Discussió:Litòfon

De Viquipèdia
Salta a la navegació Salta a la cerca

guastevi (disc.) 09:25, 30 juny 2020 (CEST)

Litòfon o Antoni Roca i Várez[modifica]

Aquest article va sobre el litòfon o sobre el tal Antoni Roca i Várez?

Aquí es diu que el litòfon el va inventar ell, i a la vp:en el seu nom ni hi surt! --81.34.240.70 23:23, 13 abr 2007 (CEST)

hola,
a wp:es sí que surt, però clar això no és garantia de res
--ArinArin (parla'm) 23:33, 13 abr 2007 (CEST)
Potser per què l'ha fet el mateix usuari? --81.39.161.157 13:57, 14 abr 2007 (CEST)
sí, menys garantia encara doncs --ArinArin (parla'm) 15:49, 14 abr 2007 (CEST)paciència, el creador de l'article és novell i s'està informant de com referenciar les fonts que trobi --ArinArin (parla'm) 15:55, 14 abr 2007 (CEST)

Gràcies usuari ArinArin per defensar-me davant la difícil tasca de documentació i recerca per tal de justificar les fonts de l'article. Soc conscient que pianos de pedra n'han existit des de temps immemorials però tenc proves que demostren que el primer instrument anomenat pròpiament litòfon fou inventat per el menorquí Antoni Roca Várez. Hem cal temps per reunir els documents i fotografies, per ampliar i justificar l'article, fins el moment perdonin el meu atreviment de recerca.--carles 16:21, 3 maig 2007 (CEST)

Hola. Bé, des de la meva modesta opinió, crec que aquest article no parla en excés de Roca Várez, si és aquest el problema... Explica més bé l'entorn que "propicià" l'invenció de l'instrument musical. A més, una petita referència no empobreix, l'article, no? Al contrari, l'enriqueix. --Gabino 01:05, 4 maig 2007 (CEST)

Dos significats?[modifica]

Caldria aclarir si litòfon té dos significats diferents. Per què per una banda es diu que el litòfon és el del menorquí aquest, però hi ha altres instruments de pedra. I els interwikis no es corresponen tots al mateix concepte. L'espanyol és igual que aquest, però l'anglès i l'alemany són ben diferents (inclouen instruments anteriors i d'altres origens, i no aquest). --83.32.66.149 21:38, 20 maig 2007 (CEST)

Sincerament no acabo d'entendre això de Dos Significats?, és bastant òbvi que la paraula litòfon només té un significat. Per altra banda, aportant la meva opinió al tema, crec bastant interessant la contemplació de que el menorquí Antoni Roca Várez inventés aquest instrument, de fet ningú ha demostrat que la versió anglesa o alemanya diguin la veritat sobre la història d'aquest instrument.--Lamermoor 00:11, 22 maig 2007 (CEST)
Vols dir que arreu del món no hi ha instruments tradicionals de pedra? O vols dir que aquests no poden ser anomenats litòfons? --83.35.138.204 00:29, 22 maig 2007 (CEST)
I per cert, si com dius Roca va inventar el litòfon, com és que en aquest document del departament d'unitats de la Generalitat de Catalunya diuen: Fa deu mil anys, a l’Àfrica, l’home tocava el litòfon. També tenim aquesta il·lustració de la Gran Enciclopèdia Catalana amb un litòfon asiàtic. --83.35.138.204 00:43, 22 maig 2007 (CEST)
Jo només intentava defensar la possiblitat de que aquest menorquí fos l'inventor de l'instrument des d'una perpectiva purament personal, ja que he trobat que l'article era prou interessant. Degut al seu grau de sarcasme i falta de respecte a l'hora de dir les coses, m'abstindré d'aportar noves opinions. Servidora es pensava que això de la viquipèdia era un món més tolerant on es podia dialogar sense sentir-se atacada.--Lamermoor 01:11, 22 maig 2007 (CEST)
Com a tota comunitat hi ha gent de tot, gent que procura dir les coses d'una manera més delicada i hi ha qui d'una manera més superba (aquests generalment anònims). Això no treu que no es pugui dialogar, en general es pot fer i se'n treuen resultats constructius. Ànims! --Xtv (que dius que què?) 02:34, 22 maig 2007 (CEST)
Gràcies! Moltes gràcies per els ànims. Salutacions!--Lamermoor 15:51, 22 maig 2007 (CEST)

Dos significats (bis)[modifica]

Com la conversa ha anat per altres bandes, hi torno:

Caldria aclarir si litòfon té dos significats diferents. Per què per una banda es diu que el litòfon és el del menorquí aquest, però hi ha altres instruments de pedra. I els interwikis no es corresponen tots al mateix concepte. L'espanyol és igual que aquest, però l'anglès i l'alemany són ben diferents (inclouen instruments anteriors i d'altres origens, i no aquest). --81.38.185.131 13:55, 23 maig 2007 (CEST)

Es tracta de distingir si en Roca i Várez va fer servir per primer cop la paraula litòfon. Queda clar que d'instruments de pedra n'hi ha hagut amb anterioritat. Fins i tot de ben afinats, amb cinc octaves. A la vp:en Musical Stones of Skiddaw es parla d'un instrument fabricat per en Joseph Richardson amb pedres de la muntanya de Skiddaw entre 1827 i 1840. Se l'anomena "lithophone", paraula que es correspon amb el terme d'aquest article. És aquesta denominació incorrecta? O és incorrecte dir que el de'n Roca i Várez és el "primer" litòfon?el comentari anterior sense signar és fet per 87.219.105.176 (disc.contr.) 01:11, 7 set 2009 (CEST)