Dan Rather

De Viquipèdia
Salta a la navegació Salta a la cerca
Infotaula de personaDan Rather
Dan Rather Peabody.jpg
Dan Rather el 2005
Biografia
Naixement Daniel Irvin Rather Jr.
31 d'octubre de 1931 (1931-10-31) (87 anys)
Wharton, Texas
Nacionalitat Estatunidenca
Educació Sam Houston State University Tradueix
Activitat
Ocupació periodista
Ocupador Associated Press
Partit polític Partit Demòcrata dels Estats Units
Premis

Lloc web Lloc web oficial
IMDB: nm0711710 Musicbrainz: 21b924ae-c4dc-4de9-a773-1eab289f5dc6
Modifica les dades a Wikidata

Daniel Irvin Rather Jr. ( Wharton, Texas, 31 d'octubre de 1931), conegut amb el diminutiu de Dan Rather és un periodista estatunidenc, ex presentador-estrella del diari televisat CBS Evening News [1]durant 24 anys, de març del 1981 a març del 2005. Ha contribuït també al magazine de la redacció de CBS "60 Minuts". Dirigeix i presenta ara sobre la cadena AXS TV "Dan Rather Reports", la seu propi programa de reportatges.

Biografia[modifica]

Joventut i formació[modifica]

Dan Rather neix a Wharton a Texas.[2] La seva família s'instal·la a Houston i creix en el barri de Houston Heights, situat al nord-oest de la ciutat. Somia d'esdevenir periodista en la premsa escrita i surt diplomat per la universitat d'Estat Sam Houston l'any 1953.[3]

Començament de carrera[modifica]

Dan Rather comença la seva carrera l'any 1950 Com a corresponsal a Huntsville per l'agència Associated Press. En els anys 1950, és periodista per la United Press Internacional (1950-1952). Treballa per diverses cadenes de ràdio texanes, així com pel Houston Chronicle (1954-1955).

Carrera a la televisió[modifica]

El 1959, entra a la televisió com a periodista per KTRK-TV a Houston, a continuació és nomenat redactor d'informació per KHOU-TV, cadena de la xarxa CBS. El 1961, en el pas de l'huracà Carla, marxa a fer un reportatge a Galveston. A l'època, només l'exèrcit té el material de radar per seguir l'huracà. Va doncs a l'estació de radar de la Marina dels Estats Units d'Amèrica. La seva actuació en directe impressiona els dirigents de la xarxa, que el contracten l'any següent com corresponsal de la CBS News a Dallas.[3] El 1963, és el primer periodista a informar la notícia de la mort del president John Kennedy.[4] Els dirigents de la CBS News li demanen cobrir l'elecció presidencial de 1964.

Després d'una corresponsalia a l'estranger, presenta el CBS Weekend News tot sent el corresponsal de la cadena a la Casa Blanca durant la presidència de Richard Nixon. Durant els anys 1970, els seus reportatges per la revista 60 Minuts li permeten aspirar a la successió de Walter Cronkite per la presentació del CBS Evening News, el diari televisat del vespre. Presenta la seva primera edició el març del 1981.[5]

No obstant això, Durant els anys 1980, l'audiència disminueix i els mitjans concedits a la redacció per una cadena en crisi financera són limitats. L'octubre de 1986, és víctima d'una agressió a Nova York. Un dels assaltants, que se suposa és William Tager, li fa una pregunta que ha quedat com a famosa: « Kenneth, what is the frequency? » (« Kenneth, quina és la freqüència ? »). La frase ha inspirat al grup R.E.M. la cançó What's the Frequency, Kenneth?, que figura a el album Monster.

Entre 1993 i 1995, presenta CBS Evening News amb la periodista Connie Chung. Cap al final de la seva carrera, el diari és avançada en audiència per NBC Nightly News i ABC World News Tonight.

« Memogate » i sortida de CBS[modifica]

El setembre del 2004, dos mesos abans l'elecció presidencial americana, Dan Rather presenta en el marc de la revista d'informació 60 Minutes Wednesday un reportatge acusant el president americà George W. Bush d'haver-se beneficiat de suports amb la finalitat d'efectuar el seu servei militar en la guarda nacional aèria del Texas durant la guerra del Vietnam.[1][6][7] L'autenticitat dels documents sobre el qual es suporta el reportatge és posada en dubte per la premsa, i l'assumpte provoca una polèmica politico-mediàtica.[6] La xarxa CBS reconeix que ho ha tractat de manera precipitada sense el temps necessari per autentificar els documents incriminats. Dan Rather presenta excuses, admet que la seva utilització constituïa un « error de judici ».[8]

CBS designa una comissió d'experts, dirigida per l'antic fiscal general Dick Thornburgh. En les seves conclusions, afirma que s'han donat « mancances deontològiques i professionals » .[6][7] L'afer desemboca en l'acomiadament de quatre assalariats : un productor i tres càrrecs superiors, entre els quals un vicepresident principal (vicepresident senior). No s'imposa cap sanció a Rather, que fa poc ha participat en l'elaboració del reportatge en relació amb el president Bush. La comissió li retreu una falta de ment crítica en el treball efectuat.[9] El periodista presenta la seva última edició de CBS Evening News el març del 2005,.[6] Abandona la xarxa el juny del 2006, abans que expiri el seu contracte.[2]

Dan Rather comença un procediment judicial en contra del seu ex-empresari per ruptura de contracte, reclamant 70 milions de dòlars a la CBS. Estima que la seva reputació ha estat enfosquida i haver-lo fet servir de cap de turc a la xarxa per apaivagar les seves relacions amb l'administració Bush. El 2010, és desestimada pel Tribunal d'apelació de l'Estat de Nova York (Nova York State Curt of Appeals).[7]

En la cultura popular[modifica]

El 2015, Dan Rather és encarnat per Robert Redford en la pel·lícula Truth de James Vanderbilt.[1]

Referències[modifica]

  1. 1,0 1,1 1,2 Planas, Mònica «Dan Rather i la pantalla en blanc». Ara, 04-08-2016, pàg. 27.
  2. 2,0 2,1 (en) « Dan Rather Fast Facts », CNN,‎
  3. 3,0 3,1 (en) Gary Cartwright, « Dan Rather Retorting », Texas Monthly,‎
  4. David Bauder. «Dan Rather not invited to join CBS Kennedy coverage». Associated Press, 05-11-2013.
  5. Nathalie Mattheiem, « L'acteur : Dan Rather », Le Soir,‎
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Fabrice Rousselot. «Dan Rather bat en retraite». Libération, 10-03-2005.
  7. 7,0 7,1 7,2 Patricia Hurtado. «Dan Rather Loses Bid to Appeal Dismissal of CBS Suit». Bloomberg, 12-01-2010.
  8. Michael Dobbs; Howard Kurtz. «Expert Cited by CBS Says He Didn't Authenticate Papers». The Washington Post, 14-09-2004.
  9. «CBS ousts four for roles in Bush Guard story». Associated Press, 1er octobre 2005.