Discussió:Marrecs de Salt

De Viquipèdia
Salta a: navegació, cerca


Proposta de distinció[modifica]

Hi ha engegada una proposta de distinció d'alta qualitat des del novembre. Seria interessant que les persones que han col·laborat en l'article o estiguin directament relacionades amb la tèmatica castellera hi féssin un cop d'ull i hi diguéssin la seva. Jo hi estaré personalment molt agraït, independentment del vostre vot favorable o no. De fet, el més important és que sigueu crítics i que emeteu el vostre vot en funció dels criteris de la viquipèdia per establir si un article és de qualitat, bo, o si no ariba a cap de le dues distincions. Per cridar l'atenció de les persones implicades sense escriure a cadascuna de les seves pàgines de discussió, les esmento a continuació. Això també us permet afegir més gent a la llista per si em voleu ajudar a difondre aquest missatge i implicar més gent a la votació.

Col·laboradors que encara no hi han dit la seva

Moltes gràcies! --Jordi Gran (disc.) 14:58, 11 gen 2015 (CET)

Majúscules a la Gran diada del nord[modifica]

No estic segur de si ha d'anar amb majúscula o no, i entenc que hi pot haver criteris per defensar que s'escriu Gran Diada del Nord o gran diada del nord, però en català no veig cap raó per escriure Gran diada del nord.--Pere prlpz (disc.) 17:49, 23 gen 2015 (CET)

Fet Fet! @Pere prlpz: el que dius és tant cert, que no calia buscar el consens. Gràcies! --Jordi Gran (disc.) 02:16, 24 gen 2015 (CET)

Comentaris per millorar[modifica]

A continuació enumero un seguit de coses que penso que es podrien modificar o afegir per tal de millorar l'article amb l'objectiu que esdevingui un article de qualitat:

Infotaula

  • Hauríem d'establir quin és la mida dels escuts en la infotaula, així estandarditzem en els diferents articles de colles castelleres.
Fet Fet! L'he deixat a 100px. Si ens limitem a seguir la documentació de Plantilla:Colla castellera hauria de ser 180px. Paucabot l'havia reduit a 100px en una edició recent i potser hi té alguna cosa a dir. L'he provat a 180px i és enorme. En tot cas canviaria la plantilla i la documentació per que altres colles fessin servir 100px. --Jordi Gran (disc.) 14:20, 26 gen 2015 (CET)
El problema en aquest cas no és l'amplada (que és el que crec que regula el paràmetre) sinó l'altura. El logo és bastant alt. Pau Cabot · Discussió 15:13, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari En el cas de l'escut dels Marrecs de Salt, que és força més alt que ample, em sembla bé deixar-lo a 100px. Ara, en casos d'escuts més quadrats, si els fem a 100px quedaran més petits i llavors s'haurien d'ampliar. Una altra cosa a banda d'això és que passant el ratolí per sobre la imatge veig que diu {{{llegenda}}} i estaria bé que hi digués "Escut dels Marrecs de Salt". --Catalaalatac 15:57, 26 gen 2015 (CET)
Fet Fet! --Jordi Gran (disc.) 16:53, 26 gen 2015 (CET)
  • Darrere el nom del cap de colla i del president hi posaria, entre parèntesis, l'any en què van agafar el càrrec.
Fet Fet! També ho diu la plantilla --Jordi Gran (disc.) 14:20, 26 gen 2015 (CET)
  • En el paràmetre de "millors castells", encara no tinc clar quants n'hem de posar com a màxim: tres com ara? cinc com a molt? A banda, fem servir la nomenclatura aquí o posem el nom del castell sencer? Espaiem els noms dels castells amb </br>?
Fet Fet! Quatre castells amb nomenclatura sencera i br com especifica a la plantilla. --Jordi Gran (disc.) 14:20, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari A mi m'agradaria posaria els cinc millors castells com a màxim, sempre ordenats per ordre de puntuació en cas que hi hagi castells descarregats i només carregats. --Catalaalatac 15:57, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari Però entenc que sense repetir cap castell. O sigui, no cal posar-hi, 2d8f, 5d8, 2d8fc, etc., oi?Això seria molt estrany! :D ––Jordi Gran (disc.) 16:53, 26 gen 2015 (CET)
Sí, em referia a posar els cinc millors castells sense repetir. És a dir, en el cas dels Marrecs seria:
2 de 8 amb folre
5 de 8 carregat
3 de 8
Pilar de 6
4 de 8

