Usuari:Anskarbot/Traduccions/Piano

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure


Infotaula d'instrument musicalPiano
InventorBartolomeo Cristofori
Per a altres significats, vegeu «Anskarbot/Traduccions/Piano (desambiguació)».

El piano (paraula que en italià significa «suau», i en aquest ces és apòcope del terme original, « pianoforte», que feia referència als seus matisos suau i fort) és un instrument musical classificat com instrument de teclat de entenimentades percutidas pel sistema de classificació tradicional, i segons la classificació de Hornbostel-Sachs és un cordófono simple. El músic que toca el piano rep el nom de pianista.

Plantilla:Artículo destacado Plantilla:Ficha de instrumento musical Plantilla:Otros usos El piano (palabra que en italiano significa «suave», y en este caso es apócope del término original, «pianoforte», que hacía referencia a sus matices suave y fuerte) es un instrumento musical clasificado como instrumento de teclado de cuerdas percutidas por el sistema de clasificación tradicional, y según la clasificación de Hornbostel-Sachs es un cordófono simple. El músico que toca el piano recibe el nombre de pianista.

Està compost per una caixa de ressonància, a la qual s'ha agregat un teclat mitjançant el qual es *percuten les cordes de acer amb *macillos folrats de feltre, produint el so . Les vibracions es transmeten a través dels ponts a la taula harmònica, que els amplifica . Està format per un arpa cromàtica de cordes múltiples, accionada per un mecanisme de percussió indirecta, a la qual se li han afegit *apagadores. Va ser inventat entorn de l'any 1700 pel paduano Bartolomeo Cristofori . Entre els seus antecessors es troben instruments com la cítara, el *monocordio, el dulcémele, el clavicordi i el clavecín .

Está compuesto por una caja de resonancia, a la que se ha agregado un teclado mediante el cual se percuten las cuerdas de acero con macillos forrados de fieltro, produciendo el sonido. Las vibraciones se transmiten a través de los puentes a la tabla armónica, que los amplifica. Está formado por un arpa cromática de cuerdas múltiples, accionada por un mecanismo de percusión indirecta, a la que se le han añadido apagadores. Fue inventado en torno al año 1700 por el paduano Bartolomeo Cristofori. Entre sus antecesores se encuentran instrumentos como la cítara, el monocordio, el dulcémele, el clavicordio y el clavecín.

Al llarg de la història han existit diferents tipus de pianos, però els més comuns són el piano de cua i el piano vertical o de paret. La *afinación del piano és un factor primordial en l'a,cústica de l'instrument i es realitza modificant la tensió de les cordes de manera que aquestes vibrin en les freqüència s adequades.

A lo largo de la historia han existido diferentes tipos de pianos, pero los más comunes son el piano de cola y el piano vertical o de pared. La afinación del piano es un factor primordial en la acústica del instrumento y se realiza modificando la tensión de las cuerdas de manera que éstas vibren en las frecuencias adecuadas.

En la música occidental, el piano es pot utilitzar per a la interpretació solista, per la música de cambra, pel acompanyament, per ajudar a compondre i per assajar. Les primeres composicions específiques per a aquest instrument van sorgir al voltant de l'any 1732 ; entre elles destaquen les 12 sonata s per a piano de *Lodovico *Giustini titulades *Sonate dóna *cimbalo vaig donar piano i forte *detto *volgarmente vaig donar *martelletti. Des de llavors, molts han estat els compositors que han realitzat obres per a piano i en molts casos aquests mateixos compositors han estat pianistes. Destaquen figures com Frédéric Chopin, Franz Liszt, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven o Piotr Ilich Chaikovski . Va ser l'instrument representatiu del romanticisme musical i ha tingut un paper rellevant en la societat, especialment entre les classes més acomodades dels segles XVIII i xix . És un instrument destacat en la música jazz .

En la música occidental, el piano se puede utilizar para la interpretación solista, para la música de cámara, para el acompañamiento, para ayudar a componer y para ensayar. Las primeras composiciones específicas para este instrumento surgieron alrededor del año 1732; entre ellas destacan las 12 sonatas para piano de Lodovico Giustini tituladas Sonate da cimbalo di piano e forte detto volgarmente di martelletti. Desde entonces, muchos han sido los compositores que han realizado obras para piano y en muchos casos esos mismos compositores han sido pianistas. Destacan figuras como Frédéric Chopin, Franz Liszt, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven o Piotr Ilich Chaikovski. Fue el instrumento representativo del romanticismo musical y ha tenido un papel relevante en la sociedad, especialmente entre las clases más acomodadas de los siglos XVIII y XIX. Es un instrumento destacado en la música jazz.

Origen del terme[modifica]

Origen del término[modifica]

La paraula «piano» deriva del nom original en italià de l'instrument, *pianoforte (piano: «suau» i forte: «fort»), assignat pel seu primer constructor, Bartolomeo Cristofori : *clavicémbalo col piano i forte (literalment « clavecín amb [so] suau i fort»). Això es refereix a la capacitat del piano per produir sons amb diferents intensitats, depenent del pes que se li aplica a les tecles. Aquesta característica ho diferenciava dels seus predecessors, que només podien produir un únic volum.

La palabra «piano» deriva del nombre original en italiano del instrumento, pianoforte (piano: «suave» y forte: «fuerte»), asignado por su primer constructor, Bartolomeo Cristofori: clavicémbalo col piano e forte (literalmente «clavecín con [sonido] suave y fuerte»). Esto se refiere a la capacidad del piano para producir sonidos con diferentes intensidades, dependiendo del peso que se le aplica a las teclas. Esta característica lo diferenciaba de sus predecesores, que sólo podían producir un único volumen.

Estructura[modifica]

Estructura[modifica]

Mecanisme de percussió[modifica]

Mecanismo de percusión[modifica]

Gràfic del mecanisme de percussió d'un piano de cua : (1) Tecla, (2) Pilotín, (3) Puente, (4) Pilotín de la fuita, (5) Palanca de fuita, (6) Cargol de vorell del macillo, (7) Corró, (8) Braç del macillo, (9) Palanca de repetició, (10) Cap de macillo, (11) Empujador, (12) Palanca del apagador, (13) Apagadores, (14) Cullera de apagador, (15) Apagador, (16) Entenimentada, (17) Marco, (18) Grapa, (19) Enganxi de la corda i (20) Somier.

El funcionament bàsic del mecanisme d'un piano és el següent: quan una tecla és premuda, la palanca que està situada en l'extrem oposat s'eleva i el macillo associat a ella es posa en moviment en direcció a la corda que és alliberada pel apagador just abans de la percussió. Després del cop del macillo a la corda es produeix el so i tot seguit aquest cau fins a ser recollit per la grapa, també coneguda com atrapi, a una distància aproximada de 2 centímetre s. En aixecar la tecla, aquesta allibera el conjunt de palanques de la fuita i el macillo torna a estar disponible per tornar a tocar la corda. Si retirem la pressió per complet, tot el sistema torna al seu estat inicial de repòs en el qual l'apagador té la missió primordial d'interrompre el so.[1]

[[Archivo:Fortepian - mechanizm angielski.svg|thumb|Gráfico del mecanismo de percusión de un piano de cola: (1) Tecla, (2) Pilotín, (3) Puente, (4) Pilotín del escape, (5) Palanca de escape, (6) Tornillo de reborde del macillo, (7) Rodillo, (8) Brazo del macillo, (9) Palanca de repetición, (10) Cabeza de macillo, (11) Empujador, (12) Palanca del apagador, (13) Apagadores, (14) Cuchara de apagador, (15) Apagador, (16) Cuerda, (17) Marco, (18) Grapa, (19) Enganche de la cuerda y (20) Somier.]] El funcionamiento básico del mecanismo de un piano es el siguiente: cuando una tecla es pulsada, la palanca que está situada en el extremo opuesto se eleva y el macillo asociado a ella se pone en movimiento en dirección a la cuerda que es liberada por el apagador justo antes de la percusión. Tras el golpe del macillo a la cuerda se produce el sonido y acto seguido éste cae hasta ser recogido por la grapa, también conocida como atrape, a una distancia aproximada de 2 centímetros. Al levantar la tecla, ésta libera el conjunto de palancas del escape y el macillo vuelve a estar disponible para volver a tocar la cuerda. Si retiramos la presión por completo, todo el sistema vuelve a su estado inicial de reposo en el que el apagador tiene la misión primordial de interrumpir el sonido.[1]

Caixa de ressonància[modifica]

Caja de resonancia[modifica]

Caixa de ressonància d'un piano de cua .

La caixa de ressonància, també denominada moble, és el recinte tancat del piano, que té la finalitat de amplificar o modular el so . És una part primordial del piano, ja que, a més d'amplificar i modular el so, és un factor decisiu en el timbre de l'instrument, sent important la qualitat de la fusta amb la qual està fabricada, el nombre de peces amb les quals estigui construïda i la seva estructura.

[[Archivo:Steinway grand piano interior.JPG|thumb|Caja de resonancia de un piano de cola.]]

La caja de resonancia, también denominada mueble, es el recinto cerrado del piano, que tiene la finalidad de amplificar o modular el sonido. Es una parte primordial del piano, ya que, además de amplificar y modular el sonido, es un factor decisivo en el timbre del instrumento, siendo importante la calidad de la madera con la que está fabricada, el número de piezas con las que esté construida y su estructura.

La caixa està formada per una tapa superior, una tapa inferior, denominada taula harmònica, i una «faixa», que és una secció de fusta que uneix ambdues tapes, amb formes corbades mitjançant un procés de premsatge amb calor. A l'interior es troba el bastidor, que és una estructura de reforç de les tapes i serveix per controlar la vibració, i l'ànima .

La caja está formada por una tapa superior, una tapa inferior, denominada tabla armónica, y una «faja», que es una sección de madera que une ambas tapas, con formas curvadas mediante un proceso de prensado con calor. En el interior se encuentra el bastidor, que es una estructura de refuerzo de las tapas y sirve para controlar la vibración, y el alma.

Taula harmònica[modifica]

Tabla armónica[modifica]

Els barrajes de la taula harmònica d'un piano de cua.

La taula harmònica està composta per la taula pròpiament aquesta, les barres harmòniques, els ponts de so i els *barrajes. La taula harmònica se situa sota i també darrere de les cordes del piano. És una superfície de fusta laminada que varia d'espessor, des del centre als costats, al llarg de la seva superfície. Pot anar dels 12 als 15 mil·límetres depenent de la mesura de l'instrument i el criteri del fabricador. La taula està formada per una sèrie de llistons d'entre 10 i 15 centímetres d'amplària units entre si mitjançant cua. És l'autèntic element de ressonància de l'instrument i la seva funció és amplificar el so produït per les cordes, que al seu torn és transmès a les mateixes a través del pont tonal.

thumb|Los barrajes de la tabla armónica de un piano de cola. La tabla armónica está compuesta por la tabla propiamente dicha, las barras armónicas, los puentes de sonido y los barrajes. La tabla armónica se sitúa debajo y también detrás de las cuerdas del piano. Es una superficie de madera laminada que varía de espesor, desde el centro a los lados, a lo largo de su superficie. Puede ir de los 12 a los 15 milímetros dependiendo de la medida del instrumento y el criterio del fabricante. La tabla está formada por una serie de listones de entre 10 y 15 centímetros de anchura unidos entre sí mediante cola. Es el auténtico elemento de resonancia del instrumento y su función es amplificar el sonido producido por las cuerdas, que a su vez es transmitido a las mismas a través del puente tonal.

La qualitat i homogeneïtat de la fusta amb la qual està fabricada la taula harmònica és de summa importància. En un piano de cua modern, sol estar construïda generalment en fusta de avet i té un espessor de 8 mil·límetres, el doble de la d'un pianoforte.[1][2] S'usa la fusta de l'avet per a la fabricació de la taula harmònica del piano i d'altres instruments perquè té el millor coeficient entre resistència mecànica, que permet suportar l'enorme pressió de les cordes, i lleugeresa, que afavoreix la captació de les vibracions més subtils de les cordes. La taula harmònica té una lleugera curvatura d'uns 18 metres de ràdio, difícilment apreciable a primera vista, que contribueix al fet que la taula resisteixi la pressió de les cordes i al mateix temps s'incrementi considerablement la ressonància de l'instrument.[3]

La calidad y homogeneidad de la madera con la que está fabricada la tabla armónica es de suma importancia. En un piano de cola moderno, suele estar construida generalmente en madera de abeto y tiene un espesor de 8 milímetros, el doble de la de un pianoforte.[1][2] Se usa la madera del abeto para la fabricación de la tabla armónica del piano y de otros instrumentos porque tiene el mejor coeficiente entre resistencia mecánica, que permite soportar la enorme presión de las cuerdas, y ligereza, que favorece la captación de las vibraciones más sutiles de las cuerdas. La tabla armónica tiene una ligera curvatura de unos 18 metros de radio, difícilmente apreciable a primera vista, que contribuye a que la tabla resista la presión de las cuerdas y al mismo tiempo se incremente considerablemente la resonancia del instrumento.[3]

Les barres harmòniques són un conjunt de llistons que estan fabricats amb el mateix material que la taula harmònica, generalment avet, que estan units a la taula mitjançant cua per sota de la mateixa. El seu encolat és en sentit perpendicular a la veta de la taula per fer uniforme la rigidesa del conjunt. La quantitat de barres harmòniques varia entre 8 i 14, en funció de la mesura de l'instrument, i les seves dimensions són de dos centímetres d'alt per dos de llarg aproximadament. Les barres més llargues es troben situades al centre de la taula i tenen un grossor major, mentre que les més curtes se situen en els extrems i són més primes.[3]

Las barras armónicas son un conjunto de listones que están fabricados con el mismo material que la tabla armónica, generalmente abeto, que están unidos a la tabla mediante cola por debajo de la misma. Su encolado es en sentido perpendicular a la veta de la tabla para hacer uniforme la rigidez del conjunto. La cantidad de barras armónicas varía entre 8 y 14, en función de la medida del instrumento, y sus dimensiones son de dos centímetros de alto por dos de largo aproximadamente. Las barras más largas se encuentran situadas en el centro de la tabla y tienen un grosor mayor, mientras que las más cortas se sitúan en los extremos y son más delgadas.[3]

Els ponts de so van encolats al centre de la taula i en la part superior de la mateixa. Serveixen per transmetre la vibració de les cordes a la taula harmònica. La seva forma és deguda a la disposició de les cordes sobre ella i al fet que és necessari que la longitud d'aquestes s'incrementi des de les notes més agudes a les més greus .

Los puentes de sonido van encolados en el centro de la tabla y en la parte superior de la misma. Sirven para transmitir la vibración de las cuerdas a la tabla armónica. Su forma es debida a la disposición de las cuerdas sobre ella y a que es necesario que la longitud de éstas se incremente desde las notas más agudas a las más graves.

Els *barrajes són l'estructura bàsica del piano i la seva finalitat és la de suportar tots els seus elements. Se situen sota la taula harmònica, a la qual van adherits mitjançant cua. D'ells depenen tant la solidesa com la durada en el temps de l'instrument i aporten estabilitat enfront de possibles canvis climàtics, tensions internes, agressions externes o qualsevol altre tipus de deformació.

