Vés al contingut

Central nuclear d'Almaraz

Infotaula edifici
Infotaula edifici
Almaraz
Imatge
Modifica el valor a Wikidata
Dades
TipusCentral nuclear Modifica el valor a Wikidata
Part deCentrales Nucleares Almaraz Trillo (en) Tradueix Modifica el valor a Wikidata
Construcció1973 Modifica el valor a Wikidata
Característiques
Estat d'úsen funcionament Modifica el valor a Wikidata
Ubicació geogràfica
Entitat territorial administrativaAlmaraz (província de Càceres) Modifica el valor a Wikidata
Map
 39° 48′ 29″ N, 5° 41′ 49″ O / 39.8081°N,5.6969°O / 39.8081; -5.6969
Activitat
Utilització1r setembre 1983 Modifica el valor a Wikidata –
Gestor/operadorIberdrola Modifica el valor a Wikidata
Potència2.017 MW Modifica el valor a Wikidata

La central d'Almaraz és una de les 5 centrals nuclears que es troben en activitat a Espanya. Està situada al terme municipal d'Almaraz (Càceres). Aquesta central consta de dos reactors i està refrigerada per aigua procedent del riu Tajo. Almaraz està concebuda com una central de base, és a dir, que es troba en funcionament ininterromput i s'assegura el subministrament anualment 18.000 milions de kWh a tot Espanya.[1]

Els reactors que la formen són Almaraz I i Almaraz II. El primer va començar la seva activitat l'1 de maig de 1981 i el segon reactor el 8 d'octubre de 1983.[1] Tots dos reactors són d'aigua lleugera a pressió (tipus PWR) de 2.686 MW tèrmics. La potència elèctrica és de 1.035,27 MW i 1.044,45 MW respectivament. Cadascun dels reactors compta amb tres circuits de refrigeració. Ambdós reactors utilitzen com a combustible òxid d'urani, que és present a la natura en el mineral anomenat uranita i que és radioactiu.

Gestió

[modifica]

La gestió d'aquesta central és duta a terme per la societat Centrales Nucleares de Almaraz-Trillo (Central Nuclear de Trillo CNAT) i és propietat d'Iberdrola en un 53%, d'Endesa en un 36% i de Naturgy en un 11%.[2]

Gestió ambiental

[modifica]

Aquesta central treballa amb cicles de 18 mesos, on al final d'aquests s'atura la unitat per a la posterior recàrrega del combustible nuclear i manteniment de la planta.

El combustible utilitzat s'emmagatzema en una piscina refrigerada on s'adopten els mateixos nivells de seguretat que en els reactors. Aquesta piscina es troba en un edifici annex al dels reactors de tal manera que es garanteix el seu bon aïllament i absència d'efectes ambientals. Cada reactor genera a l'any com a mitjana aproximadament 10 m³ de combustible utilitzat.

Els residus de baixa i mitja reactivitat que són generats a la central provenen de materials, eines, consumibles i elements contaminats radiològicament originats durant les operacions a la central i el manteniment d'aquesta. Després de passar per diferents processos de condicionament es depositen en un magatzem dins del mateix recinte de la central fins que l'Empresa Nacional de Residus Radioactius els retiren.

Tancament

[modifica]

El Primer Govern Sánchez va aprovar el 2019 el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (PNIEC) 2021-2030 que establia el tancament de les set centrals nuclears espanyoles esglaonadament començant per la central nuclear d'Almaraz en 2027 i acabant per la central nuclear d'Almaraz el 2035,[3] preveient la generació elèctrica amb energia eòlica, energia solar i cicle combinat.[3]

Referències

[modifica]
  1. 1,0 1,1 «La Central de Almaraz supera los 462.881 millones de Kwh de producción de energía eléctrica desde su apertura en 1981» (en castellà). Energia de Exttremadura, 27-08-2015. [Consulta: 12 desembre 2020].
  2. «Centrales Nucleares en España» (en castellà). Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico. [Consulta: 12 desembre 2020].
  3. 3,0 3,1 «El Gobierno mantendrá el calendario de cierre de las nucleares pese a la petición del Congreso» (en castellà). El Periódico de la Energía, 13-02-2025. [Consulta: 29 abril 2025].

Vegeu també

[modifica]

Enllaços externs

[modifica]