--Catalaalatac 18:33, 26 gen 2015 (CET)

  • Després de la millor actuació hi posaria, com a mínim, l'any de consecució.
Fet Fet! He provat de posar-hi també la diada però queda millor amb l'any i prou. --Jordi Gran (disc.) 14:20, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari Em sembla bé posar-hi només l'any en què es va assolir la millor actuació fins el moment. D'alta banda, si hi posem més informació (data sencera, plaça, població) quedaria massa atapeït. --Catalaalatac 15:57, 26 gen 2015 (CET)
  • Crearia un paràmetre nou que digués "Diades destacades" (en plural). De moment només és en singular i en la majoria d'articles de colles castelleres hi ha més d'una diada destacada, per la qual cosa hi hauria d'haver també l'opció en plural. --Catalaalatac 16:03, 26 gen 2015 (CET)

Introducció

  • "Els Marrecs de Salt SÓN/ÉS una colla castellera [...]". Mai he tingut clar quin dels dos temps verbals és correcte. De fet, hi ha articles de colles castelleres on diu SÓN i d'altres on hi diu ÉS. És un petit detallet però crec que s'hauria de mirar.
Fet Fet! Una bona reflexió. He arribat a la conclusió que l'article és el que ho feia més estrany. Hi he deixat “Marrecs (de Salt) és una colla” però he donat per bons altres usos en que “els Marrecs (de Salt) han fet”. També ho he modificat on hi deia “Els Marrecs han participat” per “Marrecs ha participat”. --Jordi Gran (disc.) 15:11, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari No crec que sigui qüestió d'eliminar l'article ja que segueix passant el mateix: el subjecte és en plural i el verb i el complement directe en singular. Demanaré ajuda sobre aquest tema en concret. --Catalaalatac 15:57, 26 gen 2015 (CET)
Si diem que "els Marrecs han fet tal castell", també hauríem de dir que "els Marrecs són una colla castellera". En singular seria si diguéssim "la colla dels Marrecs és...".--Pere prlpz (disc.) 16:40, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari Ja diràs. Jo ho he buscat i no n'he trobat res. :-/ --Jordi Gran (disc.) 16:53, 26 gen 2015 (CET)
@Catalaalatac: Al final hop he deixat com estava per que em semblava estrany. Ja diràs! --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • La introducció m'agrada. És curta i concisa. Crec que és un exemple i referent alhora de redactar altres introduccions d'articles de colles castelleres: nom de la colla, localització, any de fundació, millors castells, color de camisa, etc.
Genial! ––Jordi Gran (disc.) 15:11, 26 gen 2015 (CET)
  • Una petit què, però. Diu: "El seu millor castell és el 5 de 8 [...]". Realment aquest 5 de 8 és, per ara, només carregat cosa que penso que s'hauria de deixar clar. A banda que, amb la taula de puntuacions a la mà el 2 de 8 amb folre descarregat val més que el 5 de 8 carregat. Per tant el 2de8f descarregat seria el millor castell de la colla, de moment.
Fet Fet! En termes absoluts el 5 de 8 és millor, però tens raó que l'ordre seria: 5d8, 2d8f, 5d8c,2d8fc. Ho he solucionat dient que el 2d8f és el millor, però esmentant el segon millor, cosa que fins ara no feia però queda justificada per què és necessari explicar aquest punt amb detall per què s'entengui.
Comentari Comentari Ara així sí que em sembla bé. Només, però, canviaria una cosa: diria "5 de 8 carregat" en lloc de "5 de 8 carregat" (i el mateix en la infotaula, a la resta d'article i en d'altres articles de castells). --Catalaalatac 15:57, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari Segur? No sé… Jo sempre ho he entès com que l'article 5 de 8 parla del 5 de 8 carregat i del 5 de 8 descarregat, amb la qual cosa tindria sentit fer-ho així. Fins i tot la Plantilla:Ordena Castell ho fa així. No creus? No és com si parlem d'un 2 de 7 amb figuereta: en aquest cas si que ho posaria apart, doncs l'article no parla pas, ni de figueretes ni d'aquesta combinació en sí. Diga'm si hi estàs d'acord i si no ho canvio a tot l'article. --Jordi Gran (disc.) 16:53, 26 gen 2015 (CET)
No hi estic d'acord. Crec que tampoc enllaçaríem intent desmuntat de 5 de 8, que seria un cas semblant. L'afegit de "carregat" no és part del castell en si mateix com seria dir "amb folre", és el resultat final del castell (com si fos un adjectiu o un complement del nom) i per això crec que no s'hauria d'enllaçar. Ara, en la plantilla {{Ordena Castell}} sí que em sembla bé que s'enllaci ja que remarca el resultat final del castell assolit per primera vegada. --Catalaalatac 18:33, 26 gen 2015 (CET)
Fet Fet! No s'en parli més! Faig el mateix amb les notacions abreviades tipus Pde6(c)? --Jordi Gran (disc.) 18:43, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari Sent coherents, també hauríem de deixar el resultat entre parèntesis fora de l'enllaç. Per exemple: 2de8f(c). Tot i això, només el tema de la nomenclatura de noms de castells crec que mereix un tema de discussió a part i algun dia s'hauria de resoldre per estandarditzar-ho a tot arreu de la Viquipèdia. El resultat va junt al nom del castell o amb un espai al mig? Si és un intent (i) o un intent desmuntat (id) va davant o darrere del nom del castell? 3de7ps(i) o (i)3de7ps? De moment aclarim si el resultat amb parèntesis va dins o fora l'enllaç i la resta de coses ja les parlarem. --Catalaalatac 19:42, 26 gen 2015 (CET)
Fet Fet! He tret les (c) de l'enllaç intern --Jordi Gran (disc.) 20:46, 26 gen 2015 (CET)