Los barrajes son la estructura básica del piano y su finalidad es la de soportar todos sus elementos. Se sitúan debajo de la tabla armónica, a la que van adheridos mediante cola. De ellos dependen tanto la solidez como la duración en el tiempo del instrumento y aportan estabilidad frente a posibles cambios climáticos, tensiones internas, agresiones externas o cualquier otro tipo de deformación.

Tapa superior[modifica]

Tapa superior[modifica]

La tapa superior de la caixa té una doble funció: tancar el moble i projectar el so cap al públic. Aquesta tapa es pot col·locar en diverses posicions segons la potència requerida. En el ces de realitzar una actuació com solista, la tapa ha d'estar situada en la seva posició més alta. En canvi, si s'està interpretant una obra acompanyant a altres instruments, la tapa ha de romandre en la seva ubicació més baixa.[4]

La tapa superior de la caja tiene una doble función: cerrar el mueble y proyectar el sonido hacia el público. Esta tapa se puede colocar en diversas posiciones según la potencia requerida. En el caso de realizar una actuación como solista, la tapa debe estar ubicada en su posición más alta. En cambio, si se está interpretando una obra acompañando a otros instrumentos, la tapa debe permanecer en su ubicación más baja.[4]

Bastidor[modifica]

Bastidor[modifica]

El bastidor és una armadura de barres primes que solen ser de ferro. En el cordal, situat en el seu extrem posterior, s'ajusten les cordes, i en el clavijero, situat en el frontal, estan les clavilles de afinación. Al voltant d'aquestes s'enrotlla l'altre extrem de la corda. És necessari afinar correctament cada corda. Això s'aconsegueix enroscant l'extrem final de cadascuna d'elles en un eix inserit en el clavijero, obtenint un to més agut o greu segons el sentit de gir.[5]

El bastidor es un armazón de barras delgadas que suelen ser de hierro. En el cordal, situado en su extremo posterior, se ajustan las cuerdas, y en el clavijero, situado en el frontal, están las clavijas de afinación. Alrededor de éstas se enrolla el otro extremo de la cuerda. Es necesario afinar correctamente cada cuerda. Esto se consigue enroscando el extremo final de cada una de ellas en un eje insertado en el clavijero, obteniendo un tono más agudo o grave según el sentido de giro.[5]

Cordes[modifica]

Cuerdas[modifica]

Cordes d'un piano. Pot observar-se que les cordes de la part superior, corresponents a les notes més greus, són més gruixudes i les de la part inferior, corresponents a notes més agudes, són de menor grossor.

Les cordes són l'element vibratori que origina el so en el piano. Són segments formats per un material flexible que romanen en tensió de manera que puguin vibrar lliurement, sense entorpecimiento que provoqui una distorsió de l'ona acústica . La tensió de les 224 cordes pot arribar a aconseguir de l'ordre de les 15 a 20 tones-força[6] i depèn proporcionalment de les dimensions de l'instrument.

[[Archivo:Piano strings 3.jpg|thumb|Cuerdas de un piano. Puede observarse que las cuerdas de la parte superior, correspondientes a las notas más graves, son más gruesas y las de la parte inferior, correspondientes a notas más agudas, son de menor grosor.]]

Las cuerdas son el elemento vibratorio que origina el sonido en el piano. Son segmentos formados por un material flexible que permanecen en tensión de modo que puedan vibrar libremente, sin entorpecimiento que provoque una distorsión de la onda acústica. La tensión de las 224 cuerdas puede llegar a alcanzar del orden de las 15 a 20 toneladas-fuerza[6] y depende proporcionalmente de las dimensiones del instrumento.

Els bordons són les cordes de major longitud i pertanyen al registre greu extrem de l'instrument. Hi ha una única corda per tecla i estan fabricades en acer, amb un contingut del 1% de carboni, i entorxades amb fils de coure . Aquest entorxat té la missió d'afegir cert pes i homogeneïtat en la vibració de manera que la corda aconsegueixi l'altura sonora desitjada, mentre la manté prou prima i flexible per tocar. En el registre greu es col·loquen dues cordes per tecla afinades al unísono i en el registre agut, tres. Les cordes per al registre agut estan fabricades exclusivament amb acer. La longitud i grossor disminueix proporcionalment des del registre greu, cordes més llargues i gruixudes, fins al registre agut, de menor grossor i longitud. La longitud de les cordes més greus incideix proporcionalment en les dimensions exteriors de l'instrument. Per tant, una major longitud de les cordes implica una major cua del piano, la qual cosa incrementa la qualitat de so. Ocorre el mateix amb l'altura de la caixa del piano de paret.

Los bordones son las cuerdas de mayor longitud y pertenecen al registro grave extremo del instrumento. Hay una única cuerda por tecla y están fabricadas en acero, con un contenido del 1% de carbono, y entorchadas con hilos de cobre. Este entorchado tiene la misión de añadir cierto peso y homogeneidad en la vibración de modo que la cuerda alcance la altura sonora deseada, mientras la mantiene lo suficientemente delgada y flexible para tocar. En el registro grave se colocan dos cuerdas por tecla afinadas al unísono y en el registro agudo, tres. Las cuerdas para el registro agudo están fabricadas exclusivamente con acero. La longitud y grosor disminuye proporcionalmente desde el registro grave, cuerdas más largas y gruesas, hasta el registro agudo, de menor grosor y longitud. La longitud de las cuerdas más graves incide proporcionalmente en las dimensiones exteriores del instrumento. Por tanto, una mayor longitud de las cuerdas implica una mayor cola del piano, lo que incrementa la calidad de sonido. Ocurre lo mismo con la altura de la caja del piano de pared.

La fabricació d'una corda per a piano es realitza mitjançant un procés de trefilatge, que consisteix en la reducció de la secció d'una corda de diàmetre gruixut i fer-la passar a través d'un orifici cònic calibrat practicat en un disc de material més dur que la corda. Després d'aquest procés s'obté una corda amb un diàmetre exactament calibrat. En iterar aquest procés amb forats cada vegada més petits s'obtenen d'altres cordes amb sengles calibres.

La fabricación de una cuerda para piano se realiza mediante un proceso de trefilado, que consiste en la reducción de la sección de una cuerda de diámetro grueso y hacerla pasar a través de un orificio cónico calibrado practicado en un disco de material más duro que la cuerda. Tras dicho proceso se obtiene una cuerda con un diámetro exactamente calibrado. Al iterar este proceso con agujeros cada vez más pequeños se obtienen otras tantas cuerdas con sendos calibres.

Antigament, el filferro de llautó es trefilaba a través de discos d'acer. Les cordes d'acer actuals es trefilan a través de discos de materials més durs que l'acer, com el diamant o el robí . Aquest procediment va ser inventat en 1819 per Brockedon en el Regne Unit i segueix sent usat en la fabricació de cordes per als pianos moderns.[7]

Antiguamente, el alambre de latón se trefilaba a través de discos de acero. Las cuerdas de acero actuales se trefilan a través de discos de materiales más duros que el acero, como el diamante o el rubí. Este procedimiento fue inventado en 1819 por Brockedon en el Reino Unido y sigue siendo usado en la fabricación de cuerdas para los pianos modernos.[7]

Teclat[modifica]

Teclado[modifica]

Teclat d'un piano amb les notes del pentagrama que li corresponen segons el seu registre .

Pràcticament tots els pianos moderns tenen 88 tecles, 36 negres i 52 blanques. El nombre de tecles en els teclats s'ha incrementat amb el temps. En el segle xviii els clavecines tenien poc més de 61 tecles (fins a cinc octava s), mentre que la majoria dels pianos fabricats des de 1870 tenien 88 tecles.

[[Archivo:Pianos keyboard with notes.svg|thumb|Teclado de un piano con las notas del pentagrama que le corresponden según su registro.]]

Prácticamente todos los pianos modernos tienen 88 teclas, 36 negras y 52 blancas. El número de teclas en los teclados se ha incrementado con el tiempo. En el siglo XVIII los clavecines tenían poco más de 61 teclas (hasta cinco octavas), mientras que la mayoría de los pianos fabricados desde 1870 tenían 88 teclas.

Els pianos moderns tenen un registre de set octava s i una tercera menor ; és a dir, des de la-2 fins a do7. No obstant això, molts pianos tenen un registre de set octaves (85 tecles); és a dir, des de la-2 fins a la6 i alguns fabricants amplien el seu registre cap a algun dels dos extrems, l'agut o el greu. Per exemple, un piano *Bösendorfer 225 té 92 tecles i un *Bösendorfer 290 Imperial té 97. Els òrgans generalment tenen 61 tecles per «manual» (part de l'òrgan que es toca amb les mans).

Los pianos modernos tienen un registro de siete octavas y una tercera menor; es decir, desde la-2 hasta do7. Sin embargo, muchos pianos tienen un registro de siete octavas (85 teclas); es decir, desde la-2 hasta la6 y algunos fabricantes amplían su registro hacia alguno de los dos extremos, el agudo o el grave. Por ejemplo, un piano Bösendorfer 225 tiene 92 teclas y un Bösendorfer 290 Imperial tiene 97. Los órganos generalmente tienen 61 teclas por «manual» (parte del órgano que se toca con las manos).

El pes de les tecles és un factor molt important del teclat d'un piano. En un piano acústic (de cua o vertical), el pes de les tecles està directament relacionat amb el mecanisme de percussió del macillo, que copeja la corda dins de la caixa de ressonància. En un piano electrònic la sensació de pes que té lloc en els pianos acústics és reproduïda mitjançant un mecanisme de martell sota cada tecla.[8]

El peso de las teclas es un factor muy importante del teclado de un piano. En un piano acústico (de cola o vertical), el peso de las teclas está directamente relacionado con el mecanismo de percusión del macillo, que golpea la cuerda dentro de la caja de resonancia. En un piano electrónico la sensación de peso que tiene lugar en los pianos acústicos es reproducida mediante un mecanismo de martillo debajo de cada tecla.[8]

Pedals[modifica]

Pedales[modifica]

Els tres pedals d'un piano de cua, d'esquerra a dreta, són:
- el pedal unicordio o «una corda»,
- el pedal tonal o «de sostenuto» i
- el pedal de ressonància.

Un piano modern té tres pedals. A principis del segle xx, els pianos tenien tan sols el pedal de ressonància i el pedal «una corda». Però en èpoques anteriors es va experimentar molt, amb registres de llaüt, fagot i altres efectes fins i tot més extravagants, no sent rar trobar pianos antics amb més de quatre pedals. Beethoven va posseir un piano Érard amb 4 pedals, un d'ells partit, la qual cosa feia un total de 5. [9]

thumb|Los tres pedales de un piano de cola, de izquierda a derecha, son:
- el pedal unicordio o «una corda»,
- el pedal tonal o «de sostenuto» y
- el pedal de resonancia.

Un piano moderno tiene tres pedales. A principios del siglo XX, los pianos tenían tan sólo el pedal de resonancia y el pedal «una corda». Pero en épocas anteriores se experimentó mucho, con registros de laúd, fagot y otros efectos incluso más extravagantes, no siendo raro encontrar pianos antiguos con más de cuatro pedales. Beethoven poseyó un piano Érard con 4 pedales, uno de ellos partido, lo que hacía un total de 5.[10]

En un piano de cua modern els tres pedals es denominen respectivament *unicordio, tonal i de ressonància.

En un piano de cola moderno los tres pedales se denominan respectivamente unicordio, tonal y de resonancia.

  • El pedal *unicordio o «una *corda» es troba a l'esquerra i desplaça els *macillos cap a un costat, de manera que, segons l'ajust que se li doni, els *macillos copegen sobre dos de les tres cordes i a la zona del feltre on habitualment no ho fan.
  • El pedal unicordio o «una corda» se encuentra a la izquierda y desplaza los macillos hacia un lado, de modo que, según el ajuste que se le dé, los macillos golpean sobre dos de las tres cuerdas y en la zona del fieltro donde habitualmente no lo hacen.
  • El pedal tonal central (també denominat «pedal de *sostenuto», del italià «sostingut») (que també es troba en alguns models verticals de Yamaha) serveix per crear l'efecte anomenat nota pedal, que consisteix a mantenir durant un temps determinat la mateixa nota o concorde ; a diferència del pedal de ressonància, la nota pedal no es veu alterada per les quals es toquin després.
  • El pedal tonal central (también denominado «pedal de sostenuto», del italiano «sostenido») (que también se encuentra en algunos modelos verticales de Yamaha) sirve para crear el efecto llamado nota pedal, que consiste en mantener durante un tiempo determinado la misma nota o acorde; a diferencia del pedal de resonancia, la nota pedal no se ve alterada por las que se toquen después.
  • El pedal de ressonància, en ser trepitjat, allibera els *apagadores de les cordes, la qual cosa permet que la nota segueixi sonant encara que s'hagi deixat de prémer la tecla, afegint a més una gran quantitat d'harmònics d'altres cordes que vibren per simpatia, augmentant d'aquesta manera el volum sonor i, si escau, barrejant notes, concordes i harmonies diverses. Usat amb destresa, també permet petits efectes subtils d'expressió, *cantabilidad, frasejo o accentuació.
  • El pedal de resonancia, al ser pisado, libera los apagadores de las cuerdas, lo que permite que la nota siga sonando aunque se haya dejado de pulsar la tecla, añadiendo además una gran cantidad de armónicos de otras cuerdas que vibran por simpatía, aumentando de este modo el volumen sonoro y, en su caso, mezclando notas, acordes y armonías diversas. Usado con destreza, también permite pequeños efectos sutiles de expresión, cantabilidad, fraseo o acentuación.

La disposició en un piano vertical és lleugerament diferent. El pedal d'aproximació es troba a l'esquerra, però en aquest ces difereix del piano de cua. En prémer-ho, el mecanisme apropa els *macillos a les cordes, amb el que, a menor distància per *percutir, menor acceleració en prémer la tecla, amb el que senzillament es redueix el volum sonor. En ser trepitjat el pedal sordina, situat al centre, s'interposa una tela entre els *macillos i les cordes, la qual cosa redueix enormement el so i permet tocar el piano sense molestar a altres persones. I, finalment, el pedal dret és el de ressonància, l'únic que és comú als dos tipus de piano. En els verticals, el seu funcionament és exactament el mateix.

La disposición en un piano vertical es ligeramente diferente. El pedal de aproximación se encuentra a la izquierda, pero en este caso difiere del piano de cola. Al pulsarlo, el mecanismo acerca los macillos a las cuerdas, con lo que, a menor distancia para percutir, menor aceleración al pulsar la tecla, con lo que sencillamente se reduce el volumen sonoro. Al ser pisado el pedal sordina, situado en el centro, se interpone una tela entre los macillos y las cuerdas, lo que reduce enormemente el sonido y permite tocar el piano sin molestar a otras personas. Y, finalmente, el pedal derecho es el de resonancia, el único que es común a los dos tipos de piano. En los verticales, su funcionamiento es exactamente el mismo.

Història[modifica]

Historia[modifica]

Antecessors[modifica]

Antecesores[modifica]

La cítara és l'antecessor més antic del piano i data de la Edat del Bronze .

