Sébastien de Pontault de Beaulieu

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Sébastien de Pontault, sieur de Beaulieu

Sébastien de Pontault de Beaulieu (c. 1612 - 1674), senyor de Beaulieu-le-Donjon i cavaller de l'orde de Sant Miquel, conegut com el Cavaller de Beaulieu, fou un militar i enginyer francès.

Biografia[modifica | modifica el codi]

Beaulieu fou mariscal de camp i enginyer militar al servei de Lluís XIV de França.

Pels mapes i plànols del terreny i de les fortificacions dels camps de batalla que dibuixà i féu gravar i imprimir per al rei, és considerat un dels creadors de la topografia militar.

Obres[modifica | modifica el codi]

La batalla de Verges o del Ter (1694) a l'obra de Beaulieu
  • Les glorieuses conquêtes de Louis le Grand, roy de France et de Navarre, ou sont representées les cartes, profils, plans des villes avec leurs attaques, combats, batailles et victoires, prises, et remportées sur ses ennemis, tant par mer que par terre, 2 vol. en 4 toms in-fol., París, chez l'Autheur, s. d. [1667-1694]. Conegut en edicions successives com el Petit Beaulieu i el Grand Beaulieu, és un enorme recull de mapes i plànols de setges, batalles i expedicions franceses del regnat de Lluís XIV des de la batalla de Rocroi fins a la presa de Namur (1643-1692). Beaulieu, amb el concurs de diferents gravadors, elaborà i publicà les làmines separadament des de 1646. Després de la seva mort, foren recollides i editades en aquestes col·leccions per la seva neboda, Reine des Roches Beaulieu, i el marit d'aquesta, que ampliaren l'abast cronològic fins 1694 amb altres col·laboradors. Inclou valuós material sobre la Guerra dels Segadors i sobre la Guerra dels Nou Anys a Catalunya. Contingut general de l'edició més extensa:
    • I. 1. Plans et cartes des villes d'Artois. 2. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du comté de Flandres ... 3. Les plans et profils des principals villes ét lieux considérables du comté de Bourgogne ...
    • II. [Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du comté de la Margreute de Catalogue].
    • III. Plans et profils des principales villes des Duchés de Lorraine et Bar ...
    • IV. 1. Plans et profils des principals villes et lieux considérables du comté de Haynaut ... pagedat-zroutè. 2. [Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du comté d'Alost ou Flandre imperiale]. 3. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Duché de Brabant ... 4. [Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du duché de Cambray ...]. 5. [Les Plans et profils des principals villes du comté de Namur ...]. 6. [Les plans et profils des principals villes ... du duché de Limbovrg ...]. 7. [Les plans et profils des principals villes ... du duché de Luxembovrg ...]
    • V. 1. Les plans et profils des principals villes et lieux considerables du comté de Flandre ... 2. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du comté d'Alost ou Flandre imperiale ... 3. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Duché de Brabant ... 4. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Duché de Gueldre ... 5. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Duché de Cambray ... 6. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Comté de Haynaut ... 7. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Comté de Namur ... 8. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Duché de Limbourg ... 9. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du Duché de Lvxembourg...
    • VI. 1. Les plans et profils des principals villes et lieux considérables de la Principauté de Catalogne, avec la carte generale et les particulieres de chaque gouvernement. 2. [Les plans et profils des principals villes et lieux considérables du comté de Rousillon, Conflant et Cerdagne ... ]

Bibliografia[modifica | modifica el codi]

El setge de Roses de 1645, segons Beaulieu
  • Véronique Meyer, "Sébastien Pontault de Beaulieu et la levée du siège d'Arras", Nouvelles de l'estampe, 178 (2001), 7-23.
  • F. Pellicer, "Les glorieuses conquêtes de Louis le Grand (Le Grand Beaulieu ou Beaulieu XV) de Sébastien Pontault de Beaulieu: Quelques problèmes d'attribution", a M. Barrucand (ed.), Arts et culture: une vision méridionale. 4e congrès national d'archéologie et d'histoire de l'art (Montpellier, 7-10 novembre 1996), 2001.
  • Wolfgang Reiniger, Beaulieu: die Kupferstiche zu den Feldzügen Ludwig XIV., insbesondere zu denen in Deutschland. Katalog, Bad Kreuznach, Reiniger, 2000.
  • Les plans et profils des principales villes et lieux considerables de la Principauté de Catalogne, avec la carte generale et les particulieres de chaque gouvernement, par le Chevalier de Beaulieu, ed. facs. parcial [només reprodueix 40 de les 82 làms. de l'original] de l'ed. d. 1707, Barcelona, Gustavo Gili, 1981 [inclou: Josep-Maria Martínez Hidalgo, "Introducció explicativa a la selecció de quaranta làmines de Les plans et profils des principales villes et lieux considerables de la Principauté de Catalogne du Chavalier Beaulieu"].
  • Plan du siége de la ville de Barcelone avec la carte de la côte de la mer depuis le Cap de Cervere jusqu'aux environs de Llobregat, dedié au Roy, 1698, ed. facs., Barcelona, Institut Cartogràfic de Catalunya, 2006 [inclou: Joan Capdevila Subirana, "Estudi introductori"].

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]