Història
Considero que la secció sobre la història de la colla és bastant curt i s'hi podria afegir més contingut:

Fet Fet! Ho veus millor? --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • En la frase "El dia del seu bateig els Marrecs van descarregar el 4 de 6 amb agulla, carregar el 2 de 6 i descarregar el 3 de 6, mentre que els padrins van descarregar diversos castells de 7." crec que aquest "mentre que els padrins van descarregar diversos castells de 7" aquí és irrellevant ja que només ens centrem en la història de la colla i no pas amb el que van fer les altres colles padrines.
Fet Fet! --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • En diverses ocasions es fa servir el gerundi consecutiu, incorrecte en català. Per exemple: "Es va progressar ràpidament arribant a [...]" o "El 2 de 7 no va arribar fins al 1999, assolint així [...]".
Fet Fet! Però seria genial que algú ho miri, doncs és un error que solc fer tot sovint i em costa corregir. --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • No queda clar si van traslladar-se a la Factoria Cultural Coma-Cros el 1998 o el 2011, o si ho van fer dues vegades. Per cert, que en l'article de la Coma-Cros s'hi hauria de mencionar el nom de la colla en algun lloc.
Fet Fet! Ara crec que és més clarificador. --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • Hi ha diversos enllaços repetits al llarg de la secció. Només els enllaçaria la primera vegada que es mencionen. Per exemple: "Coma-Cros", "3 de 8", "Sant Narcís", etc.
Fet Fet!Comentari Comentari Creus que convé fer-ho també amb els castells? Si em dius que endavant també ho canviaré. --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • Diu: "Hi ha pendent una colla fillola més: els Minyons de Santa Cristina [...]". Per què pendent? Encara no s'ha fet l'apadrinament? No queda prou clar.
Fet Fet! Ara sí! :D --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)
  • Canviaria el nom de la subsecció d'"Actuacions destacades" per "Millors actuacions" amb les millors actuacions ordenades per l'ordre de la suma total de punts. S'hi pot afegir o no una nova columna amb la puntuació d'aquestes diades per veure la dificultat creixent de cadascuna respecte les anteriors.
Fet Fet! Fins i tot ha agafat més interès --Jordi Gran (disc.) 01:23, 28 gen 2015 (CET)