Igual que moltes altres invencions, el piano va ser fabricat a partir d'altres instruments. L'instrument musical de corda més antic que inicia la línia evolutiva del piano és la cítara, un instrument originari de Àfrica i del sud-est de Àsia que es remunta a la Edat del Bronze (al voltant de l'any 3000 a. C.). La cítara era un conjunt de cordes tibants disposades sobre una taula que es feien vibrar mitjançant els dit s, les ungla s o algun altre objecte punxant.

[[Archivo:Zither1 David Dupplaw.jpg|thumb|La cítara es el antecesor más antiguo del piano y data de la Edad del Bronce.]] Al igual que muchas otras invenciones, el piano fue fabricado a partir de otros instrumentos. El instrumento musical de cuerda más antiguo que inicia la línea evolutiva del piano es la cítara, un instrumento originario de África y del sudeste de Asia que se remonta a la Edad del Bronce (alrededor del año 3000 a. C.). La cítara era un conjunto de cuerdas tensas dispuestas sobre una tabla que se hacían vibrar mediante los dedos, las uñas o algún otro objeto punzante.

El *monocordio va ser un instrument posterior a la cítara, però tenia lleus variacions respecte a aquesta. Estava construït amb una única corda molt més deixa anar que les cordes que s'empraven en la cítara, que vibrava sobre una petita caixa de ressonància de fusta. Aquest instrument va ser utilitzat per diversos matemàtics al llarg de la història per realitzar els seus estudis, com el grec Pitàgores, que va realitzar els seus estudis sobre les relacions entre els intervals musicals, i Euclides, que va basar la geometria euclidiana en les divisions d'aquest instrument.

El monocordio fue un instrumento posterior a la cítara, pero tenía leves variaciones respecto a ésta. Estaba construido con una única cuerda mucho más larga que las cuerdas que se empleaban en la cítara, que vibraba sobre una pequeña caja de resonancia de madera. Este instrumento fue utilizado por varios matemáticos a lo largo de la historia para realizar sus estudios, como el griego Pitágoras, que realizó sus estudios sobre las relaciones entre los intervalos musicales, y Euclides, que basó la geometría euclidiana en las divisiones de este instrumento.

Més tard es va inventar el saltiri, un instrument construït sobre els principis de la cítara però amb una forma trapezoïdal en funció de les diferents longituds de les seves cordes. La taula trapezoïdal del saltiri, molt més tarda, va donar pes al disseny dels primers clavecines . Es pretenia trobar algun tipus de mecanisme que fes que les cordes no estiguessin en contacte amb els dits.[11]

Más tarde se inventó el salterio, un instrumento construido sobre los principios de la cítara pero con una forma trapezoidal en función de las distintas longitudes de sus cuerdas. La tabla trapezoidal del salterio, mucho más tarde, dio paso al diseño de los primeros clavecines. Se pretendía encontrar algún tipo de mecanismo que hiciera que las cuerdas no estuvieran en contacto con los dedos.[11]

Es van fer bastants experiments, i un d'ells va ser el clavicordi, un instrument que vibrava mitjançant un petit clau o una agulla metàl·lica que era accionada a través d'unes tecles que feien moure l'agulla o clau perquè vibrés la corda. Després de la creació del clavicordi va néixer el clau, diferenciat del clavicordi perquè per fer vibrar les cordes utilitzava un plectre o la punta de les plomes de les aus.[11]

Se hicieron bastantes experimentos, y uno de ellos fue el clavicordio, un instrumento que vibraba mediante un pequeño clavo o una aguja metálica que era accionada a través de unas teclas que hacían mover la aguja o clavo para que vibrara la cuerda. Después de la creación del clavicordio nació el clave, diferenciado del clavicordio porque para hacer vibrar las cuerdas utilizaba un plectro o la punta de las plumas de las aves.[11]

Els primers instruments de corda percutida van ser els dulcémele s que procedien del santur, un instrument musical tradicional persa . [12] Durant l'edat mitjana, va haver-hi diversos intents per crear instruments de teclat amb entenimentades percutidas. [13] El primer d'ells va ser la zanfona, que té origen incert.[14] Del segle xiv són les primeres referències al Escaque, instrument poc conegut el mecanisme del qual (descrit en un manuscrit de Henri Arnault de Zwolle) podria anticipar el del piano. En el segle xvii, els mecanismes d'instruments de teclat com el clavicordi i el clavecín eren ben coneguts. En un clavicordi les cordes són copejades per les tangents, mentre que en un clavecín són pressionades per plomes d'oca. Segles de treball sobre el mecanisme del clau, en particular, han mostrat els mitjans més eficaços per construir la caixa de ressonància, el pont i el teclat.

Los primeros instrumentos de cuerda percutida fueron los dulcémeles que procedían del santur, un instrumento musical tradicional persa.[15] Durante la Edad Media, hubo varios intentos para crear instrumentos de teclado con cuerdas percutidas.[16] El primero de ellos fue la zanfona, que tiene origen incierto.[14] Del siglo XIV son las primeras referencias al Escaque, instrumento poco conocido cuyo mecanismo (descrito en un manuscrito de Henri Arnault de Zwolle) podría anticipar el del piano. En el siglo XVII, los mecanismos de instrumentos de teclado como el clavicordio y el clavecín eran bien conocidos. En un clavicordio las cuerdas son golpeadas por las tangentes, mientras que en un clavecín son presionadas por plumas de ganso. Siglos de trabajo sobre el mecanismo del clave, en particular, han mostrado los medios más eficaces para construir la caja de resonancia, el puente y el teclado.

Primers pianos[modifica]

Primeros pianos[modifica]

La invenció del piano s'acredita a Bartolomeo Cristofori .

La invenció del piano modern s'atribueix a Bartolomeo Cristofori, de Pàdua, pertanyent aleshores a la República de Venècia (Itàlia), que va ser contractat pel príncep Fernando II de Médici com a conservador d'instruments. Va ser un expert fabricador de *clavicémbalos i va ser així com va poder familiaritzar-se amb les tècniques de fabricació d'instruments de corda amb teclat. Es desconeix amb precisió la data en la qual del taller de *Cristofori en Florència va sortir el primer piano, però en un inventari fet pels seus mecenes, la família Médici, s'indica l'existència d'un piano l'any 1700 .

[[Archivo:Bartolomeo Cristofori.jpg|thumb|La invención del piano se acredita a Bartolomeo Cristofori.]] La invención del piano moderno se atribuye a Bartolomeo Cristofori, de Padua, perteneciente por aquel entonces a la República de Venecia (Italia), que fue contratado por el príncipe Fernando II de Médici como conservador de instrumentos. Fue un experto fabricante de clavicémbalos y fue así como pudo familiarizarse con las técnicas de fabricación de instrumentos de cuerda con teclado. Se desconoce con precisión la fecha en la que del taller de Cristofori en Florencia salió el primer piano, pero en un inventario hecho por sus mecenas, la familia Médici, se indica la existencia de un piano en el año 1700.

Com a instrument de corda amb teclat, el piano és similar al clavicordi, des del punt de vista *organológico, i al *clavecín, en termes estètic-musicals. Aquests tres instruments es diferencien en els seus mecanismes de producció del so. En un *clavecín, les cordes són premudes per plectre s. En un clavicordi, les cordes són *percutides per petites pues de metall (tangents) que continuen en contacte amb la corda fins que es deixa de pressionar la tecla. En un piano, les tecles són *percutides per *macillos, que reboten immediatament deixant a l'entenimentada vibrar lliurement.

Como instrumento de cuerda con teclado, el piano es similar al clavicordio, desde el punto de vista organológico, y al clavecín, en términos estético-musicales. Estos tres instrumentos se diferencian en sus mecanismos de producción del sonido. En un clavecín, las cuerdas son pulsadas por plectros. En un clavicordio, las cuerdas son percutidas por pequeñas púas de metal (tangentes) que continúan en contacto con la cuerda hasta que se deja de presionar la tecla. En un piano, las teclas son percutidas por macillos, que rebotan inmediatamente dejando a la cuerda vibrar libremente.

El gran èxit de *Cristofori va ser trobar la solució, sense exemples previs, al problema fonamental mecànic del disseny del piano: el *macillo de fusta cobert de cuir havia de copejar la corda, però no romandre en contacte amb ella perquè esmorteïa el so, com ocorria amb les tangents que es mantenien en contacte amb les cordes del clavicordi. D'altra banda, el *macillo havia de tornar a la seva posició de descans sense rebotar violentament i, si pot ser, havia de permetre repetir una nota ràpidament. El mecanisme de percussió de *Cristofori va servir com a model per als nombrosos enfocaments diferents per a les accions de piano posteriors. Si ben els primers instruments de *Cristofori es van fer amb cordes primes i van anar molt més silenciosos que el piano modern, en comparació del clavicordi (l'únic instrument de teclat anterior capaç de controlar mínimament els matisos dinàmics a través del teclat) van ser considerablement més forts i podien mantenir millor la potència del so.

El gran éxito de Cristofori fue hallar la solución, sin ejemplos previos, al problema fundamental mecánico del diseño del piano: el macillo de madera cubierto de cuero debía golpear la cuerda, pero no permanecer en contacto con ella porque amortiguaba el sonido, como ocurría con las tangentes que se mantenían en contacto con las cuerdas del clavicordio. Por otra parte, el macillo debía volver a su posición de descanso sin rebotar violentamente y, a ser posible, debía permitir repetir una nota rápidamente. El mecanismo de percusión de Cristofori sirvió como modelo para los numerosos enfoques diferentes para las acciones de piano posteriores. Si bien los primeros instrumentos de Cristofori se hicieron con cuerdas delgadas y fueron mucho más silenciosos que el piano moderno, en comparación con el clavicordio (el único instrumento de teclado anterior capaz de controlar mínimamente los matices dinámicos a través del teclado) fueron considerablemente más fuertes y podían mantener mejor la potencia del sonido.

El piano no tenia un so estrident i metàl·lic com el clavicordi o el clau, sinó que era un so molt més suau i sostingut. A més, els macillos estaven dotats d'un sistema de fuita mitjançant el qual era possible variar tant el volum com el to del so. Amb ell s'incrementava notablement la capacitat expressiva musical de l'instrument, ja que a més de produir un determinat so sempre al mateix volum i to, com ocorria amb els instruments antecessors, era possible produir sons amb més o menys volum que uns altres i produir una molt lleugera variació tonal. Tot això depenia de la forma d'executar el teclat del piano: amb moviments ràpids i bruscs de les tecles es produïen sons de gran volum i brillants; i amb moviments lents i apaivagats es generaven sons de menor volum i amb un to més dolç.[11]

El piano no tenía un sonido estridente y metálico como el clavicordio o el clave, sino que era un sonido mucho más suave y sostenido. Además, los macillos estaban dotados de un sistema de escape mediante el cual era posible variar tanto el volumen como el tono del sonido. Con él se incrementaba notablemente la capacidad expresiva musical del instrumento, ya que además de producir un determinado sonido siempre al mismo volumen y tono, como ocurría con los instrumentos antecesores, era posible producir sonidos con más o menos volumen que otros y producir una muy ligera variación tonal. Todo esto dependía de la forma de ejecutar el teclado del piano: con movimientos rápidos y bruscos de las teclas se producían sonidos de gran volumen y brillantes; y con movimientos lentos y apaciguados se generaban sonidos de menor volumen y con un tono más dulce.[11]

Cristofori ho va cridar gravicembalo col piano i forte. Aquest nom feia referència a la capacitat de l'instrument de produir sons amb diferents intensitats, depenent de la pressió exercida sobre les tecles: si estrenyies fort el so era major i si estrenyies més suaument el so era menor; d'aquí ve el nom que li va posar primàriament, pianoforte (derivat del italià : piano: suau i forte: fort). Cristofori va construir prop d'una vintena de pianos al llarg de la seva vida, dels quals només es conserven tres, el més antic dels quals es troba en el Museu Metropolità d'Art de Nova York i data de 1720 .[11]

Cristofori lo llamó gravicembalo col piano e forte. Este nombre hacía referencia a la capacidad del instrumento de producir sonidos con diferentes intensidades, dependiendo de la presión ejercida sobre las teclas: si apretabas fuerte el sonido era mayor y si apretabas más suavemente el sonido era menor; de aquí viene el nombre que le puso primariamente, pianoforte (derivado del italiano: piano: suave y forte: fuerte). Cristofori construyó cerca de una veintena de pianos a lo largo de su vida, de los que sólo se conservan tres, el más antiguo de los cuales se encuentra en el Museo Metropolitano de Arte de Nueva York y data de 1720.[11]

Rèplica d'un pianoforte elaborada per Paul McNulty seguint la construcció d'un similar fabricat en 1804 pel vienés Anton Walter .

El nou instrument construït per Cristofori es va mantenir relativament desconegut fins que el escriptor italià Francesco Scipione va escriure un entusiasta article sobre el piano en 1711, incloent un diagrama del seu mecanisme. Aquest article va ser distribuït àmpliament i la major part de la següent generació de fabricants de pianos va iniciar el seu treball a causa de la seva lectura. Un d'aquests fabricants va ser Gottfried Silbermann, més conegut com a fabricant de òrgans, que tenia el seu taller en Freiberg (Sajonia, Alemanya). Els pianos de Silbermann són pràcticament còpies directes del piano inventat per Cristofori però amb una important addició: Silbermann va inventar el precursor del pedal de ressonància modern, que elevava tots els apagadores de les cordes alhora.

[[Archivo:FortepianoByMcNultyAfterWalter1805.jpg|thumb|Réplica de un pianoforte elaborada por Paul McNulty siguiendo la construcción de uno similar fabricado en 1804 por el vienés Anton Walter.]] El nuevo instrumento construido por Cristofori se mantuvo relativamente desconocido hasta que el escritor italiano Francesco Scipione escribió un entusiasta artículo sobre el piano en 1711, incluyendo un diagrama de su mecanismo. Este artículo fue distribuido ampliamente y la mayor parte de la siguiente generación de fabricantes de pianos inició su trabajo debido a su lectura. Uno de estos fabricantes fue Gottfried Silbermann, más conocido como fabricante de órganos, que tenía su taller en Freiberg (Sajonia, Alemania). Los pianos de Silbermann son prácticamente copias directas del piano inventado por Cristofori pero con una importante adición: Silbermann inventó el precursor del pedal de resonancia moderno, que elevaba todos los apagadores de las cuerdas a la vez.

Cap a 1726 *Cristofori va introduir en els seus pianos el sistema una *corda que donava a l'intèrpret la possibilitat, mitjançant un comando especial, de desplaçar el mecanisme de tal manera que cada *macillo copegés sobre una quantitat de cordes menor de l'habitual per aconseguir un so molt suau. Aquest mecanisme se segueix mantenint en els pianos moderns actuals i el una *corda permet que el *macillo del piano copegi sobre una única corda de cada grup. Les primeres composicions específiques per a pianos van aparèixer al voltant de 1732, entre les quals destaquen les 12 sonata s per a piano de *Lodovico *Giustini titulades *Sonate dóna *cimbalo vaig donar piano i forte *detto *volgarmente vaig donar *martelletti.

Hacia 1726 Cristofori introdujo en sus pianos el sistema una corda que daba al intérprete la posibilidad, mediante un comando especial, de desplazar el mecanismo de tal modo que cada macillo golpeara sobre una cantidad de cuerdas menor de lo habitual para lograr un sonido muy suave. Este mecanismo se sigue manteniendo en los pianos modernos actuales y el una corda permite que el macillo del piano golpee sobre una única cuerda de cada grupo. Las primeras composiciones específicas para pianos aparecieron alrededor de 1732, entre las que destacan las 12 sonatas para piano de Lodovico Giustini tituladas Sonate da cimbalo di piano e forte detto volgarmente di martelletti.

