Burgar
De Viquipèdia
El Burgar, antigament dit també El Brugar, fou un terme incorporat a Reus cap el 1844. Actualment és una partida de masos situada al nord de Reus, en direcció a La Selva del Camp. S'hi pot accedir per la carretera de Reus a la Selva del Camp (coneguda com a carretera de Montblanc), a mà dreta, després de passar el cementiri de la ciutat, pel carrer principal del grup de naus industrials conegut com a Illes Medes. Acabat el carrer, continua com a Camí (Camí del Burgar) i es troben molts masos, i entre ells, el principal, ben assenyalat, a l'esquerra, el Mas del Burgar i a la dreta el Mas Botanch. També s'hi pot accedir a partir de la carretera de Reus al Morell, girant a l'esquerra a partir del pk 2.
Fou donat a poblar el 18 d'abril del 1157 per Robert d'Aguiló i la seva muller Agnès, a Tomàs Aixemús, en feu de l'església de Tarragona. Al poblament només s'admetien cristians d'origen i no s'acceptaven ni jueus ni musulmans, ni tant sols els convertits. Això va frenar el seu desenvolupament. El 1291 pertanyia a Arnau de Vallcorba, de la Selva, que va prendre el títol de batlle d'el Burgar el 1299. El 1356 va ingressar a la Comuna del Camp. El 1362 es va fer un pacte per l'aigua amb la gent de Constantí. El 1413 el rei Joan I va vendre els seus drets en el terme a l'arquebisbe Vallterra i el 1438 l'arquebisbe Ram concedí el lloc al batlle de la Selva. El 1446 pertanyia a Dalmau de Barbera, donzell de Reus, que no volia pagar els impostos a l'església de Tarragona. El 1710 va ser fidel a l'arxiduc. La seva població sempre va ser molt petita. Quan es va incorporar a Reus el 1844, tenia 20 habitants, però quinze anys abans només en tenia 6.
El Mas del Burgar, lloc central del terme que es pot veure des del Camí del Burgar, té adossada una capella dedicada a la Mare de Déu de l'Esperança. Un gran pi prop del Mas del Burgar va originar el nom del barranc del Pi del Burgar (o simplement barranc del Burgar), el qual en alguns llocs és un camí i en d'altres apareix més ferotge. A la vora s'hi troben ara nombroses masies, entre elles el Mas de les Tres Eres, el Mas d'Ollé, el Mas Botanch i el mateix Mas del Burgar. El barranc recull les aigües del terme quan plou i les condueix en direcció a Vila-seca.

