TV Breizh

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca

TC Breizh és un canal privat de televisió que emet en bretó des de Bretanya. Fou fundat l'any 2000 per Patrick Le Lay i el seu director és Gaël Desgrées du Lou. Actualment emet a través de les plataformes de pagament CanalSat i TPS, i a través de les xarxes de televisió per cable de Bretanya i París. Les emissions són en dual.

Història del canal[modifica | modifica el codi]

El 12 de juliol de 1998 el canal privat Eurosport va retransmetre bona part dels partits de futbol del Mundial del 1998 en bretó. Això va donar l'impuls als seus promotors, els bretons Charles Bietry (cap de Canal+), Patrick Le Lay (cap de la privatitzada TF1) i Loeiz Bocquenet, exfutbolista i militant lingüístic, per crear, amb el patrocini del Consell Cultural de Bretanya i el padrinatge de François Pinault (un dels homes més rics de França) i Daniel Rouiller, un canal privat de televisió en bretó.

S'inaugurà el 4 d'agost del 2000 amb la transmisió del XXX Festival Intercèltic d'An Oriant. El cap de programació d'aleshores Rozenn Milin, ex cap de programació de S4C, i preveia emetre 17 hores diàries en bretó i dos canals, un en bretó i l'altre en francès, via satèl·lit i cable cap a París. La seva programació es basava fonamentalment en els programes educatius, cursos de bretó, música celta i els informatius.

Capital[modifica | modifica el codi]

Inicialment, el canal tenia un accionariat força plural. El 27% de les accions eren de François Pinault, el 22% de TF1, el 15% del Crédite Agricole de Bretagne, el 13% de Rupert Murdoch i el 13% de Silvio Berlusconi, amics personals de Le Lay.

Més tard, TF1 es quedà amb el 71% de l'accionariat; Tarak ben Ammar, que va comprar les accions de Berlusconi, amb el 14%; Crédite Agricole de Bretagne amb el 10%; Panavi (René Ruello) amb el 3% i finalment, el diari Ouest France amb el 2%.

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]