Silbermann va mostrar a Johann Sebastian Bach un dels seus primers instruments en la dècada de 1730, però a Bach no li agradava aquest instrument, al·legant que les octava s superiors eren massa suaus per permetre un complet registre dinàmic, la qual cosa li va comerciejar certa hostilitat amb Silbermann. Pel que sembla les crítiques van ser ateses i en 1747 Bach va donar la seva aprovació a l'instrument i fins i tot va actuar com a agent en la venda de pianos fabricats per Silbermann.[11]

Silbermann mostró a Johann Sebastian Bach uno de sus primeros instrumentos en la década de 1730, pero a Bach no le gustaba ese instrumento, alegando que las octavas superiores eran demasiado suaves para permitir un completo registro dinámico, lo que le granjeó cierta hostilidad con Silbermann. Al parecer las críticas fueron atendidas y en 1747 Bach dio su aprobación al instrumento e incluso actuó como agente en la venta de pianos fabricados por Silbermann.[11]

Des del taller de Gottfried Silbermann es van desenvolupar les famoses escoles de fabricació de pianos: la «Escola anglesa» que va sorgir a partir de dos deixebles de Silbermann, anomenats Johannes Zumpe i Americus Backers, que van emigrar a Londres, on van desenvolupar un piano que posseïa el mateix mecanisme que el de Cristofori encara que amb notables modificacions, que més tard seria denominat «mecanisme anglès»; i la «Escola alemanya», sorgida a partir d'un altre deixeble de Silbermann anomenat Johann Andrees Stein, que va realitzar altres modificacions al mecanisme original d'un dissenyador anomenat Schroter, denominat «mecanisme alemany o vienés».[11]

Desde el taller de Gottfried Silbermann se desarrollaron las famosas escuelas de fabricación de pianos: la «Escuela inglesa» que surgió a partir de dos discípulos de Silbermann, llamados Johannes Zumpe y Americus Backers, que emigraron a Londres, donde desarrollaron un piano que poseía el mismo mecanismo que el de Cristofori aunque con notables modificaciones, que más tarde sería denominado «mecanismo inglés»; y la «Escuela alemana», surgida a partir de otro discípulo de Silbermann llamado Johann Andreas Stein, que realizó otras modificaciones al mecanismo original de un diseñador llamado Schroter, denominado «mecanismo alemán o vienés».[11]

Evolució i desenvolupament[modifica]

Evolución y desarrollo[modifica]

Segle XVIII: Primers fabricadors de pianos[modifica]

Siglo XVIII: Primeros fabricantes de pianos[modifica]

Un piano Érard, amb caixa de ressonància de palisandro .

Des dels primers pianos de l'italià Cristofori fins als pianos actuals, hi ha moltes millores i avanços que s'han produït, però el concepte i la idea fonamental per a la seva construcció continuen sent les mateixes. S'han optimitzat materials per aconseguir una millor qualitat de so, s'ha augmentat gradualment el nombre de notes per ampliar la capacitat musical de l'instrument i s'ha millorat el disseny per aconseguir un millor rendiment. No obstant això, el concepte fonamental de pianoforte com un instrument capaç d'aconseguir sons forts i suaus segueix sent el mateix.

[[Archivo:Piano Andrés Bello.jpg|thumb|Un piano Érard, con caja de resonancia de palisandro.]] Desde los primeros pianos del italiano Cristofori hasta los pianos actuales, hay muchas mejoras y avances que se han producido, pero el concepto y la idea fundamental para su construcción continúan siendo las mismas. Se han optimizado materiales para lograr una mejor calidad de sonido, se ha aumentado paulatinamente el número de notas para ampliar la capacidad musical del instrumento y se ha mejorado el diseño para lograr un mejor rendimiento. Sin embargo, el concepto fundamental de pianoforte como un instrumento capaz de lograr sonidos fuertes y suaves sigue siendo el mismo.

L'apogeu de la fabricació de pianos va tenir lloc a la fi del segle xviii en l'escola de Viena, que va incloure a fabricants com l'esmentat Johann Andrees Stein (que va treballar en Augsburg, Alemanya) i els vieneses Nannette Streicher (filla de Stein) i Anton Walter . Els pianos d'estil vienés van ser construïts amb marcs de fusta, dues cordes per cada nota i macillos coberts de cuir. Alguns d'aquests pianos d'estil vienés tenien un colorit oposat al dels pianos moderns: les tecles naturals eren negres i les accidentals blanques.[17] Wolfgang Amadeus Mozart va compondre els seus concerts i sonates para ells i fins i tot s'han fabricat rèpliques per al seu ús en interpretacions de música antiga . Els pianos de l'època de Mozart tenien un to més suau i clar que els pianos moderns o els pianos anglesos, amb potència mantinguda. El terme pianoforte s'utilitza sovint per distingir els pianos del segle xviii dels pianos posteriors.

El apogeo de la fabricación de pianos tuvo lugar a finales del siglo XVIII en la escuela de Viena, que incluyó a fabricantes como el mencionado Johann Andreas Stein (que trabajó en Augsburgo, Alemania) y los vieneses Nannette Streicher (hija de Stein) y Anton Walter. Los pianos de estilo vienés fueron construidos con marcos de madera, dos cuerdas para cada nota y macillos cubiertos de cuero. Algunos de estos pianos de estilo vienés tenían un colorido opuesto al de los pianos modernos: las teclas naturales eran negras y las accidentales blancas.[17] Wolfgang Amadeus Mozart compuso sus conciertos y sonatas para ellos e incluso se han fabricado réplicas para su uso en interpretaciones de música antigua. Los pianos de la época de Mozart tenían un tono más suave y claro que los pianos modernos o los pianos ingleses, con potencia mantenida. El término pianoforte se utiliza a menudo para distinguir los pianos del siglo XVIII de los pianos posteriores.

Entre els anys 1760 a 1830 la fabricació de pianos va tenir una gran expansió i va sofrir grans modificacions. Aquesta revolució va ser una resposta a la preferència dels compositor és i pianistes per tenir un piano amb un so més poderós i sostingut, i va ser possible gràcies als avanços tecnològics sorgits a partir de la Revolució industrial, que estava començant. Alguns d'aquests avanços van ser l'alta qualitat del acer de les cordes, cridat específicament corda de piano, així com la precisió de la fosa per a la producció de ferro colat . Amb el temps, la gamma tonal del piano també va ser en augment i va passar de les cinc octava s de l'època de Mozart a les set vuitenes i un terç o més dels pianos moderns.

Entre los años 1760 a 1830 la fabricación de pianos tuvo una gran expansión y sufrió grandes modificaciones. Esta revolución fue una respuesta a la preferencia de los compositores y pianistas por tener un piano con un sonido más poderoso y sostenido, y fue posible gracias a los avances tecnológicos surgidos a partir de la Revolución industrial, que estaba comenzando. Algunos de estos avances fueron la alta calidad del acero de las cuerdas, llamado específicamente cuerda de piano, así como la precisión de la fundición para la producción de hierro fundido. Con el tiempo, la gama tonal del piano también fue en aumento y pasó de las cinco octavas de la época de Mozart a las siete octavas y un tercio o más de los pianos modernos.

En 1762 Henry Walsh va realitzar el primer concert per a piano en tota la història en Dublín (Irlanda). [18] El dissenyador de pianos francès Sébastien Érard va construir en 1776 el piano rectangular, que era una variant especial del piano de cua. En 1773 es van publicar les sonates per a piano Opus 2 de Muzio Clementi, que pretenien utilitzar al màxim els recursos del piano. En 1775 es construeix en Filadèlfia el primer piano en Estats Units i en 1795 es fabrica el primer piano vertical en Londres, dissenyat per William Stodart .[11] Pascal Taskin també va fabricar alguns pianos entre els anys 1786 i 1790 .

En 1762 Henry Walsh realizó el primer concierto para piano en toda la historia en Dublín (Irlanda).[19] El diseñador de pianos francés Sébastien Érard construyó en 1776 el piano rectangular, que era una variante especial del piano de cola. En 1773 se publicaron las sonatas para piano Opus 2 de Muzio Clementi, que pretendían utilizar al máximo los recursos del piano. En 1775 se construye en Filadèlfia el primer piano en Estados Unidos y en 1795 se fabrica el primer piano vertical en Londres, diseñado por William Stodart.[11] Pascal Taskin también fabricó algunos pianos entre los años 1786 y 1790.

Els primers avanços tecnològics van ser en gran manera gràcies a l'empresa anglesa *Broadwood, que ja tenia reputació pel to esplendorós i poderós dels seus *clavecines. *Broadwood va construir instruments que van anar progressivament més grans, més forts i més vigorosament construïts. Van enviar dos pianos a Joseph Haydn i Ludwig van Beethoven i va ser la primera empresa de fabricació de pianos amb una gamma de més de cinc octava s: cinc octaves i una cinquena l'any 1790, sis octaves de 1810 (*Beethoven va utilitzar les notes addicionades en les seves obres posteriors), i set octaves de 1820 . Els fabricants *vieneses també van seguir aquestes tendències, no obstant això les dues escoles de piano van utilitzar diferents accions: el mecanisme de *Broadwood era més robust i el dels instruments de Viena era més sensible.

Los primeros avances tecnológicos fueron en gran medida gracias a la empresa inglesa Broadwood, que ya tenía reputación por el tono esplendoroso y poderoso de sus clavecines. Broadwood construyó instrumentos que fueron progresivamente más grandes, más fuertes y más vigorosamente construidos. Enviaron dos pianos a Joseph Haydn y Ludwig van Beethoven y fue la primera empresa de fabricación de pianos con una gama de más de cinco octavas: cinco octavas y una quinta en el año 1790, seis octavas de 1810 (Beethoven utilizó las notas adicionadas en sus obras posteriores), y siete octavas de 1820. Los fabricantes vieneses también siguieron estas tendencias, sin embargo las dos escuelas de piano utilizaron diferentes acciones: el mecanismo de Broadwood era más robusto y el de los instrumentos de Viena era más sensible.

Segle XIX: impuls per la Revolució industrial[modifica]

Siglo XIX: impulso por la Revolución industrial[modifica]

So d'un piano del segle XIX

Estudi *Op. 25, n.º 12 de Frédéric Chopin, en un piano Erard fabricat en 1851 .

Problemes de reproducció? Vegeu l'ajuda

En 1808, Sébastien Érard va patentar un mecanisme de simple repetició i va incorporar la grapa, una peça que permetia a les entenimentades romandre en el seu lloc exacte després de ser copejades pels macillos. Dos anys més tard, en 1810, va dissenyar el mecanisme de pedals del piano modern.[11] En la dècada de 1820, la fàbrica de pianos de Érard a París va passar a ser el centre de la innovació referent al mecanisme del piano. En 1822 va introduir el seu mecanisme de doble repetició, que permetia una gran velocitat de repetició en prémer les tecles del piano, fins i tot si la tecla encara no havia aconseguit la seva màxima posició vertical, i facilitava una ràpida execució. Quan aquesta invenció es va fer pública, en la seva forma revisada per Henri Herz, el mecanisme de doble repetició es va convertir gradualment en un element estàndard en el mecanisme dels pianos de cua i forma part de tots els pianos de cua moderns.

[[:Image:|]]

[[Fitxer:|180px|noicon]]


Problemes de reproducció? Vegeu l'ajuda

En 1808, Sébastien Érard patentó un mecanismo de simple repetición e incorporó la grapa, una pieza que permitía a las cuerdas permanecer en su lugar exacto después de ser golpeadas por los macillos. Dos años más tarde, en 1810, diseñó el mecanismo de pedales del piano moderno.[11] En la década de 1820, la fábrica de pianos de Érard en París pasó a ser el centro de la innovación en lo referente al mecanismo del piano. En 1822 introdujo su mecanismo de doble repetición, que permitía una gran velocidad de repetición al pulsar las teclas del piano, incluso si la tecla aún no había alcanzado su máxima posición vertical, y facilitaba una rápida ejecución. Cuando esta invención se hizo pública, en su forma revisada por Henri Herz, el mecanismo de doble repetición se convirtió paulatinamente en un elemento estándar en el mecanismo de los pianos de cola y forma parte de todos los pianos de cola modernos.

Una de les principals innovacions tècniques que van ajudar a crear el so del piano modern és la utilització del ferro colat . També l'anomenat «marc», el ferro colat que s'assenta sobre la caixa de ressonància, que serveix com a principal baluard contra la força exercida per la tensió de les cordes. L'augment de la integritat estructural del ferro colat va permetre l'ús de cordes més gruixudes, més tibants i més nombroses, en lloc de les cordes de llautó que s'empraven fins llavors, que eren més toves i no suportaven tensions tan altes. Posteriorment es van usar cordes de acer, més fortes que les de ferro i que permetien una tensió encara major. En un piano de cua modern el total de la tensió de les entenimentades pot aproximar-se a les 20 tones-força .[6] La peça simple de ferro colat va ser patentada en 1825 en Boston per Alpheus Babcock, combinant l'enganxi del marc (creat en 1821 i reclamat per Broadwood en nom de Samuel Hervé) i la barra de resistència (creada per Thom i Allen en 1820, però també reclamada per Broadwood i Érard). Més tard, Babcock para Chickering & Mackays, empresa que va patentar el primer marc de ferro dels pianos de cua en 1843 . Els fabricants europeus de pianos van preferir els marcs de ferro colat fins que principis del segle xx, data en què el sistema nord-americà va ser completament adoptat.

Una de las principales innovaciones técnicas que ayudaron a crear el sonido del piano moderno es la utilización del hierro fundido. También el llamado «marco», el hierro fundido que se asienta sobre la caja de resonancia, que sirve como principal baluarte contra la fuerza ejercida por la tensión de las cuerdas. El aumento de la integridad estructural del hierro fundido permitió el uso de cuerdas más gruesas, más tensas y más numerosas, en lugar de las cuerdas de latón que se empleaban hasta entonces, que eran más blandas y no soportaban tensiones tan altas. Posteriormente se usaron cuerdas de acero, más fuertes que las de hierro y que permitían una tensión aún mayor. En un piano de cola moderno el total de la tensión de las cuerdas puede aproximarse a las 20 toneladas-fuerza.[6] La pieza simple de hierro fundido fue patentada en 1825 en Boston por Alpheus Babcock, combinando el enganche del marco (creado en 1821 y reclamado por Broadwood en nombre de Samuel Hervé) y la barra de resistencia (creada por Thom y Allen en 1820, pero también reclamada por Broadwood y Érard). Más tarde, Babcock para Chickering & Mackays, empresa que patentó el primer marco de hierro de los pianos de cola en 1843. Los fabricantes europeos de pianos prefirieron los marcos de hierro fundido hasta que principios del siglo XX, fecha en que el sistema estadounidense fue completamente adoptado.

Macillos de feltre d'un piano vertical modern.