Diades
Aquesta secció m'agrada molt tot i que també té coses que es poden acabar de polir:

@JordiGran: A mi el que no em covenç d'aquesta secció "Diades" es que parli mes de coses aconseguides per minyons que per marrecs, per lo de minyons ja hi ha l'entrada de la seva colla o fins i tot la de la diada. Que creus? a festa major de Salt, es podria posar primera classica i primer 2d8f descarregat per marrecs, i ha plaça del vi, primers 3 i 4 de 8 descarregats primer pilar de 6 descarregat, i fins i tot primers 2d8f i 5d8 carregats. --Flanipiku
Fet Fet! @Flanipiku: Ben trobat! --Jordi Gran (disc.) 16:13, 29 gen 2015 (CET)
  • Diu que de les cinc diades destacades dues són a Salt (Festa Major i Colles de l'Eix) quan realment no es fa una diada de les colles de l'Eix anualment a Salt, sinó que es va alternant amb les diferents ciutats de cada colla. S'hauria de corregir.
Fet Fet! Hi he fet un repàs general i crec que ara s'entén molt millor. Hi he afegit Temps de Flors, cosa que ordena com es mostra ara la informació: les tres cites locals de final de cada tram, les dues diades carismàtiques i el concurs. --Jordi Gran (disc.) 21:31, 26 gen 2015 (CET)
  • Personalment eliminaria això de "un castell insòlit" referit al 4 de 7 de germanor.
Fet Fet! --Jordi Gran (disc.) 19:50, 26 gen 2015 (CET)
  • La subsecció del "Concurs de castells" es podria ampliar més. El paràgraf que just hi ha a sobre ("Els Marrecs han participat a set edicions [...]") l'inclouria dins la secció del concurs. La taula dels castells realitzats en els diferents concursos la faria a l'estil de Castellers de Vilafranca#Participació als concursos de castells: número de concurs, concurs (amb l'enllaç), data, castells realitzats (amb els tres que van sumar en la puntuació final en negreta), punts, posició i referències. A més, ordenaria la taula de concurs més antic a més recent (1998, 2002, ... 2014, etc.), al revés de tal com és ara. També s'hi podria afegir una taula amb l'estadística dels castells realitzats de manera que es veu la progressió i la plantilla {{Participacions concurs de castells}}, que vaig crear fa temps i vaig afegir a l'article dels Castellers de Vilafranca, tot i que no sé si caldria a l'article dels Marrecs, ja que tenen un historial al concurs molt més curt.
@Catalaalatac: Ja et vaig comentar a [la pàgina d'avaluació] (a Taula d'actuacions al concurs), amb Ping inclòs (tot que crec recordar que els tens deshabilitats i no reps avisos) que jo preferia aquesta vesió més simplificada. Parlem-ne! Potser per Castellers de Vilafranca queda justificat, però en tot cas, les columnes amb l'ordre, i especialment la dedicada a les referències mai m'han agradat. Ni en aquesta taula ni en cap altra a la viquipèdia. Crec que tenen massa protagonisme i són massa intrusives pel que realment són. ––Jordi Gran (disc.) 19:50, 26 gen 2015 (CET)
Fet Fet! He mogut el paràgraf --Jordi Gran (disc.) 20:46, 26 gen 2015 (CET)

Castells
Aquesta secció també m'agrada molt. De fet, he fet servir aquest model de taula en altres articles ja que crec que és molt millor que l'antic que havia fer servir. Ara bé, canviaria algunes cosetes:

