Vés al contingut

Conclave de 2025

Plantilla:Infotaula esdevenimentConclave de 2025
Modifica el valor a Wikidata
Imatge
Modifica el valor a Wikidata
Map
 41° 54′ 11″ N, 12° 27′ 16″ E / 41.9031°N,12.4544°E / 41.9031; 12.4544
Tipusconclave Modifica el valor a Wikidata
Interval de temps7 - 8 maig 2025 Modifica el valor a Wikidata
Data2025 Modifica el valor a Wikidata
2013 Modifica el valor a Wikidata
LlocCapella Sixtina (Ciutat del Vaticà) Modifica el valor a Wikidata
EstatCiutat del Vaticà Modifica el valor a Wikidata
JurisdiccióCiutat del Vaticà Modifica el valor a Wikidata
Nombre de participants133 Modifica el valor a Wikidata
Participant
Mauro Gambetti
Carlos Osoro
Dominique Mathieu
Charles Maung Bo
Francesc Xavier Bustillo
Stephen Chow Sau-yan
Chibly Langlois
Ángel Sixto Rossi
Claudio Gugerotti
Baldassare Reina
Frank Leo
Daniel Fernando Sturla Berhouet
Konrad Krajewski
Dieudonné Nzapalainga
Emil Paul Tscherrig
Oscar Cantoni
Désiré Tsarahazana
George Jacob Koovakad
Vicente Bokalic Iglic
Kriengsak Kovitvanit
Fernando Natalio Chomali Garib
Paulo César Costa
Francesco Montenegro
Fridolin Ambongo Besungu
Mario Zenari
Sebastian Francis
Giuseppe Petrocchi
Jean-Marc Aveline
Grzegorz Ryś
Gérald Cyprien Lacroix
Peter Ebere Okpaleke
Ángel Fernández Artime
Rolandas Makrickas
Mario Aurelio Poli
Ignace Bessi Dogbo
Jaime Spengler
Jean-Claude Hollerich
John Ribat
José Advíncula
Kevin Joseph Farrell
Manuel José Macário do Nascimento Clemente
Lazarus You Heung-sik
Luis Cabrera Herrera
Luis José Rueda Aparicio
Marcello Semeraro
Augusto Paolo Lojudice
Pablo Virgilio Siongco David
Pierbattista Pizzaballa
Angelo De Donatis
William Goh Seng Chye
Timothy Michael Dolan
Virgílio do Carmo da Silva
Soane Patita Paini Mafi
Tarcisio Isao Kikuchi
Thomas Aquino Manyo Maeda
Domenico Battaglia
Álvaro Leonel Ramazzini Imeri
Jean-Paul Vesco
Arlindo Gomes Furtado
Luis Antonio Tagle
James Michael Harvey
Baselios Cleemis
Michael Czerny
Fabio Baggio
Mario Grech
Péter Erdő
Adalberto Martínez Flores
Josip Bozanić
Sérgio da Rocha
Anders Arborelius
Louis Raphaël I Sako
Kazimierz Nycz
Reinhard Marx
José Tolentino Mendonça
Joseph Coutts
Gerhard Ludwig Müller
Kurt Koch
Willem Jacobus Eijk
Rainer Woelki
Cristóbal López Romero
José Cobo Cano
Vinko Puljić
Wilton Daniel Gregory
Raymond Leo Burke
Francisco Robles Ortega
John Atcherley Dew
Stanislaw Rylko
Leonardo Ulrich Steiner
Ignatius Suharyo Hardjoatmodjo
Peter Turkson
Robert Sarah
Protase Rugambwa
Christophe Pierre
Robert Walter McElroy
Orani João Tempesta
Stephen Brislin
Juan García Rodríguez
Philippe Nakellentuba Ouédraogo
Blase Joseph Cupich
Albert Malcolm Ranjith Patabendige Don
Anthony Poola
Pietro Parolin
Antoine Kambanda
Matteo Maria Zuppi
Jean-Pierre Kutwa
Stephen Ameyu Martin Mulla
Joan Josep Omella i Omella
Carlos Castillo Mattasoglio
António Augusto dos Santos Marto
Lleó XIV
Víctor Manuel Fernández
Dominique Mamberti
Américo Manuel Alves Aguiar
Fernando Filoni
Thomas Christopher Collins
João Braz de Aviz
Daniel DiNardo
Odilo Scherer
Filipe Neri António Sebastião do Rosário Ferrão
Arthur Roche
Philippe Barbarin
Leopoldo José Brenes Solórzano
Joseph William Tobin
Vincent Gerhard Nichols
Ladislav Német
Roberto Repole
Berhaneyesus Demerew Souraphiel
Mykola Bychok
Giuseppe Betori
Giorgio Marengo
Jozef De Kesel
Timothy Radcliffe
Carlos Aguiar Retes Modifica el valor a Wikidata
Religiócatolicisme Modifica el valor a Wikidata
Causamort i funeral del papa Francesc Modifica el valor a Wikidata
Càrrec a elegirpapa Modifica el valor a Wikidata
ElegitLleó XIV Modifica el valor a Wikidata