Es van incloure altres innovacions en el mecanisme del piano, com l'ús de feltre en els *macillos en lloc de recobrir-los amb cuir . Aquests *macillos de feltre van ser emprats per primera vegada per Jean-*Henri Papi en 1826 . En ser un material més consistent, permetia majors registres dinàmics com el pes del *macillo i l'augment de la tensió de les cordes. Altres importants innovacions tècniques d'aquesta època inclouen canvis en la forma de fabricació de les cordes, com l'ús d'un «cor» de tres cordes en lloc de dos per a totes les cordes, excepte para les de les notes inferiors; i l'ús de diferents mètodes de tibat. Amb el mètode de tibat *over *string, també anomenat cross-*stringing, les cordes es col·loquen en manera superposada inclinada verticalment, amb ponts de dues altures en la caixa de ressonància en lloc de només un. Això permet cordes majors, però no necessàriament més llargues, per encaixar dins del piano. El tibant *over *string va ser inventat per Jean-*Henri Papi durant la dècada de 1820 i va ser patentat per al seu ús en els pianos de cua a Estats Units per Henry Steinway Jr. en 1859 .

[[Archivo:Upright piano inside mechanism.jpg|thumb|Macillos de fieltro de un piano vertical moderno.]] Se incluyeron otras innovaciones en el mecanismo del piano, como el uso de fieltro en los macillos en lugar de recubrirlos con cuero. Estos macillos de fieltro fueron empleados por primera vez por Jean-Henri Pape en 1826. Al ser un material más consistente, permitía mayores registros dinámicos como el peso del macillo y el aumento de la tensión de las cuerdas. Otras importantes innovaciones técnicas de esta época incluyen cambios en la forma de fabricación de las cuerdas, como el uso de un «coro» de tres cuerdas en lugar de dos para todas las cuerdas, excepto para las de las notas inferiores; y el uso de diferentes métodos de tensado. Con el método de tensado over string, también llamado cross-stringing, las cuerdas se colocan en manera superpuesta inclinada verticalmente, con puentes de dos alturas en la caja de resonancia en lugar de sólo uno. Esto permite cuerdas mayores, pero no necesariamente más largas, para encajar dentro del piano. El tensando over string fue inventado por Jean-Henri Pape durante la década de 1820 y fue patentado para su uso en los pianos de cola en Estados Unidos por Henry Steinway Jr. en 1859.

Al llarg del segle xix es van fundar nombroses companyies de fabricació de pianos. En 1828, *Ignaz *Bösendorfer va fundar la seva en Àustria i el 1853 va suposar una fita pel que fa a formació de fàbriques de pianos, ja que l'alemany Heinrich Engelhard Steinweg va emigrar a Estats Units i va fundar en Nova York la fàbrica Steinway & Sons ; *Julius *Blüthner va fundar la seva companyia en Leipzig i *Carl *Bechstein va fer el propi en Berlín .

A lo largo del siglo XIX se fundaron numerosas compañías de fabricación de pianos. En 1828, Ignaz Bösendorfer fundó la suya en Austria y el 1853 supuso un hito en lo que se refiere a formación de fábricas de pianos, ya que el alemán Heinrich Engelhard Steinweg emigró a Estados Unidos y fundó en Nueva York la fábrica Steinway & Sons; Julius Blüthner fundó su compañía en Leipzig y Carl Bechstein hizo lo propio en Berlín.

En 1863 *Steinway & *Sons van dissenyar i van fabricar el piano vertical modern amb entenimentades croades i una única taula harmònica i en 1874 van perfeccionar el pedal tonal o *sostenuto, inventat en 1844 per Jean Louis *Boisselot, que permetia un registre més ampli. Aquest mateix any, *Julius *Blüthner va patentar el sistema *aliquot, que incorporava a cada grup de tres cordes una quarta addicional més elevada per incrementar la ressonància de les mateixes i que no era *percutida pel *macillo, sinó que vibrava en simpatia. En 1880 *Steinway & *Sons va obrir una sucursal en Hamburg, la qual cosa va incrementar la competència al mercat europeu amb *Bechstein i *Blüthner .

En 1863 Steinway & Sons diseñaron y fabricaron el piano vertical moderno con cuerdas cruzadas y una única tabla armónica y en 1874 perfeccionaron el pedal tonal o sostenuto, inventado en 1844 por Jean Louis Boisselot, que permitía un registro más amplio. Ese mismo año, Julius Blüthner patentó el sistema aliquot, que incorporaba a cada grupo de tres cuerdas una cuarta adicional más elevada para incrementar la resonancia de las mismas y que no era percutida por el macillo, sino que vibraba en simpatía. En 1880 Steinway & Sons abrió una sucursal en Hamburgo, lo que incrementó la competencia en el mercado europeo con Bechstein y Blüthner.

A partir d'aquest any ja es pot parlar de piano modern, tal com l'hi coneix avui dia, encara que s'han realitzat modificacions posteriors al disseny del piano però sense massa transcendència.

A partir de ese año ya se puede hablar de piano moderno, tal como se lo conoce hoy en día, aunque se han realizado modificaciones posteriores al diseño del piano pero sin demasiada trascendencia.

Tipus de pianos[modifica]

Tipos de pianos[modifica]

Piano de cua[modifica]

Piano de cola[modifica]

Un piano de cua de la casa *Bösendorfer .

Un piano de cua és un tipus de piano en el qual les cordes i la caixa de ressonància es troben en posició horitzontal. Els pianos de cua tenen una tapa superior que es pot obrir, de manera que els sons produïts per les cordes surten a l'exterior sense barreres de cap tipus.

[[Archivo:Boesendorfer 001.jpg|thumb|Un piano de cola de la casa Bösendorfer.]] Un piano de cola es un tipo de piano en el que las cuerdas y la caja de resonancia se encuentran en posición horizontal. Los pianos de cola tienen una tapa superior que se puede abrir, de manera que los sonidos producidos por las cuerdas salen al exterior sin barreras de ningún tipo.

La seva grandària pot variar depenent del fabricador i tipus de piano de cua fabricat, però solen oscil·lar entre els següents valors:

  • piano de cua *mignon: fins a 130[&*nbsp;]cm de longitud.
  • piano d'una cambra de cua: de 131 fins a 189[&*nbsp;]cm de longitud.
  • piano de mitja cua: de 190 fins a 225[&*nbsp;]cm de longitud.
  • piano de tres cambres de cua: de 226 fins a 255[&*nbsp;]cm de longitud.
  • piano de gran cua: superiors a 256[&*nbsp;]cm de longitud.

Su tamaño puede variar dependiendo del fabricante y tipo de piano de cola fabricado, pero suelen oscilar entre los siguientes valores:

  • piano de cola mignon: hasta 130 cm de longitud.
  • piano de un cuarto de cola: de 131 hasta 189 cm de longitud.
  • piano de media cola: de 190 hasta 225 cm de longitud.
  • piano de tres cuartos de cola: de 226 hasta 255 cm de longitud.
  • piano de gran cola: superiores a 256 cm de longitud.

Totes les fàbriques de pianos produeixen pianos excepcionals *artcase. Alguns només posseeixen decoracions o modificacions espectaculars dels pianos ordinaris com a peus treballats, marqueteria, pintura o revestiment. Uns altres són modificacions radicals com el *Pegasus de *Schimmel o M. *Liminal dissenyat per *NYT *Line i fabricat per *Fazioli .

Todas las fábricas de pianos producen pianos excepcionales artcase. Algunos sólo poseen decoraciones o modificaciones espectaculares de los pianos ordinarios como pies trabajados, marquetería, pintura o revestimiento. Otros son modificaciones radicales como el Pegasus de Schimmel o M. Liminal diseñado por NYT Line y fabricado por Fazioli.

Piano vertical o piano de paret[modifica]

Piano vertical o piano de pared[modifica]

Piano vertical o de paret.

El piano vertical es caracteritza per tenir les cordes, els *macillos i la caixa de ressonància en posició vertical, perpendicular al sòl.

thumb|Piano vertical o de pared. El piano vertical se caracteriza por tener las cuerdas, los macillos y la caja de resonancia en posición vertical, perpendicular al suelo.

De manera general es poden dividir entre quatre tipus diferents depenent de la seva grandària: [ ] Piano vertical espineta : el més petit en la seva categoria amb un so característic, piano de màquina indirecta (vol dir que el mecanisme es troba per sota del teclat). La seva altura és menor a 98[& nbsp;]cm. [ ] Piano vertical consola: són pianos de màquina directa, és a dir, el mecanisme està al mateix nivell del teclat. De 98 a 109[& nbsp;]cm d'altura. [ ] Piano vertical d'estudi: són pianos de màquina directa, amb el mecanisme una mica més elevat del nivell del teclat. Aquesta característica proporciona a l'intèrpret una major seguretat. De 110 a 139[& nbsp;]cm d'altura. [ ] Piano vertical antic: són pianos amb una gran capacitat acústica, de màquina directa encara més elevada que el piano d'estudi. La seva mesura d'altura és molt variable depenent del fabricador però sol tenir més de 140[& nbsp;]cm d'altura.[11]

De modo general se pueden dividir entre cuatro tipos distintos dependiendo de su tamaño:

  • Piano vertical espineta: el más pequeño en su categoría con un sonido característico, piano de máquina indirecta (quiere decir que el mecanismo se encuentra por debajo del teclado). Su altura es menor a 98 cm.
  • Piano vertical consola: son pianos de máquina directa, es decir, el mecanismo está al mismo nivel del teclado. De 98 a 109 cm de altura.
  • Piano vertical de estudio: son pianos de máquina directa, con el mecanismo un poco más elevado del nivel del teclado. Esta característica proporciona al intérprete una mayor seguridad. De 110 a 139 cm de altura.
  • Piano vertical antiguo: son pianos con una gran capacidad acústica, de máquina directa aún más elevada que el piano de estudio. Su medida de altura es muy variable dependiendo del fabricante pero suele tener más de 140 cm de altura.[11]

Piano electrònic[modifica]

Piano electrónico[modifica]

El piano electrònic és una invenció del segle XX . Té la mateixa aparença del piano. La diferència és que el so prové de mitjans de síntesi electrònica. A més, pot reproduir el so de diferents instruments i moltes vegades incorpora cançons i ritmes predeterminats.

El piano electrónico es una invención del siglo XX. Tiene la misma apariencia del piano. La diferencia es que el sonido proviene de medios de síntesis electrónica. Además, puede reproducir el sonido de diferentes instrumentos y muchas veces incorpora canciones y ritmos predeterminados.

Els ritmes que vénen incorporats serveixen per tocar els concorde s amb una sola tecla en diferents estils. Algunes tenen tot un sistema educatiu, com el Yamaha *Education *System, el sistema d'aprenentatge de *Casio o el *DoReMi de Roland. Amb aquests sistemes educatius es poden aprendre cançons, perquè el sistema indica la tecla a pressionar. Es poden practicar fragments de cançó, inclusivament. Alguns models porten incorporat un metrònom per poder sincronitzar exactament amb la velocitat de la melodia.

Los ritmos que vienen incorporados sirven para tocar los acordes con una sola tecla en diferentes estilos. Algunas tienen todo un sistema educativo, como el Yamaha Education System, el sistema de aprendizaje de Casio o el DoReMi de Roland. Con estos sistemas educativos se pueden aprender canciones, porque el sistema indica la tecla a presionar. Se pueden practicar fragmentos de canción, inclusive. Algunos modelos traen incorporado un metrónomo para poder sincronizar exactamente con la velocidad de la melodía.

L'intèrpret pot guardar cançons tocades per ell mateix, per tornar a escoltar-les després. També pot gravar la melodia per a cada mà independentment. Hi ha varietats que són sensibles al tacte, és a dir, detecten la força amb que són pressionades les tecles, com en un piano real i actuen en conseqüència, reproduint el so amb major o menor força, segons el cas.

El intérprete puede guardar canciones tocadas por él mismo, para volver a escucharlas después. También puede grabar la melodía para cada mano independientemente. Hay variedades que son sensibles al tacto, es decir, detectan la fuerza con que son presionadas las teclas, como en un piano real y actúan en consecuencia, reproduciendo el sonido con mayor o menor fuerza, según el caso.

Existeixen teclats electrònics que compten amb una pantalla LCD en la qual es pot apreciar el pentagrama, la nota pressionada (en un teclat dibuixat) i les cançons. Tenen accessoris opcionals com el pedal i el cable per connectar-se amb un ordinador i es poden transferir cançons a través del mateix. També es poden enviar cançons des del teclat cap al computador per mitjà d'un programari d'autoria de MIDI (MIDI *authoring). Altres accessoris són el faristol per col·locar-la i la base per a les partitures.

Existen teclados electrónicos que cuentan con una pantalla LCD en la que se puede apreciar el pentagrama, la nota presionada (en un teclado dibujado) y las canciones. Tienen accesorios opcionales como el pedal y el cable para conectarse con un ordenador y se pueden transferir canciones a través del mismo. También se pueden enviar canciones desde el teclado hacia el computador por medio de un software de autoría de MIDI (MIDI authoring). Otros accesorios son el atril para colocarla y la base para las partituras.

La qualitat del seu so no és la mateixa d'un piano normal i la força amb que es toquen les tecles també és diferent, encara que el seu preu és molt menor.

La calidad de su sonido no es la misma de un piano normal y la fuerza con que se tocan las teclas también es diferente, aunque su precio es mucho menor.

Altres tipus[modifica]

Otros tipos[modifica]

Un piano vertical de joguina . Aquest tipus de piano va ser un invent de Albert *Schoenhut .
Un piano amb pedals vertical.

El piano de joguina va ser inventat per Albert Schoenhut en 1872 i va començar a ser fabricat a la fi del segle xix . És utilitzat en certes obres de la música contemporània, com per exemple en les interpretacions de les obres de John Cage per Margaret Leng Tan, així com per certs artistes populars tals com Pascal Comelade i Pascal Ayerbe .

[[Archivo:Upright toy piano.jpg|thumb|Un piano vertical de juguete. Este tipo de piano fue un invento de Albert Schoenhut.]] [[Archivo:Pedal piano 1.JPG|thumb|Un piano con pedales vertical.]] El piano de juguete fue inventado por Albert Schoenhut en 1872 y comenzó a ser fabricado a finales del siglo XIX. Es utilizado en ciertas obras de la música contemporánea, como por ejemplo en las interpretaciones de las obras de John Cage por Margaret Leng Tan, así como por ciertos artistas populares tales como Pascal Comelade y Pascal Ayerbe.

En 1863, *Henri *Fourneaux va inventar la pianola que és un piano que reprodueix de forma automàtica, usant dispositius pneumàtics, les notes escrites en un rotllo perforat sense necessitat d'un pianista. Un equivalent modern a la *pianola és el sistema Yamaha *Disklavier que usa solenoide s i arxius MIDI en lloc dels dispositius pneumàtics i els rotllos perforats. El piano silenciós, que permet que un piano normal sigui usat com un instrument digital, és un invent recent però s'ha fet molt popular.

En 1863, Henri Fourneaux inventó la pianola que es un piano que reproduce de forma automática, usando dispositivos neumáticos, las notas escritas en un rollo perforado sin necesidad de un pianista. Un equivalente moderno a la pianola es el sistema Yamaha Disklavier que usa solenoides y archivos MIDI en lugar de los dispositivos neumáticos y los rollos perforados. El piano silencioso, que permite que un piano normal sea usado como un instrumento digital, es un invento reciente pero se ha hecho muy popular.