Fet Fet! --Jordi Gran (disc.) 19:35, 26 gen 2015 (CET)
  • També com he dit abans, només enllaçaria els articles la primera vegada que es mencionen. No cal tenir set enllaços seguits a l'article de la diada de Sant Narcís.
Fet Fet! --Jordi Gran (disc.) 19:35, 26 gen 2015 (CET)
  • Als pilars posaria la "p" en majúscules.
Fet Fet!--Jordi Gran (disc.) 19:35, 26 gen 2015 (CET)
  • La galeria dinàmica d'imatges m'agrada molt. :)
I a mi! Si pogués aconseguir tots el coi de fotos d'una vegada, encara m'agradaria més! :D --Jordi Gran (disc.) 19:35, 26 gen 2015 (CET)
  • Afegiria una secció dels castells assolits a cada temporada (D i C) com per exemple ja es fa a Castellers de Vilafranca#Temporades. Aquest apartat considero que hauria de ser-hi a tots els articles de colles castelleres ja que dóna molta informació de l'evolució de la colla: nous castells assolits, castells que s'han deixat de fer, amb quins s'han millorat els resultats, etc. A més, només s'hauria d'actualitzar una vegada per any (al finalitzar la temporada, per exemple).
@Catalaalatac: Aquesta taula ja hi era, però es va consensuar treure-la a Viquipèdia:Avaluació d'articles/Marrecs de Salt, a la secció Taula de temporades. Està molt millorada respecte a les que esmentes, en la mateixa línia de la taula de castells, fent servir colorets, simplificant coses, evitant repeticions, afegint llegibilitat i en definitiva, fent aquestes cosetes que m'agraden tant com a dissenyador, que és pulir fins al més petit detall que es pugui. La tens en versió completa i simplificada a Usuari:JordiGran/proves/Taula_de_castells_per_temporades. La tinc actualitzada només per a ús personal. També hi va ser i la pots veure en aquesta versió antiga. Et dic el mateix que deia a #Organització. Fes-ne el que vulguis/puguis. Posa-ho, parla'n, utilitza la taula per a altres colles… No depen de mí. --Jordi Gran (disc.) 18:28, 26 gen 2015 (CET)
  • En la galeria dinàmica creus que estaria bé canviar el títol que ara mateix hi ha ("Castells") per "Primers castells assolits", tal com vaig fer a Castellers de Vilafranca#Castells? El títol genèric de "Castells" pot portar a pensar que són imatges de torres de vuit o pilars de sis, per exemple, i no pas de la PRIMERA torre de vuit o el PRIMER pilar de sis assolits. Dient "Primers castells assolits" (o potser una altra cosa; què se t'acut?) queda molt més clar que és el primer que es va aconseguir a la història de la colla. --Catalaalatac 19:51, 26 gen 2015 (CET)
Comentari Comentari Primers castells assolits també es pot confondre per els castells que es feien als inicis. Crec que la idea seria més aviat fites, estrenes… Què et semblaria castells històrics? I ja de pas anomenar la secció també així, doncs hi passa tres quarts del mateix, no? --Jordi Gran (disc.) 20:23, 26 gen 2015 (CET)

Organització
El text que hi ha a la secció d'"Organització" crec que és just el que hi ha d'anar, ni més ni menys. Ara bé, hi afegiria la llista dels presidents que hi ha hagut, ja que també tenen notabilitat. També ordenaria les llistes de més antic a més recent.