El Conclave de 2025 és el conclave papal convocat pel 7 de maig del 2025 a la Capella Sixtina de la Ciutat del Vaticà per escollir un nou papa per succeir a Francesc, que va morir el 21 d'abril de 2025 a 88 anys.[1][2] L'estatunidenc Robert Francis Prevost va ser escollit el 8 de maig en quarta votació, escollint el nom pontifici de Lleó XIV.[3]

Especulacions

[modifica]

Al febrer i març del 2025 es va especular sobre un imminent conclave després que el Papa Francesc desenvolupés una doble pneumònia.[4] El 21 d'abril de 2025, Francesc va morir a 88 anys.[5] Els mitjans de comunicació de tot el món van publicar el mateix dia els que creien que podien ser successors al papat.[6][7][8][9][10][11][12] Encara que els cardenals del conclave poden triar teòricament qualsevol home catòlic batejat,[13] sempre han escollit un cardenal elector company des de 1389.

Papables

[modifica]

Els analistes de les eleccions papals consideren que hi ha alguns cardenals que tenen més probabilitats de convertir-se en papa que d'altres, als qui anomenen papables o papabili, en italià. Atès que el conjunt de papabili és una qüestió d'especulació mediàtica, no és estrany l'elecció d'un no papable; casos recents són Joan XXIII el 1958, i Joan Pau I i Joan Pau II, tots dos el 1978.[14] Això coincideix amb una dita popular entre els vaticanòlegs: "Qui entra al conclave com a papa, el deixa com a cardenal".[15] Abans de l'inici del conclave, entre els papables dels experts més vegades esmentats s'incloïen els italians Pietro Parolin (fins llavors secretari d'estat Vaticà) i Matteo Maria Zuppi (president de la CEI), el filipí Luis Antonio Tagle i l'hongarès Péter Erdő. El finalment escollit Robert Francis Prevost també estava entre els papables però esmentat menys vegades i normalment considerat amb menys opcions que els quatre esmentats anteriorment.[16]

Procés d'elecció papal

[modifica]
Conclave papal de 2025
Electors elegibles per regió el 21 d'abril del 2025
  Itàlia
17
  Resta d'Europa
36
  Amèrica del Nord
20
  Amèrica del Sud
17
  Àfrica
18
  Àsia
23
  Oceania
4
Total d'electors 135
Papa difunt Papa Francesc
Nou papa Papa Lleó XIV
Votacions 4
Conclave papal de 2025
Càrrecs del conclave
Degà Giovanni Battista Re*
Sots-degà Leonardo Sandri*
Camarlenc Kevin Joseph Farrell
Protoprevere Michael Michai Kitbunchu*
Protodiaca Dominique Mamberti
Secretari Ilson de Jesus Montanari
* Cardenals no electors per majors de 80 i per tant no presents al conclave

Com en el conclave papal de 2013, tant el degà com el vicedegà del Col·legi Cardenalici són majors de 80 anys i no poden participar-hi. Per tant, recaigué en Pietro Parolin, el cardenal bisbe de més edat menor de 80 anys, la presidència del conclave.

Normativa

[modifica]

Segons la constitució apostòlica del Papa Joan Pau II de 1996, Universi Dominici gregis, modificada pel motu proprio Normas nonnullas de Benet XVI, els electors tenen, en general, almenys 15 dies després que la seu esdevingui vacant per convocar-se. Els cardenals inicien el conclave abans si han arribat tots els seus membres, o més tard si hi ha motius seriosos per a l'ajornament, però no més tard de 20 dies després que el seient quedi vacant.[17]

Cardenals electors

[modifica]

Els cardenals de 80 anys o més abans del dia que el papat va quedar vacant no hi poden participar. Al 21 d'abril de 2025, hi ha 252 cardenals, dels quals 135 tenen menys de 80 anys; 108 (80%) dels potencials electors van ser nomenats cardenals per Francesc.[18][19]