Irving Berlin va utilitzar per compondre amb més facilitat un instrument anomenat piano transpositor, creat en 1801 per Edward *Ryley . Aquest instrument podia canviar de tonalitat en accionar una palanca situada sota el teclat. Un dels pianos utilitzats per *Berlin es troba en el Smithsonian Museum . En la major part de la seva carrera, *Berlin només va saber utilitzar les tecles negres del piano però amb aquest piano modificat no va tenir limitacions amb la tecla de fa

Aquest sostenido viquipedista gaudeix amb la música.

. Irving Berlin utilizó para componer con más facilidad un instrumento llamado piano transpositor, creado en 1801 por Edward Ryley. Este instrumento podía cambiar de tonalidad al accionar una palanca situada debajo del teclado. Uno de los pianos utilizados por Berlin se encuentra en el Smithsonian Museum. En la mayor parte de su carrera, Berlin sólo supo utilizar las teclas negras del piano pero con este piano modificado no tuvo limitaciones con la tecla de fa

Aquestsostenido viquipedista gaudeix amb la música.

.

El piano preparat és un invent relativament recent, que és usat en la música contemporània. Aquest instrument és un piano de cua normal al que se li han col·locat objectes en el seu interior per alterar el seu so o que ha rebut algun tipus de canvi en el seu mecanisme. Les partitura s de les obres per a pianos preparats sovint instrueixen al pianista sobre com inserir petites peces de cautxú o metall, com cargol s o volandera s, al mig les cordes. Aquests elements afegits redueixen el so de les cordes o creen sons poc corrents a causa de l'alteració de la vibració de les mateixes.

El piano preparado es un invento relativamente reciente, que es usado en la música contemporánea. Este instrumento es un piano de cola normal al que se le han colocado objetos en su interior para alterar su sonido o que ha recibido algún tipo de cambio en su mecanismo. Las partituras de las obras para pianos preparados a menudo instruyen al pianista sobre cómo insertar pequeñas piezas de caucho o metal, como tornillos o arandelas, en medio las cuerdas. Estos elementos añadidos reducen el sonido de las cuerdas o crean sonidos poco corrientes debido a la alteración de la vibración de las mismas.

El piano girafa o piramidal és un piano de cua, creat en 1735, amb la caixa de ressonància en posició vertical cap amunt, perpendicular al teclat. El seu nom li ve de la similitud que guarda la seva decoració, composta per una voluta formada per la intersecció del costat corb amb el costat recte, amb una girafa . L'objectiu de col·locar la caixa en forma vertical era reduir el volum del moble de l'instrument però tenien l'inconvenient de ser massa alts. Aquest problema es va solucionar baixant la caixa fins al sòl i creuant les cordes perquè ocupessin menys espai. [20]

El piano jirafa o piramidal es un piano de cola, creado en 1735, con la caja de resonancia en posición vertical hacia arriba, perpendicular al teclado. Su nombre le viene de la similitud que guarda su decoración, compuesta por una voluta formada por la intersección del lado curvo con el lado recto, con una jirafa. El objetivo de colocar la caja en forma vertical era reducir el volumen del mueble del instrumento pero tenían el inconveniente de ser demasiado altos. Este problema se solucionó bajando la caja hasta el suelo y cruzando las cuerdas para que ocuparan menos espacio.[21]

El piano rectangular és un tipus de piano que té les cordes horitzontals disposades en diagonal a través de la caixa de ressonància rectangular per sobre dels martells i amb el teclat fixat en el costat llarg. El piano amb pedals és un tipus de piano que inclou un pedalier, habilitant el registre greu per ser interpretat amb els peus igual que un òrgan comú. [22]

El piano rectangular es un tipo de piano que tiene las cuerdas horizontales dispuestas en diagonal a través de la caja de resonancia rectangular por encima de los martillos y con el teclado fijado en el lado largo. El piano con pedales es un tipo de piano que incluye un pedalier, habilitando el registro grave para ser interpretado con los pies al igual que un órgano común.[23]

Materials de construcció[modifica]

Materiales de construcción[modifica]

Un piano modern està construït amb diferents classes de fusta . Per a l'armadura sobre el qual s'assenten les cordes s'usa fusta de roure, avet, hi hagi o noguera . Per al mecanisme de percussió, la fusta utilitzada sol ser de perera, *cormal, carpino o arce . El teclat es fabrica amb fusta de til·ler i pel *chapado exterior de l'instrument s'empren fustes exòtiques.

Un piano moderno está construido con diferentes clases de madera. Para el armazón sobre el que se asientan las cuerdas se usa madera de roble, abeto, haya o nogal. Para el mecanismo de percusión, la madera utilizada suele ser de peral, cormal, carpino o arce. El teclado se fabrica con madera de tilo y para el chapado exterior del instrumento se emplean maderas exóticas.

El marc que constitueix l'esquelet del piano es fabrica amb acer fos d'una sola peça i les vores amb ferro forjat o acer. Les cordes estan construïdes amb filferro d'acer entorxat o embolicat en un filferro de coure enroscat per als bordons. A més s'empra banús per recobrir les tecles negres i ivori per a les blanques i pell de búfalo i drap per al mecanisme. Els macillos estan fabricats amb feltre . [24]

El marco que constituye el esqueleto del piano se fabrica con acero fundido de una sola pieza y los bordes con hierro forjado o acero. Las cuerdas están construidas con alambre de acero entorchado o envuelto en un alambre de cobre enroscado para los bordones. Además se emplea ébano para recubrir las teclas negras y marfil para las blancas y piel de búfalo y paño para el mecanismo. Los macillos están fabricados con fieltro.[25]

*Afinación del piano[modifica]

Afinación del piano[modifica]

Afinador de pianos .

La afinación del piano consisteix a realitzar la modificació de la tensió de les cordes de manera tal que aquestes vibrin en les freqüència s adequades. Així s'aconsegueix que la música resultant sigui agradable a cau d'orella segons els cànons de la música occidental. Aquesta tasca és realitzada per persones especialitzades trucades «tècnics afinadors de pianos».

[[Archivo:Piano tuner 3.jpg|thumb|Afinador de pianos.]] La afinación del piano consiste en realizar la modificación de la tensión de las cuerdas de manera tal que éstas vibren en las frecuencias adecuadas. Así se logra que la música resultante sea agradable al oído según los cánones de la música occidental. Esta tarea es realizada por personas especializadas llamadas «técnicos afinadores de pianos».

El procés de *afinación consisteix que l'afinador, valent-se d'un diapasó, afina les tres cordes que corresponen al la3 a una freqüència de 440[&*nbsp;] Hz (La 440) . Una vegada que té aquesta primera tecla afinada, es basa en la sèrie harmònica (reformada) per afinar la resta.

El proceso de afinación consiste en que el afinador, valiéndose de un diapasón, afina las tres cuerdas que corresponden al la3 a una frecuencia de 440 Hz (La 440) . Una vez que tiene esta primera tecla afinada, se basa en la serie armónica (reformada) para afinar el resto.

El *batimiento[modifica]

El batimiento[modifica]

Des de l'època de Pitàgores fins al segle xvii, els músics afinaven els seus instruments ajudant-se amb la sèrie harmònica . Això feia que només es pogués tocar en la tonalitat bàsica que s'havia utilitzat per afinar l'instrument (probablement no hi havia una tonalitat fixa, ja que no s'utilitzaven diapasons per unificar la *afinación).

Desde la época de Pitágoras hasta el siglo XVII, los músicos afinaban sus instrumentos ayudándose con la serie armónica. Esto hacía que sólo se pudiera tocar en la tonalidad básica que se había utilizado para afinar el instrumento (probablemente no había una tonalidad fija, ya que no se utilizaban diapasones para unificar la afinación).

En el segle xviii els fabricants de clavecines van aplicar una manera d'afinar els teclats, similar a la desenvolupada per Bartolomé Ramos de Pareja per afinar instruments amb trast s, que permetia tocar obres modulant a qualsevol tonalitat sense haver de reajustar la *afinación. La van cridar «bon temperament». Aprofitant aquesta nova característica, Bach va compondre una obra que mostrava un preludi i fugida per cadascuna de les 24 tonalitats possibles anomenada El clau ben temperado .

En el siglo XVIII los fabricantes de clavecines aplicaron una manera de afinar los teclados, similar a la desarrollada por Bartolomé Ramos de Pareja para afinar instrumentos con trastes, que permitía tocar obras modulando a cualquier tonalidad sin tener que reajustar la afinación. La llamaron «buen temperamento». Aprovechando esta nueva característica, Bach compuso una obra que mostraba un preludio y fuga por cada una de las 24 tonalidades posibles llamada El clave bien temperado.

Des de principis del segle XX els pianos, com tots els instruments de *afinación variable, s'afinen amb el temperament igual . L'afinador sap quanta «*desafinación» (quant *batimiento o tust rítmic generat per la falta de unísono) ha d'agregar-li a cada to perquè el piano quedi afinat amb temperament igual.

Desde principios del siglo XX los pianos, como todos los instrumentos de afinación variable, se afinan con el temperamento igual. El afinador sabe cuánta «desafinación» (cuánto batimiento o golpeteo rítmico generado por la falta de unísono) tiene que agregarle a cada tono para que el piano quede afinado con temperamento igual.

El piano en la música[modifica]

El piano en la música[modifica]

Les 12 Sonate dóna cimbalo vaig donar piano i forte detto volgarmente vaig donar martelletti compostes per *Lodovico *Giustini en 1732 van ser les primeres obres específiques per a piano.

[[Archivo:Giustini 01.jpg|thumb|Las 12 Sonate da cimbalo di piano e forte detto volgarmente di martelletti compuestas por Lodovico Giustini en 1732 fueron las primeras obras específicas para piano.]]

El piano en la música clàssica[modifica]

El piano en la música clásica[modifica]

Moltes obres, cèlebres en la seva versió per orquestra, han estat escrites inicialment per al piano. Alguns exemples són les Danses hongareses de Johannes Brahms, Quadres d'una exposició de Modest Músorgski, Gimnopedias de Erik Satie o Cançó de primavera de Felix Mendelssohn-Bartholdy .

Muchas obras, célebres en su versión para orquesta, han sido escritas inicialmente para el piano. Algunos ejemplos son las Danzas húngaras de Johannes Brahms, Cuadros de una exposición de Modest Músorgski, Gimnopedias de Erik Satie o Canción de primavera de Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Al revés, moltes obres del repertori clàssic han estat transcrites per al piano com, per exemple, les transcripcions que va realitzar Franz Liszt de les simfonies de Ludwig van Beethoven o les fantasies sobre temes d'òperes. El piano és molt utilitzat en música d'acompanyament de la veu en cor s, lied *er i melodies. També és utilitzat en música de cambra, a duo amb un altre instrument, que sol ser el violí o la flauta, en trios, quartets o quintets amb piano.

A la inversa, muchas obras del repertorio clásico han sido transcritas para el piano como, por ejemplo, las transcripciones que realizó Franz Liszt de las sinfonías de Ludwig van Beethoven o las fantasías sobre temas de óperas. El piano es muy utilizado en música de acompañamiento de la voz en coros, lieder y melodías. También es utilizado en música de cámara, a dúo con otro instrumento, que suele ser el violín o la flauta, en tríos, cuartetos o quintetos con piano.

El piano és l'instrument pedagògic per excel·lència perquè és un instrument polifònic, *polirítmico i de simple utilització, relativament barat i bastant sonor. Per això és utilitzat en la majoria de les classes de solfeig de les escoles de música i els conservatori s com l'instrument principal del pedagog.

El piano es el instrumento pedagógico por excelencia porque es un instrumento polifónico, polirítmico y de simple utilización, relativamente barato y bastante sonoro. Por ello es utilizado en la mayoría de las clases de solfeo de las escuelas de música y los conservatorios como el instrumento principal del pedagogo.

Formes musicals en la música clàssica[modifica]

Formas musicales en la música clásica[modifica]

Les formes musicals per al piano han variat en cada època. En el període barroc, el repertori del qual inicialment estava previst per *clavecín o altres instruments en teclat, principalment es van compondre obres amb formes nascudes de balls i formes contrapuntísticas com la *partita, la suite, la fugida, la tocata, el cercavila, la sonata, la gavota o les variacions . En la època clàssica, les formes predominants van ser la sonata, la fantasia, la bagatela i altres formes aristocràtiques.

Las formas musicales para el piano han variado en cada época. En el período barroco, cuyo repertorio inicialmente estaba previsto para clavecín u otros instrumentos en teclado, principalmente se compusieron obras con formas nacidas de bailes y formas contrapuntísticas como la partita, la suite, la fuga, la tocata, el pasacalle, la sonata, la gavota o las variaciones. En la época clásica, las formas predominantes fueron la sonata, la fantasía, la bagatela y otras formas aristocráticas.

En la música romàntica, a més de la sonata, apareixen formes més lliures i d'orígens diversos com el nocturn, el impromptu, el scherzo, la balada, la fantasia, la masurca, el vals, la rapsòdia o el preludi . Aquesta època veurà també el naixement del concert per a piano en la seva forma moderna, generalment una peça que necessita un domini complet de l'instrument.

En la música romántica, además de la sonata, aparecen formas más libres y de orígenes diversos como el nocturno, el impromptu, el scherzo, la balada, la fantasía, la mazurca, el vals, la rapsodia o el preludio. Esta época verá también el nacimiento del concierto para piano en su forma moderna, generalmente una pieza que necesita un dominio completo del instrumento.

Compositors destacats de música clàssica[modifica]

Compositores destacados de música clásica[modifica]

Frédéric Chopin va ser un destacat pianista i compositor romàntic d'obres per a piano.

Les primeres composicions específiques per a piano van aparèixer entorn del 1732, entre les quals destaquen les 12 sonata s per a piano de Lodovico Giustini titulades Sonate dóna cimbalo vaig donar piano i forte detto volgarmente vaig donar martelletti.

[[Archivo:Image-Frederic Chopin photo downsampled.jpeg|thumb|Frédéric Chopin fue un destacado pianista y compositor romántico de obras para piano.]]

Las primeras composiciones específicas para piano aparecieron en torno al 1732, entre las que destacan las 12 sonatas para piano de Lodovico Giustini tituladas Sonate da cimbalo di piano e forte detto volgarmente di martelletti.

