Discussió:Francesc Macià i Llussà

De Viquipèdia
Salta a la navegació Salta a la cerca

La data que surt com a president a l'article és (si no m'equivoco) quan va ser escollit a les eleccions, amb l'estatut de Núria aprovat, el 1932. Tenint en compte que va actuar com a president de la Generalitat provisional des del 1931, no caldria considerar-lo president des de la primavera del 1931?--Pere prlpz 01:43, 13 des 2006 (CET)

He mirat d'explicar-ho amb mes detall a l'article fent referència clara a les dates i als governs. No obstant, jo no m'atreveixo a canviar la data del quadre perque no sé, històricament, des de quan s'ha de comptar com a President. Els fets són: el 12-4-31 hi ha eleccions MUNICIPALS. El 14-4-31, Macià, pel fet d'haver-ho acordat al Pacte de Sant Sebastià, ocupa la Diputació, autoproclama la República Catalana i forma un govern. Com que el rei havia plegat, a Madrid s'havia creat un govern provisional a l'espera d'eleccions (Juny-31). Aquest -encara no electe govern- és el que 4 dies després "corregeix" a Macià i li encarrega un estatut sota el paraigües de la Generalitat i amb un govern provisional (el de 28 d'abril). No se si tan sols hi ha nomenament formal. Amb aquest panorama, els meus coneixements no em permeten dir si es president des del 1931 (nomenat) o 1932 (electe). Salut! --amador 07:32, 13 des 2006 (CET)

Hi ha una mica de confusió amb la data de la mort del seu pare a l'apartat "Biografia|Joventut i ingrés a l'exèrcit": Al primer paràgraf diu que Macià va néixer al 1859 i que el seu pare va morir un any després del 1881. Però al segon paràgraf diu que Macià va ingressar a l'acadèmia militar poc després que morís el seu pare "tenint ell 16 anys", cosa que no quadra perquè haurien de ser almenys 23 si les dates del primer paràgraf fossin certes. --hugcape 16:49, 24 des 2013 el comentari anterior sense signar és fet per 194.183.97.83 (disc.contr.) 18:01, 24 des 2013 (CET)

Nuevos aportes[modifica]

El artículo necesita mostrar el otro lado de la historia. Por eso voy a hacerle unos retoques citando METAPEDIA que es el informe mas o menos crítico con la labor del prócer y dios catalán.

« Francesc Macià Llussà (Villanueva y Geltrú, Barcelona, 21 de septiembre de 1859 - Barcelona, 25 de diciembre de 1933) fue un político y militar español que con sus intentonas independentistas traicionó a la patria a la que juró fidelidad. De ideología extremista, izquierdista y republicana, llegó a ser presidente de la Generalidad de Cataluña y uno de los fundadores de los partidos Estat Català y Esquerra Republicana de Catalunya, siendo sucedido por Lluís Companys i Jover. Buscó apoyos en la dictadura comunista de la Unión Soviética y en 1926 participa de la subversión y la lucha armada contra el gobierno de Primo Rivera. Su tentativa fracasó por la diligente acción de la Gendarmería francesa. Por esta infame y cobarde traición de parte de un ex militar como Macià, contra sus antiguos camaradas, es exiliado a Bélgica. Caído el gobierno del general Primo de Rivera (enero de 1930), Macià regresa a Cataluña finalmente el 22 de febrero de 1931, al hallar nuevamente las condiciones necesarias para dedicarse por completo a la agitación política izquierdista. Después de unas elecciones que dieron la mayoría a su nuevo partido, Esquerra Republicana de Catalunya, Macià proclamó la República Catalana desde el Palacio de la Generalidad de Cataluña. Pero "la república" duró muy poco, ya que las autoridades españolas le obligaron a conformarse con un estatuto de autonomía. Aún así, es considerado un héroe por los que buscan la división de España como nación.

Actualmente en la "Plaza Cataluña" (pleno centro de Barcelona) se yergue un monumento a la infamia independentista del traidor Macià.