Des de la promulgació del 1975 de Romano Pontifici eligendo i Universi Dominici gregis, hi ha hagut un màxim de 120 cardenals electors. El conclave de 2025 serà el primer des de la introducció del límit de 120 on hi ha més de 120 cardenals elegibles des del dia que el papat va quedar vacant.[20]

No obstant això, qualsevol cardenal menor de 80 anys que no hagi renunciat als seus drets de vot (o els hagi retirat) té dret a votar en un conclave de dret canònic. Molts advocats canònics opinen que el papa fa una excepció a les seves pròpies regles quan nomena més electors dels que s'especifica a Universi Dominici gregis, en aquest cas els 135 cardenals menors de vuitanta anys tenen dret a entrar al conclave.[21][20] (El cardenal Vinko Puljić ha anunciat que no viatjarà a Roma per motius de salut; probablement el seu paper recaurà en el cardenal sacerdot elector per antiguitat, Peter Turkson, però això no s'ha confirmat oficialment).[22] El cardenal Cañizares tampoc hi assistirà per motius de salut, de manera que els cardenals que participaran al Conclave no seran més de 133.[23]


Referències

[modifica]
  1. Watkins, Devin «Pope Francis has died on Easter Monday at age of 88». Vatican News, 21-04-2025 [Consulta: 21 abril 2025].
  2. Asaf, Seher; Davies, Maia. «Vatican announces death of Pope Francis aged 88». BBC News. BBC, 21-04-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  3. «Robert Francis Prevost és el nou papa Lleó XIV». www.elnacional.cat, 08-05-2025. [Consulta: 8 maig 2025].
  4. Toth, Albert. «What is a conclave? Process to select a Pope explained as Francis undergoes hospital treatment». The Independent, 03-03-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  5. Asaf, Seher; Davies, Maia. «Vatican announces death of Pope Francis aged 88». BBC News. BBC, 21-04-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  6. Sherwood, Harriet «Who will be the next pope? Some potential candidates to succeed Francis». The Guardian, 21-04-2025.
  7. McGarry, Patsy «Who will be the next pope after Francis and how does the process work?». [Consulta: 21 abril 2025].
  8. «15 potential successors to Pope Francis». RFI, 21-04-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  9. «Who could be the next pope? Some possible candidates». Reuters, 21-04-2025.
  10. «Who could replace Pope Francis? Names in the running, including 1 from Chicago». NBC Chicago, 21-04-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  11. Clemmer, Don. «The 12 cardinals who might succeed Pope Francis». Claretians, 11-03-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  12. «These cardinals are possible contenders to be the next pope». Public Broadcasting Service, 21-04-2025. [Consulta: 21 abril 2025].
  13. Thavis, John. «Election of new Pope follows detailed procedure». Catholic News Service, 01-02-2013. Arxivat de l'original el 14 February 2013. [Consulta: 21 febrer 2013].
  14. «Which cardinals are seen as contenders to be the next pope?». Associated Press News, 21-04-2025. [Consulta: 22 abril 2025].
  15. Allen Jr., John L. «Papabile of the Day: The Men Who Could Be Pope» (en anglès). National Catholic Reporter, 13-03-2013. [Consulta: 16 octubre 2023].
  16. «Quiénes son los cardenales favoritos en las quinielas para ser papa, según los medios internacionales» (en castellà). rtve.es, 27-04-2025. [Consulta: 9 maig 2025].
  17. «Universi Dominici Gregis». Vatican.va. Holy See, 22-02-2013. [Consulta: 21 abril 2025].
  18. Sherwood, Harriet «Conclave: the Vatican's secret process for choosing a new pope». The Guardian, 21-04-2025.
  19. White, Christopher. «Who will be the next pope? Inside the race to succeed Francis». National Catholic Reporter.
  20. 20,0 20,1 «Is there really a limit on the number of cardinals in a conclave?» (en anglès). The Pillar, 10-03-2025.
  21. Allen, John L. Conclave: The Politics, Personalities, and Process of the Next Papal Election. New York, New York: Doubleday, July 2004, p. 110. ISBN 0-385-50453-5. 
  22. «Puljić neće sudjelovati u izboru pape» (en anglès). bljesak.info. [Consulta: 21 abril 2025].
  23. «Caen a 133 los cardenales que entrarán al Cónclave, tras las bajas del español Cañizares y del bosnio Puljic» (en castellà), 22-04-2025. [Consulta: 23 abril 2025].