En el període barroc va haver-hi molts compositors destacats que van compondre obres i concerts per a instruments de teclat. Per això no se'ls pot considerar compositors per a piano però moltes de les seves obres han estat interpretades posteriorment amb aquest instrument. Entre ells destaquen els alemanys Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, els francesos Jean-Philippe Rameau i François Couperin, els italians Domenico Scarlatti i Tomaso Albinoni i el espanyol pare Antonio Soler .[26]

En el período barroco hubo muchos compositores destacados que compusieron obras y conciertos para instrumentos de teclado. Por ello no se les puede considerar compositores para piano pero muchas de sus obras han sido interpretadas posteriormente con dicho instrumento. Entre ellos destacan los alemanes Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, los franceses Jean-Philippe Rameau y François Couperin, los italianos Domenico Scarlatti y Tomaso Albinoni y el español padre Antonio Soler.[26]

En el classicisme destaquen les obres per a piano de compositors com Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, Muzio Clementi i uns altres menys coneguts com Friedrich Kuhlau, Jan Ladislav Dussek i Anton Diabelli . En aquest període també van existir altres compositors que van crear gran quantitat de sonatina s, rondó s i variacions, en ocasions amb finalitats didàctiques.[26]

En el clasicismo destacan las obras para piano de compositores como Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, Muzio Clementi y otros menos conocidos como Friedrich Kuhlau, Jan Ladislav Dussek y Anton Diabelli. En dicho período también existieron otros compositores que crearon gran cantidad de sonatinas, rondós y variaciones, en ocasiones con fines didácticos.[26]

El piano va ser un instrument representatiu del romanticisme musical, no només en l'àmbit musical sinó també en el tècnic ja que gràcies als avanços assolits gràcies a la Revolució industrial el seu mecanisme va ser millorat substancialment. De la mateixa forma que el capitalisme va influir en la manera d'organització jeràrquic de les cadenes de producció, el piano es va utilitzar com a eina per aconseguir l'expressió musical i com a ajuda a la composició.[27] En aquest període va haver-hi importants compositors com Félix Mendelssohn-Bartholdy, Frédéric Chopin, Franz Liszt, Robert Schumann, Franz Schubert, Johannes Brahms, Edvard Grieg i Isaac Albéniz que van realitzar obres per a piano. Del romanticisme tardà destaquen compositors com Aleksandr Skriabin, Sergéi Rajmáninov i Gabriel Fauré .[26]

El piano fue un instrumento representativo del romanticismo musical, no sólo en el ámbito musical sino también en el técnico ya que gracias a los avances logrados gracias a la Revolución industrial su mecanismo fue mejorado sustancialmente. De la misma forma que el capitalismo influyó en el modo de organización jerárquico de las cadenas de producción, el piano se utilizó como herramienta para conseguir la expresión musical y como ayuda a la composición.[27] En dicho período hubo importantes compositores como Félix Mendelssohn-Bartholdy, Frédéric Chopin, Franz Liszt, Robert Schumann, Franz Schubert, Johannes Brahms, Edvard Grieg e Isaac Albéniz que realizaron obras para piano. Del romanticismo tardío destacan compositores como Aleksandr Skriabin, Sergéi Rajmáninov y Gabriel Fauré.[26]

Són pocs els compositors per a piano que puguin ser considerats impressionistes . Destaca principalment Claude Debussy que va compondre una àmplia varietat d'obres per a piano i per a orquestra i grups de càmera, a més de 24 preludi s, diverses suite s, estudis i altres obres. La simfonia o la sonata per a piano van ser composicions molt usades pels compositors romàntics i post-romàntics, però Debussy mai va compondre cap obra d'aquest tipus. Un altre compositor francès que va realitzar obres d'aquest estil va ser Maurice Ravel, encara que és considerat un compositor neoclàssic més que impressionista. Va compondre un elevat nombre d'obres per a piano que va orquestrar en la seva majoria i també va transcriure per a piano obres pròpies ideades per a orquestra.[26]

Son pocos los compositores para piano que puedan ser considerados impresionistas. Destaca principalmente Claude Debussy que compuso una amplia variedad de obras para piano y para orquesta y grupos de cámara, además de 24 preludios, varias suites, estudios y otras obras. La sinfonía o la sonata para piano fueron composiciones muy usadas por los compositores románticos y post-románticos, pero Debussy nunca compuso ninguna obra de este tipo. Otro compositor francés que realizó obras de este estilo fue Maurice Ravel, aunque es considerado un compositor neoclásico más que impresionista. Compuso un elevado número de obras para piano que orquestó en su mayoría y también transcribió para piano obras propias ideadas para orquesta.[26]

En la música contemporània compositors com Béla Bartók, Ígor Stravinski, Sergéi Prokófiev, Aaron Copland, Dmitri Shostakóvich, Arnold Schönberg i Dmitri Kabalevski, entre uns altres, van compondre una àmplia literatura pianística.[26]

En la música contemporánea compositores como Béla Bartók, Ígor Stravinski, Sergéi Prokófiev, Aaron Copland, Dmitri Shostakóvich, Arnold Schönberg y Dmitri Kabalevski, entre otros, compusieron una amplia literatura pianística.[26]

El piano en altres gèneres musicals[modifica]

El piano en otros géneros musicales[modifica]

El piano és un dels instruments més utilitzat en música clàssica occidental . Molts compositors també són pianistes i utilitzen el piano com a instrument de composició. Els directors d'orquestra tenen sovint formació com a pianistes.

El piano es uno de los instrumentos más utilizado en música clásica occidental. Muchos compositores también son pianistas y utilizan el piano como instrumento de composición. Los directores de orquesta tienen a menudo formación como pianistas.

El piano és emprat també normalment en altres gèneres musicals, tals com el jazz (jazz piano), el blues o el ragtime, així com el tango i la salsa .

El piano es empleado también normalmente en otros géneros musicales, tales como el jazz (jazz piano), el blues o el ragtime, así como el tango y la salsa.

També s'empra el piano, encara que en menor mesura, en el rock and roll, usat per Jerry Lee Lewis, per exemple; el rock, amb Queen, Pink Floyd i Lynyrd Skynyrd, Evanescence, entre uns altres; el blues, amb figures com The Blues Brothers ; el rock en espanyol amb intèrprets com Charly García i *Fito *Páez, i en certs corrents pop, amb grups com ABBA . No obstant això i cada vegada més sovint és reemplaçat pel sintetitzador o el teclat electrònic . En el segle xxi, certs grups com Keane, han bandejat l'ús de la guitarra en profit del piano en el gènere musical conegut com piano rock .

También se emplea el piano, aunque en menor medida, en el rock and roll, usado por Jerry Lee Lewis, por ejemplo; el rock, con Queen, Pink Floyd y Lynyrd Skynyrd, Evanescence, entre otros; el blues, con figuras como The Blues Brothers; el rock en español con intérpretes como Charly García y Fito Páez, y en ciertas corrientes pop, con grupos como ABBA. Sin embargo y cada vez más a menudo es reemplazado por el sintetizador o el teclado electrónico. En el siglo XXI, ciertos grupos como Keane, han desterrado el uso de la guitarra en provecho del piano en el género musical conocido como piano rock.

Pianistes destacats[modifica]

Pianistas destacados[modifica]

Franz Liszt al piano en 1886 .

Un pianista professional pot actuar en solitari, tocar amb una orquestra o una altra agrupació musical o tocar en companyia de cantants o uns altres instruments . En la música occidental existeixen molts estils de música on es toca el piano. Conseqüentment, els pianistes tenen una àmplia varietat de formes i estils a triar, incloent jazz, música clàssica i tot tipus de música popular .

[[Archivo:Liszt at piano.jpg|thumb|Franz Liszt al piano en 1886.]]

Un pianista profesional puede actuar en solitario, tocar con una orquesta u otra agrupación musical o tocar en compañía de cantantes u otros instrumentos. En la música occidental existen muchos estilos de música donde se toca el piano. Consecuentemente, los pianistas tienen una amplia variedad de formas y estilos a elegir, incluyendo jazz, música clásica y todo tipo de música popular.

Pianistes de música clàssica[modifica]

Pianistas de música clásica[modifica]

Els pianistes clàssics solien començar la seva carrera musical tocant el piano des d'edats molt primerenques, fins i tot als tres anys. En els segles XVIII i xix, els compositors solien interpretar les seves pròpies obres, com és el ces de Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin, Franz Liszt, Félix Mendelssohn-Bartholdy, Carl Maria von Weber, Charles-Valentin Alkan i Johannes Brahms entre uns altres. La pianista alemanya Clara Schumann interpretava les obres del seu espòs Robert Schumann .

Los pianistas clásicos solían comenzar su carrera musical tocando el piano desde edades muy tempranas, incluso a los tres años. En los siglos XVIII y XIX, los compositores solían interpretar sus propias obras, como es el caso de Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin, Franz Liszt, Félix Mendelssohn-Bartholdy, Carl Maria von Weber, Charles-Valentin Alkan y Johannes Brahms entre otros. La pianista alemana Clara Schumann interpretaba las obras de su esposo Robert Schumann.

El rus Antón Rubinstein va destacar a la fi del segle XIX com a compositor i intèrpret, igual que el seu compatriota Aleksandr Skriabin . A principis del segle XX molts pianistes van realitzar interpretacions per Europa Occidental i Estats Units, entre els quals destaquen els polonesos Ignacy Jan Paderewski, Józef Hofmann i Arthur Rubinstein, els espanyols Isaac Albéniz, Enrique Granados i Manuel de Falla, així com l'italià Ferruccio Busoni o el suís Alfred Cortot .

El ruso Antón Rubinstein destacó a finales del siglo XIX como compositor e intérprete, al igual que su compatriota Aleksandr Skriabin. A principios del siglo XX muchos pianistas realizaron interpretaciones por Europa Occidental y Estados Unidos, entre los que destacan los polacos Ignacy Jan Paderewski, Józef Hofmann y Arthur Rubinstein, los españoles Isaac Albéniz, Enrique Granados y Manuel de Falla, así como el italiano Ferruccio Busoni o el suizo Alfred Cortot.

En el qual període entre la Primera i Segona Guerra Mundial van destacar per sobre de la resta el compositor i intèrpret rus Sergéi Rajmáninov, l'austríac Artur Schnabel, la anglesa Myra Hess, els alemanys Walter Gieseking i Wilhelm Kempff, els espanyols José Cataus, Ricardo Viñes i la brasilera Guiomar Novaes . En 1945, passada la Segona Guerra Mundial, van aparèixer pianistes soviètics com Sergéi Prokófiev i Dmitri Shostakóvich, Emil Gilels i Sviatoslav Richter . El xilè Claudio Arrau va destacar per ser mestre en un ampli repertorio . Al costat d'ells van sobresortir l'intèrpret i pedagog txec Rudolf Serkin, el virtuós soviètic Vladimir Horowitz i els espanyols Rafael Orozco i Alicia de Larrocha . En aquesta època a més van destacar l'anglo-austríac Alfred Brendel, protagonista diverses controvèrsies estètiques pel seu enfocament musicológico, el canadenc Glenn Gould, que va gravar l'obra de Bach, els nord-americans Van Cliburn i Murray Perahia, el soviètic Vladímir Áshkenazi, i els argentins Daniel Barenboim i Martha Argerich . A la fi del segle XX i començaments del XXI, la qualitat tècnica ha anat en augment, la qual cosa ha propiciat la proliferació de concursos internacionals que han servit com a plataforma a artistes joves.[5] [28]

En el que período entre la Primera y Segunda Guerra Mundial destacaron por encima del resto el compositor e intérprete ruso Sergéi Rajmáninov, el austriaco Artur Schnabel, la inglesa Myra Hess, los alemanes Walter Gieseking y Wilhelm Kempff, los españoles José Cubiles, Ricardo Viñes y la brasileña Guiomar Novaes. En 1945, pasada la Segunda Guerra Mundial, aparecieron pianistas soviéticos como Sergéi Prokófiev y Dmitri Shostakóvich, Emil Gilels y Sviatoslav Richter. El chileno Claudio Arrau destacó por ser maestro en un amplio repertorio. Junto a ellos sobresalieron el intérprete y pedagogo checo Rudolf Serkin, el virtuoso soviético Vladimir Horowitz y los españoles Rafael Orozco y Alicia de Larrocha. En dicha época además destacaron el anglo-austriaco Alfred Brendel, protagonista varias controversias estéticas por su enfoque musicológico, el canadiense Glenn Gould, que grabó la obra de Bach, los estadounidenses Van Cliburn y Murray Perahia, el soviético Vladímir Áshkenazi, y los argentinos Daniel Barenboim y Martha Argerich. A finales del siglo XX y comienzos del XXI, la calidad técnica ha ido en aumento, lo que ha propiciado la proliferación de concursos internacionales que han servido como plataforma a artistas jóvenes.[5][29]

Pianistes de jazz[modifica]

Pianistas de jazz[modifica]

Art Tatum en un fotograma de la pel·lícula The Fabulous Dorseys de 1947 .

El ragtime, estil musical de finals del segle xix, és considerat el precursor del jazz . La popularització del ragtime va ocórrer entre els anys 1895 a 1915 aproximadament i els pianistes i compositors clàssics més destacats d'aquesta època van ser Scott Joplin, James Scott i Joseph Lamb . Altres músics, com Jelly Roll Morton i James P. Johnson, van servir de transició entre el ragtime i el jazz. L'esmentat James P. Johnson va ser el primer pianista important del barri de Harlem i va destacar per l'ús del piano com a instrument de acompanyament en el jazz. El barri de Harlem, situat en Manhattan, va anar durant la dècada de 1920 el centre de la florida de la cultura negra, conegut com Renaixement de Harlem, i un lloc de confluència de nombrosos pianistes de jazz, els quals tocaven segons l'estil denominat stride piano . Aquest estil consistia a alternar permanentment una nota tocada en el baix en els temps senars i un concorde tocat en els parells.[30]

[[Archivo:Art tatum.jpg|thumb|Art Tatum en un fotograma de la película The Fabulous Dorseys de 1947.]]

