Discussió:Catalina de Sena Vives Pieras

De Viquipèdia
(S'ha redirigit des de: Discussió:Catalina Vives Pieras)
Salta a la navegació Salta a la cerca

Més fonts[modifica]

Segurament es pot trobar més informació a https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=131147, no disponible en línia. Pau Cabot · Discussió 10:13, 13 feb 2021 (CET)

També a https://books.google.es/books?id=IjPRPMkAaycC&pg=PA139. Pau Cabot · Discussió 10:14, 13 feb 2021 (CET)
Més:
* https://books.google.es/books?id=aOEardemnmoC&pg=PA341
* https://books.google.es/books?id=Scncz6N03usC&pg=PA184
* http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:fa7a7ddb-40da-4966-acc8-4c637f78b41f/re33519-pdf.pdf
* https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/154196/Martinez_Gomez_Jessica.pdf Pau Cabot · Discussió 19:03, 13 feb 2021 (CET)

Nom i data de naixement[modifica]

Hola Llumeureka i gràcies per les millores. Dos dubtes:

  • On has trobat que va néixer a Madrid?
  • Segur que Catalina de la Sena era el seu nom? Totes les fonts que jo he trobat xerren de Catalina (supòs que per simplificar) o de Catalina de Sena.

Gràcies, Pau Cabot · Discussió 18:42, 13 feb 2021 (CET)

A https://studylib.es/doc/8456106/mis-recuerdos, una font no fiable, diu que era inquera, cosa que em quadra molt més. Pau Cabot · Discussió 18:47, 13 feb 2021 (CET)

Fonts del nomː Catalina de Sena Vives Pieras[modifica]

Hola Paucabot!

http://pares.mcu.es/ParesBusquedas20/catalogo/description/4388331, on diu que és natural de Madrid.

Altres fonts autoritzades són:

  • Eulalia Perez Sedeño. "Conocimiento y Educación Superior desde laperspectiva de género: sociología, políticas públicasy epistemología". ArtefactoS. Revista de estudios de la ciencia y la tecnología. eISSN: 1989-3612 Vol. 7, Núm. 1 (2018), 2ª Época, 121-142 DOI: http://dx.doi.org/10.14201/art201871121142

https://digital.csic.es/bitstream/10261/184078/1/Conocimiento_educaci%C3%B3n_superior.pdf pàg. 122: "Catalina de Sena Vives Pieras se convierte en la primera española en conseguir el doctorado en Ciencias"

on diu, entre altres coses: "Expediente personal de Catalina de Sena Vives y Pieras. El título de Doctor en Ciencias le fue expedido en 1917, dadas las fechas, fue una de las primeras mujeres que logró obtener-lo", que coincideix amb les dades de l'article a la Viquipèdia.

  • Daniel Pedrero Rosón. "Las primeras mujeres universitarias en España (1870-1936)"

https://archivoshistoria.com/las-primeras-mujeres-universitarias-en-espana-1870-1936/ "Catalina de Sena Vives Pieras, primera Doctora en Ciencias"

  • Juana Núñez Valdés. "Una semblanza de las primeras mujeres españolas pioneras en el área científico-técnica"

"Catalina de Sena Vives Pieras es la primera Doctora en Ciencias"

  • Emilia Pardo Bazán. "Las Mujeres en la Universidad"

https://www.upm.es/sfs/Rectorado/Gerencia/Igualdad/Eventos_Congresos/paneles_igualdad.pdf "Primera Doctora en Ciencias: Catalina de Sena Vives Pieras"


També hi han altres fonts, potser no amb tanta autoritat:

  • José Mariano Bernal Martínez i María Angeles Delgado martínez "De excluidas a protagonistas: las mujeres en la construcción de as Ciencias Naturales en España (1882-1936)"

http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:fa7a7ddb-40da-4966-acc8-4c637f78b41f/re33519-pdf.pdf


N'hi ha bastantes més de fonts. No vull saturar...

Pau, és normal que en alguns llocs hi apareixi el nom complet i en altres amb el nou senzill. I sobre que era inquera, també és possible que, tot i haver nascut a Madrid, fos resident a Inca. Les dades procedien del seu expedient acadèmic a la Universitat.

Molta salut! I felicitats per la tasca que fas a la Viquipèdia!

--Ramon (disc.) 20:46, 13 feb 2021 (CET)

@Llumeureka::
  • Això de Madrid, només ho diu aquí? Podria ser que fos un error i que precisament posàs el seu lloc de residència en lloc del seu lloc de naixement. En tot cas, això segurament ho podrem aclarir properament: [1].
  • Sobre el nom: Catalina de Sena no és el mateix que Catalina de la Sena, que és el que has posat tu. Pau Cabot · Discussió 21:31, 13 feb 2021 (CET)
@Paucabot: Catalina de Sena Vives Pieras. Ok! Pel que fa al lloc de naixement, sempre sembla més oficial una font de l'expedient oficial universitari que es conserva a l'Arxiu Històric Nacional, que el relat d'un novio ("Catalina Vives y Piera (mallorquína, de Inca), mi primera novia a quien amé con el romántico, idealizado y casi religioso sentir del primer noviazgo, a quien dediqué una poesia". Però, si vols, tu mateix... deixa-ho en blanc...
@Llumeureka: No, de moment tenim una font fiable que diu Madrid i, de moment, ho hem de deixar així. Ara, la font fiable fa pinta d'estar equivocada (i no només pel relat del nòvio: la mobilitat amb la península a la Mallorca del segle XIX m'ho fa pensar). Amb un poc de sort, properament ho podrem aclarir. Pau Cabot · Discussió 22:04, 13 feb 2021 (CET)
@Paucabot: OK. Salut!