@Catalaalatac: D'això ja se'n va parlar a #Treball inèdit i es va decidir treure la columna on apareixien. La tens a una versió antiga, sense el darrer president. Si ho veus convenient comenta-ho a la discussió i/o afegeix-ho de nou. Jo ja vaig donar la meva opinió en el seu moment i no em pronunciaré de nou al respecte ni revertiré aquesta edició. En tot cas, gràcies per l'apunt. --Jordi Gran (disc.) 17:59, 26 gen 2015 (CET)
Estic molt d'acord amb el comentari que va fer en @KRLS:: "Respecte els caps de colla i la junta directiva, si està referenciat per mi endavant". Totes les colles tenen dos equips ben diferenciats, la tècnica i la junta, amb el cap de colla i el president encapçalant-los respectivament. Llavors, doncs, no entenc per què només hi ha de constar la llista de caps de colla. Els dos tenen la mateixa notabilitat. --Catalaalatac 18:33, 26 gen 2015 (CET)

Reconeixements
Només dir que canviaria els temps verbals de la secció: ara es parla en present i ho canviaria en passat, com a la secció d'història.

Fet Fet! --Jordi Gran (disc.) 18:08, 26 gen 2015 (CET)

Altres

  • També es podria parlar en algun lloc de per què la colla es diu "Marrecs" i qui va fer l'escut.
Comentari Comentari Ho tinc marcat com a pendent! :D --Jordi Gran (disc.) 01:31, 28 gen 2015 (CET)
L'escut va ser disenyat per Alfons Hosta, altre cosa es poder-ne trobar alguna referencia --Flanipiku
@Flanipiku: Ets el segon que m'ho diu. Ho he posat, i una explicació del nom a la introducció. --Jordi Gran (disc.) 16:36, 29 gen 2015 (CET)
@Flanipiku: Però ho he acabat treient, per que com comentat Paucabot, no es pot posar sense referència. ––Jordi Gran (disc.) 18:13, 29 gen 2015 (CET)

Dit tot això, crec que en general és un molt bon article, un referent per a la millora d'altres articles de colles castelleres. Bona feina! JordiGran, potser creuràs que sóc una mica tiquis-miquis (No! --Jordi Gran (disc.) 18:00, 26 gen 2015 (CET)) o que filo molt prim, però tu mateix vas dir que fóssim "crítics", de manera que aquestes coses són les que penso que es podrien millorar i/o afegir per tal de millor i aconseguir que Marrecs de Salt sigui un article de qualitat. Espero que les meves propostes i aportacions serveixin per millorar. Aprofito també per dir que m'agradaria que tots aquests criteris servissin per la resta d'articles de colles castelleres, de manera que hi hagués un model estandarditzat per tal d'unificar formats (una cosa molt adient seria crear una pàgina on figuressin tots aquests criteris per a l'elaboració d'articles de colles castelleres).

Quan vulguis, digue'm-ho i et donaré un cop de mà amb el que faci falta. :D --Catalaalatac 02:02, 26 gen 2015 (CET)

Fonts no fiables[modifica]

He revisat les referències i crec que n'hi ha unes quantes que no són fonts fiables i que són agafades pels pèls. Allà va la llista:

  • Les d'Adifolk
  • Festadirecte.cat
  • Totsalt.cat (a més, no funciona) Fet Fet!Jordi Gran (missatges) 10:38, 31 jul 2015 (CEST)
  • Banyolestv.cat Fet Fet!Jordi Gran (missatges) 11:47, 30 abr 2015 (CEST)
  • Infomakis.com Fet Fet! No recordo quan o si ho vaig fer jo, però en tot cas ja no hi és — Jordi Gran (missatges) 10:20, 31 jul 2015 (CEST)
  • minyonsdesantacristina.blog.cat Fet Fet!Jordi Gran (missatges) 10:25, 17 abr 2015 (CEST)
  • canalcastellers.cat (on és evident que no hi ha revisió de continguts) Discrepo: No hi veig cap problema a cap de les dues referències utilitzades. — Jordi Gran (missatges) 10:18, 31 jul 2015 (CEST)
  • castell.manies.cat Fet Fet!Jordi Gran (missatges) 10:11, 31 jul 2015 (CEST)
  • La versió local de Vilaweb a Catalunya Nord Pau Cabot · Discussió 09:05, 17 abr 2015 (CEST)
@Paucabot: Quan tingui un moment reviso les altres una a una. Gràcies! — Jordi Gran (missatges) 10:25, 17 abr 2015 (CEST)