»

Prometo traducirlo a catalán antes de su fusión con el artículo. Si hay alguna queja, llore ahora o calle para siempre. Para eso está la página de discusión, para que nos pongamos de acuerdo y reflexionemos un poco antes de ejecutar los cambios.--Españiol patriota (disc.) 03:09, 2 març 2012 (CET)

Aquesta modificació és totalment innacceptable per tendenciosa (ja que fa contínues valoracions subjectives dels fets favorables a les seves idees: "subversión", "traición", "intentonas independentistas", "contra sus antiguos camaradas" -quan els militars espanyols havien fet una intensa campanya contra la seva persona!-), per contenir insults ("cobarde"...), i per maquillar o fins falsejar els fets ("extremista izquierdista" quan tots els historiadors coincideixen que era un demòcrata d'esquerres; el "gobierno de Miguel Primo de Rivera" en comptes de "dictadura de...", etc.). No obstant, agraeixo a l'autor el fet de discutir primer l'edició a la discussió de l'article.--Galazan (disc.) 10:16, 2 març 2012 (CET)
Més val ignorar a aquest tipus de col·laboracions tendencioses que només busquen brega. Aquest home ha creat l'article a METAPEDIA aquesta matinada per intentar demostrar aquest com una cosa fumable]. Sincerament, està clar que això no pot anar a l'article tal per les raons que comenta en Galazan.--KRLS , (disc.) 10:53, 2 març 2012 (CET)
Reprodueixo el que en Vriullop et digués: "La Viquipèdia no és un fòrum d'opinions personals i les pàgines de discussió són per aportar millores a l'article en base entre altres polítiques a VP:PVN i VP:VER. A més, aquesta és la versió en català. Els missatges en altres llengües s'accepten només sobre la base de bona fe i bona voluntat. Si tens dificultats pots dirigir-te a Viquipèdia:Ambaixada."--KRLS , (disc.) 11:14, 2 març 2012 (CET)

El artículo no es neutral cuando omite decir que efectivamente hubo una traición. Macià juró lealtad a España como militar, juró lealtad a España como político, y traicionó ambos juramentos no solo de palabra sino promoviendo la lucha armada contra España. Lo puedo explicar en una sola frase y así no tenemos que plagiar el muy buen artículo de Metapedia.--Español patriota (disc.) 13:57, 2 març 2012 (CET)

Això no afegiria res al que ja diu l'article. Ja diu que havia estat militar.
Afegir-hi valoracions vindria a ser com anar afegint a l'article de Franco i els altres militars revoltats que van ser uns traïdors per haver faltat als seus juraments i un mal cristià que va pecar contra el sisè manament. Són opinions subjectives que no tenen lloc a la Viquipèdia. El que sí que s'ha de posar (i que en aquest article ja hi és) són les dades perquè cadascú pugui formar-se la seva opinió.
Ah, i revolta-se contra un dictador difícilment pot ser una traïció.
I, a més, hauries de llegir Viquipèdia:Fonts fiables. Ni la Viquipèdia ni la Metapedia ho són.--Pere prlpz (disc.) 14:54, 2 març 2012 (CET)

Lo lógico sería no jurar lealtad al dictador para no tener que traicionarlo luego. Pero para no entrar en polémicas: ¿Que hay de las decenas de asesinatos terroristas cometidos por los independentistas? Un poco de autocrítica no vendría mal. Aparte de eso Metapedia ha ampliado el artículo. Por ejemplo esta cita me parece muy buena para ponerla en el artículo. Josep Tarradellas confiesa en una carta dirigida a Frederic Escofet que:

« Macià ante un grupo de personas nos dijo que ése era el día más triste de su vida, no porque había renunciado a la República catalana, sino porque, y eso era exacto, TENÍA PLENA CONSCIENCIA DE ELLO, CATALUÑA NO LA QUERÍA. Su decepción era producida porque creyó que al anunciar a la multitud que estaba en la plaza San Jaume la renuncia a la República catalana y la aceptación de la Generalitat, se habría producido protestas y alborotos, y fue todo lo contrario... »

Eso describe perfectamente como vuestro héroe depuso su equivocada actitud y es bueno agregarlo al artículo para no repetir errores del pasado.--Español patriota (disc.) 00:47, 5 març 2012 (CET)

General postum[modifica]

Bones,

He trobat al BOE que Francesc Macià va ser ascendit a General a títol postum dos dies després

https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE//1933/361/A02170-02170.pdf

Ja direu si cal posar-ho.

Salutel comentari anterior sense signar és fet per Sanvi91 (disc.contr.)

El BOE no diu que el nomenin general pòstum, sinó que es concedeixi al cadàver els honors de general mort en plaça. O sigui, li estan concedint el dret a tenir un enterrament de general, no l'estan nomenant general.
I sobre posar-ho, precisament el que no s'hagi entès bé és una mostra que no s'hauria de posar sense contextualitzar (en què consistien aquests honors, com hi va reaccionar el catalanisme i l'entorn de Macià, etc.), i per tant jo no ho esmentaria a l'article si no és a partir d'una font secundària (una biografia de Macià o un llibre d'història) que ho interpreti millor.--Pere prlpz (disc.) 17:44, 26 nov 2019 (CET)