Javier. La música en la catedral de Sigüenza (en castellà). Madrid: ICCMU, 2003. ISBN 9788489457041. 
  4. Ramos Ahujado, Sonsoles. La catedral de Ávila como institución musical durante la segunda mitad del siglo XVII. Ediciones Universidad de Salamanca, 1 de novembre de 2011, p. 139. ISBN 978-84-9012-027-9 [Consulta: 10 octubre 2017].