Batalla de les Termòpiles (191 aC)
| Batalla de les Termòpiles | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Guerra Romano-Síria | |||||||||
|
|||||||||
|
Coord.: 38° 48′ 0″ N, 22° 32′ 0″ E / 38.80000°N,22.53333°E |
|||||||||
| Bàndols | |||||||||
| Imperi selèucida Lliga Etòlia |
República romana | ||||||||
| Comandants en cap | |||||||||
| Antíoc III | Marc Acili Glabrió | ||||||||
| Forces | |||||||||
| 10.500 soldats més aliats | 22.000 soldats i uns quants elefants | ||||||||
| Baixes | |||||||||
| 10.000 entre morts, ferits i presoners | 200 soldats morts o ferits segons els recomptes | ||||||||
| Seqüència cronològica de les batalles de la Guerra Romano-Síria |
|||||||||
| Batalla anterior | Batalla posterior | ||||||||
| - | Batalla del Eurimedont | ||||||||
|
||||||||
La Batalla de les Termopiles va tenir lloc l'abril del 191 aC entre l'exèrcit selèucida d'Antíoc III i l'exèrcit romà comandat per Marc Acili Glabrió.
Antíoc III, amb un petit exèrcit i amb l'aliança de la Lliga Etòlia i d'altres pobles grecs, combatia contra els macedonis i algunes unitats de suport romanes, quan va saber de l'arribada de l'exèrcit de Marc Acili Glabrió va retirar-se prop de les Termòpiles.
El comandant romà Mani Acili Glabrió, que coneixia la història grega, es va acordar de l'existència d'un camí diferent per superar el pas de les Termopiles ja utilitzat segles abans pels perses per sorprendre els grecs. Casualment, una unitat romana conduïda per Marc Porci Cató Censorí, va ocupar un lloc avançat que Antíoc havia disposat per Custodiar el camí. Amb aquest atac va aconseguir capturar a un dels grecs cosa que li va permetre descobrir la posició de la força principal d'Antíoc i que la guarnició que defensava el camí era d'uns 600 etolis. Els romans van atacar aquest petit contingent, que va ser immediatament dispersat.
Mentrestant, el gruix de l'exèrcit romà va atacar a l'exèrcit principal d'Antíoc, agafat entre dos fronts l'exèrcit selèucida va ser derrotat. El mateix Antíoc va ser colpejat a la boca per una pedra, i no li va quedar altra remei que embarcar-se a Eubea cap a Efes. Les regions gregues es van lliurar als romans.