El ragtime, estilo musical de finales del siglo XIX, es considerado el precursor del jazz. La popularización del ragtime ocurrió entre los años 1895 a 1915 aproximadamente y los pianistas y compositores clásicos más destacados de dicha época fueron Scott Joplin, James Scott y Joseph Lamb. Otros músicos, como Jelly Roll Morton y James P. Johnson, sirvieron de transición entre el ragtime y el jazz. El mencionado James P. Johnson fue el primer pianista importante del barrio de Harlem y destacó por el uso del piano como instrumento de acompañamiento en el jazz. El barrio de Harlem, situado en Manhattan, fue durante la década de 1920 el centro del florecimiento de la cultura negra, conocido como Renacimiento de Harlem, y un lugar de confluencia de numerosos pianistas de jazz, los cuales tocaban según el estilo denominado stride piano. Dicho estilo consistía en alternar permanentemente una nota tocada en el bajo en los tiempos nones y un acorde tocado en los pares.[30]

En aquesta època també va destacar Earl Hines, per la seva nova aportació de ritmes i accents i la influència que va exercir en els pianistes coetanis, [31] i Fats Waller . En la dècada de 1930, dins de l'estil swing , es va fer famós Art Tatum pel seu virtuosisme i la creativitat de les seves interpretacions. Molts li van considerar el «millor pianista de jazz de la història». [32] En aquesta època també va destacar Count Basie, que va incloure en el jazz elements del swing i el blues, i Fletcher Henderson .[33] L'estil bebop del piano, sorgeix en la dècada dels 40 per invenció de Thelonious Monk i altres músics. [34] En aquest estil va destacar Bud Powell com una de les figures principals i creador d'escola en el jazz modern.[30]

En esa época también destacó Earl Hines, por su novedosa aportación de ritmos y acentos y la influencia que ejerció en los pianistas coetáneos,[35] y Fats Waller. En la década de 1930, dentro del estilo swing, se hizo famoso Art Tatum por su virtuosismo y la creatividad de sus interpretaciones. Muchos le consideraron el «mejor pianista de jazz de la historia».[36] En esa época también destacó Count Basie, que incluyó en el jazz elementos del swing y el blues, y Fletcher Henderson.[33] El estilo bebop del piano, surge en la década de los 40 por invención de Thelonious Monk y otros músicos.[37] En dicho estilo destacó Bud Powell como una de las figuras principales y creador de escuela en el jazz moderno.[30]

Bill Evans va pertànyer al gènere hard bop i va revolucionar el gènere del trio de piano en el jazz tal com es coneixia fins llavors, ja que anteriorment el piano dominava i dirigia la música i el contrabaix i la bateria marcaven el ritme i ell va canviar aquesta forma de concebre la música per ser igual importància als tres instruments del trio, podent exercir el paper de director del conjunt qualsevol d'ells. En aquesta època, Milt Buckner va incorporar a la música de jazz per a piano gran quantitat d'elements de la música clàssica europea des de Johann Sebastian Bach fins a Darius Milhaud . En l'estil jazz rock , que va sorgir al començament dels anys 1970, destaca Chick Corea, líder del grup Return to Forever . McCoy Tyner és la figura més destacada del mainstream jazz encara que s'ha aproximat a una àmplia varietat d'estils jazzístics al llarg de la seva carrera com el jazz progressiu, jazz modal i hard bop, entre uns altres. El seu estil ha influït a nombrosos pianistes, entre els quals s'inclou la nord-americana Joanne Brackeen .[30] Altres pianistes de jazz destacats són Geri Allen, Ray Charles, Nat King Col·Le, Duke Ellington, Egberto Gismonti, Herbie Hancock, Ahmad Jamal, Keith Jarrett, Norah Jones, Diana Krall, Tete Montoliu, Oscar Peterson, Michel Camilo, Enrique Villeges i Michel Petrucciani .[33]

Bill Evans perteneció al género hard bop y revolucionó el género del trío de piano en el jazz tal y como se conocía hasta entonces, ya que anteriormente el piano dominaba y dirigía la música y el contrabajo y la batería marcaban el ritmo y él cambió esta forma de concebir la música para dar igual importancia a los tres instrumentos del trío, pudiendo desempeñar el papel de director del conjunto cualquiera de ellos. En esa época, Milt Buckner incorporó a la música de jazz para piano gran cantidad de elementos de la música clásica europea desde Johann Sebastian Bach hasta Darius Milhaud. En el estilo jazz rock, que surgió a comienzos de los años 1970, destaca Chick Corea, líder del grupo Return to Forever. McCoy Tyner es la figura más destacada del mainstream jazz aunque se ha aproximado a una amplia variedad de estilos jazzísticos a lo largo de su carrera como el jazz progresivo, jazz modal y hard bop, entre otros. Su estilo ha influido a numerosos pianistas, entre los que se incluye la estadounidense Joanne Brackeen.[30] Otros pianistas de jazz destacados son Geri Allen, Ray Charles, Nat King Cole, Duke Ellington, Egberto Gismonti, Herbie Hancock, Ahmad Jamal, Keith Jarrett, Norah Jones, Diana Krall, Tete Montoliu, Oscar Peterson, Michel Camilo, Enrique Villegas y Michel Petrucciani.[33]

Fabricants destacats de pianos[modifica]

Fabricantes destacados de pianos[modifica]

Al llarg del segle xix es van fundar nombroses empreses de fabricació de pianos. En 1828, *Ignaz *Bösendorfer va fundar la seva en Àustria, La història de *Grotrian-*Steinweg es remunta a 1835 quan la fàbrica *Steinweg va ser creada per *Heinrich *Engelhard *Steinweg (més tard conegut com Henry *Steinway després d'emigrar als EUA, on va fundar Steinway & Sons), el txec *Antonín *Petrof va fundar el 1864 la fàbrica de pianos *Petrof, com també, en la mateixa època, *Julius *Blüthner fan el propi en Leipzig .

A lo largo del siglo XIX se fundaron numerosas empresas de fabricación de pianos. En 1828, Ignaz Bösendorfer fundó la suya en Austria, La historia de Grotrian-Steinweg se remonta a 1835 cuando la fábrica Steinweg fue creada por Heinrich Engelhard Steinweg (más tarde conocido como Henry Steinway después de emigrar a los EE.UU., donde fundó Steinway & Sons ), el checo Antonín Petrof fundó en 1864 la fábrica de pianos Petrof, como también, en la misma época, Julius Blüthner hacen lo propio en Leipzig.

En l'actualitat, les companyies de fabricació de pianos més destacades es troben en Alemanya (com *Blüthner, Steinway & Sons, *Grotrian - *Steinweg i *Bechstein), en Àustria (*Bösendorfer), en República Txeca (*Petrof), en Estats Units (Baldwin, *Chickering *and *Sons i Steinway & Sons), i en Japó (Yamaha i *Kawai).

En la actualidad, las compañías de fabricación de pianos más destacadas se encuentran en Alemania (como Blüthner, Steinway & Sons, Grotrian - Steinweg y Bechstein), en Austria (Bösendorfer), en República Checa (Petrof), en Estados Unidos (Baldwin, Chickering and Sons y Steinway & Sons), y en Japón (Yamaha y Kawai).

Davant el creixent augment dels costos de producció, molts fabricadores han traslladat la producció dels seus models de sèrie econòmica a països en els quals la mà d'obra és més barata, com Xina o Indonèsia . Uns altres han simplificat el disseny exterior de l'instrument i han suprimit pràcticament qualsevol adorn.

Ante el creciente aumento de los costes de producción, muchos fabricantes han trasladado la producción de sus modelos de serie económica a países en los que la mano de obra es más barata, como China o Indonesia. Otros han simplificado el diseño exterior del instrumento y han suprimido prácticamente cualquier adorno.

Altres companyies destacades són *Broadwood, la companyia de fabricació més antiga del món i fundada en 1783 ; les franceses Érard i *Pleyel, la italiana *Fazioli, les txeques *Weinbach o *Scholze, la coreana Young *Chang i la companyies de pianos de joguina *Schoenhut .

Otras compañías destacadas son Broadwood, la compañía de fabricación más antigua del mundo y fundada en 1783; las francesas Érard y Pleyel, la italiana Fazioli, las checas Weinbach o Scholze, la coreana Young Chang y la compañías de pianos de juguete Schoenhut.

Paper social del piano[modifica]

Papel social del piano[modifica]

El piano en un centre social del segle xix (Moritz *von *Schwind, 1868).

El piano és un instrument fonamental en la música clàssica europea, el jazz i altres gèneres musicals occidentals, així com en el cinema i la televisió . Gran nombre de compositors han estat hàbils pianistes perquè el teclat del piano ofereix un mitjà senzill per a la interacció complexa melòdica i harmònica. El piano sovint ha estat una eina per a la composició.

La història social del piano és la història del paper de l'instrument en la societat . Des que es va inventar el piano a la fi del segle xvii, el seu ús es va ser generalitzant en la societat occidental de finals del segle xviii i segueix sent àmpliament interpretat en els segles XX i començaments del XXI . Al segle xviii, el piano i la dona van estar molt lligats, fins al punt que es tenia molt en compte si la jove tenia estudis de piano a l'hora de formalitzar un matrimoni. El piano sempre va ser un instrument excessivament costós i en els seus inicis, només l'alta burgesia i la aristocràcia podien permetre's comprar un. Amb el pes del temps i l'increment del nivell de vida per part d'alguns sectors de la societat, el piano es va convertir en un instrument amb preu més accessible i en un element fonamental d'entreteniment dins de les llars. El seu ús generalitzat va començar a disminuir a partir de la invenció d'aparells mecànics i electrònics com la pianola, el fonògraf i la ràdio .

[[Archivo:Moritz von Schwind Schubertiade.jpg|left|thumb|El piano en un centro social del siglo XIX (Moritz von Schwind, 1868).]]

El piano es un instrumento fundamental en la música clásica europea, el jazz y otros géneros musicales occidentales, así como en el cine y la televisión. Gran número de compositores han sido habilidosos pianistas porque el teclado del piano ofrece un medio sencillo para la interacción compleja melódica y armónica. El piano a menudo ha sido una herramienta para la composición.

La historia social del piano es la historia del papel del instrumento en la sociedad. Desde que se inventó el piano a finales del siglo XVII, su uso se fue generalizando en la sociedad occidental de finales del siglo XVIII y sigue siendo ampliamente interpretado en los siglos XX y comienzos del XXI. En el siglo XVIII, el piano y la mujer estuvieron muy ligados, hasta el punto de que se tenía muy en cuenta si la joven tenía estudios de piano a la hora de formalizar un matrimonio. El piano siempre fue un instrumento excesivamente costoso y en sus inicios, sólo la alta burguesía y la aristocracia podían permitirse comprar uno. Con el paso del tiempo y el incremento del nivel de vida por parte de algunos sectores de la sociedad, el piano se convirtió en un instrumento con precio más accesible y en un elemento fundamental de entretenimiento dentro de los hogares. Su uso generalizado comenzó a disminuir a partir de la invención de aparatos mecánicos y electrónicos como la pianola, el fonógrafo y la radio.

Vegeu també[modifica]

Véase también[modifica]

Referències[modifica]

Referencias[modifica]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 [ REFPL0001] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «mecanismo» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  2. 2,0 2,1 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «pianomundo_mecanica» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 [ REFPL0001] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «pianospuig_tabla» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  4. 4,0 4,1 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «thales» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «encarta» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Expressat en mesures del [ REFEA0008] serien entre 147 i 196 [ REFEA0009] . Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «tonelada» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  7. 7,0 7,1 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «cassapiano» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  8. 8,0 8,1 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «profesores_piano» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  9. Rattalino, Piero (1997), Història del Piano, Cooper City, [ REFEA0004], [ REFEA0005] : SpanPress Universitària. [ REFEA0006]
  10. Rattalino, Piero (1997), Historia del Piano, Cooper City, Florida, Estados Unidos: SpanPress Universitaria. [[Especial:BookSources/158045903X|ISBN 1-58045-903-X]]
  11. 11,00 11,01 11,02 11,03 11,04 11,05 11,06 11,07 11,08 11,09 11,10 11,11 11,12 11,13 11,14 11,15 11,16 11,17 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «pianomundo» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  12. [ REFPL0000]
  13. [ REFEA0005] 1995. Capítol 1
  14. 14,0 14,1 [ REFPL0001] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «Baines» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  15. Peterson, David R. Journal of the Acoustical Society of America. Acoustics of the hammered dulcimer, its history, and recent developments, p. 3002. 
  16. Pollens, op. cit. 1995. Capítulo 1
  17. 17,0 17,1 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «vienna» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  18. Jeremy Siepmann, pàg. 11
  19. Jeremy Siepmann, pág. 11
  20. [ REFPL0000]
  21. «Conservatorio Profesional de Música de Alcalá de Henares: Piano». [Consulta: 8 noviembre].
  22. [ REFPL0000]
  23. Belt, Philip. W. W. Norton & Company. The Piano, 1997, p. 150 págs. ISBN 0-393-30518-X. 
  24. [ REFPL0000]
  25. «El Piano Moderno: Materiales», 2008. [Consulta: 27 octubre].
  26. 26,00 26,01 26,02 26,03 26,04 26,05 26,06 26,07 26,08 26,09 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «compositores» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  27. 27,0 27,1 [ REFPL0000] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «literatura_piano» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  28. [ REFPL0001]
  29. «El poder de la palabra. 20 intérpretes de piano», 2008. [Consulta: 17 octubre].
  30. 30,0 30,1 30,2 30,3 30,4 30,5 [ REFPL0001] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «jazz» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  31. [ REFPL0000]
  32. [ REFPL0001]
  33. 33,0 33,1 33,2 33,3 [ REFPL0002] Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; el nom «piano_jazz» està definit diverses vegades amb contingut diferent.
  34. [ REFPL0003]
  35. «Biografía de Earl Hines». [Consulta: 20 octubre].
  36. «Biografía de Art Tatum». [Consulta: 20 octubre].
  37. «Biografía de Thelonious Monk». [Consulta: 20 octubre].

Bibliografia[modifica]

Bibliografía[modifica]

Piano. Numéro hors série, 2 de desembre de 1948.  [ ] L'Art du Piano. Fayard, 1949, p. 318.  [ ] Jaime Ingram. Història, repertori i compositors de piano. Ministeri de Cultura, Joventut i Esports. Departament de publicacions, 1978.  [ ] Giraffes, black dragons, and other pianos: a technological history from Cristofori to the modern concert grand. Stanford University Press, 1982.  [ ] The pianist's guide to pedaling. Indiana University Press, 1985. ISBN 0-253-34494-8.  [ ] També inclou informació de The EncyclopæDia Britannica de la seva edició de 1988 . L'article principal es pot trobar en «Instruments musicals». [ ] Els avatars du piano. Beauchesne, 2012.  [ ] Men, Women, and Pianos: A Social History. Dover Publications, 1991.  [ ] Piano Servicing, Tuning and Rebuilding: For the Professional, the Student, and the Hobbyist. Vestal Press, 1993. ISBN 1-879511-03-7.  [ ] The Early Pianoforte. Cambridge University Press, 1995.  [ ] Van Piano tot Forte (The History of the Early Piano). Kok-Lyra, 1995.  [ ] Piano rols : three hundred years of life with the piano. Yale University Press, 1999. ISBN 0-300-08055-7.  [ ] *The Piano: *The Completi *Illustrated *Guide *to *the *World's *Most Popular Musical *Instrument. Hal Leonard Corporation, 1999, p. 192. ISBN 978-0-7935-9976-9.  [ ] The Piano Book: Buying and Owning a New or Used Piano (4ª edició). Brookside Press, 2001. ISBN 1-929145-01-2.  [ ] The Piano Shop on the Left Bank. Random House, 2002. ISBN 0-375-75862-3.  [ ] Piano dt. senar sol. Anagramme, 2012, p. 191. ISBN 978 2 35035 333-3.  [ ] Una història natural del piano. Turner, 2013, p. 384. ISBN 978-84-7506-903-6. 

Enllaços externs[modifica]

Enlaces externos[modifica]

Wikiquote A Viquidites hi ha citacions, dites populars i frases fetes relatives a Anskarbot/Traduccions/Piano
Vegeu Anskarbot/Traduccions/Piano en el Viccionari, el diccionari lliure.


Wikiquote A Viquidites hi ha citacions, dites populars i frases fetes relatives a Anskarbot/Traduccions/Piano

Plantilla:Wikt


Plantilla:Destacado


Notes de traducció[modifica]

  • Les plantilles en vermell són les que no s'han pogut trobar la corresponent plantilla en català. Això no vol dir que no existeixi, sino que no s'ha pogut trobar automàticament, ja sigui per que no hi ha el corresponent enllaç interviqui, o per que, realment, no existeix la plantilla en català. En cas que trobeu la plantilla corresponent us agrairia que li posesiu el seu enllaç interviqui a la plantilla en l'idioma original per poder trobar-la en properes traduccions. Gràcies. --Anskarbot (disc.) 13:23, 28 març 2014 (CET)
  • Podeu comentar possibles millores en el bot de traducció en aquesta pàgina. --Anskarbot (disc.) 13:23, 28 març 2014 (CET)
  • Les paraules que el programa Apertium encara no tradueix queden registrades automàticament. Si trobeu alguna millora en la traducció podeu expresar-ho a la mateixa pàgina d'errors. --Anskarbot (disc.) 13:23, 28 març 2014 (CET)