Vés al contingut

Nana de l'Ossa Major I

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
Infotaula objecte astronòmicNana de l'Ossa Major I
Tipusgalàxia nana esferoidal i galàxia Modifica el valor a Wikidata
Tipus morfològicdSph Modifica el valor a Wikidata
Data de descobriment2005 Modifica el valor a Wikidata
Cos pareVia Làctia Modifica el valor a Wikidata
Constel·lacióOssa Major Modifica el valor a Wikidata
ÈpocaJ2000.0 Modifica el valor a Wikidata
Característiques físiques i astromètriques
Distància de la Terra0,1 Mpc Modifica el valor a Wikidata
Magnitud aparent (V)14,4 (banda V) Modifica el valor a Wikidata
Moviment propi−55,3 km/s Modifica el valor a Wikidata
Moviment propi (declinació)−0,635 mas/a Modifica el valor a Wikidata
Moviment propi (ascensió recta)−0,659 mas/a Modifica el valor a Wikidata
Velocitat radial−55,3 km/s Modifica el valor a Wikidata
Ascensió recta (α)10h 34m 52.8s Modifica el valor a Wikidata
Declinació (δ)51° 55' 12'' Modifica el valor a Wikidata
Metal·licitat−2,07 Modifica el valor a Wikidata
Part deGrup Local i Subgrup de la Via Làctia Modifica el valor a Wikidata

Nana de l'Ossa Major I (UMa I dSph) és una galàxia nana esferoidal que orbita la galàxia de Via Làctia. Va ser descoberta el 2005 dins la constel·lació de l'Ossa Major i és el tercera galàxia coneguda menys lluminosa.

Descoberta

[modifica]

Va ser descoberta per Beth Willman, Julianne J. Dalcanton, David Martinez-Delgado, i Andrew A.West el 2005.[1]

Propietats

[modifica]

Sent una petita galàxia nana, només mesura uns milers d'anys llum de diàmetre. A partir del 2006, és la tercera galàxia menys lluminosa coneguda (descomptant possibles galàxies fosques com VIRGOHI21 al cúmul de galàxies Virgo), després de la nana del Bover (magnitud absoluta -5,7) i el nan més recent descobert l'Ursa Major II (magnitud absoluta −3,8). La magnitud absoluta de la galàxia s'estima que és només de -6,75, el que significa que és menys lluminosa que algunes estrelles, com Deneb a la Via Làctia. És comparable en lluminositat a Rigel. Ha estat descrit com similar a la galàxia nana esferoïdal del Sextant. Les dues galàxies són antigues i metàl·liques.

Hom calculava que s'hi trobava a una distància d'uns 330.000 anys llum (100 kpc) de la Terra.[1] A aproximadament dues vegades la distància al Gran Núvol de Magalhães; la galàxia satèl·lit més gran i lluminosa de la Via Làctia

Objectes relacionats

[modifica]

Hi va haver un altre objecte anomenat "Nana de l'Ossa Major", descoberta per Edwin Hubble el 1949.[2] Va ser designada com a Palomar 4. A causa del seu aspecte peculiar, hom sospitava temporalment que fos una galàxia esferoïdal o el·líptica. Tanmateix, des de llavors s'ha trobat que és un cúmul globular molt llunyà (uns 360.000 a.l.) que pertany a la nostra galàxia.

La nana de l'Ossa Major II va ser descoberta el 2006 a la constel·lació de l'Ossa Major i també és extraordinàriament tènue.

Vegeu també

[modifica]

Referències

[modifica]
  1. 1 2 Willman, Beth; Dalcanton, Julianne J.; Martinez-Delgado, David; West, Andrew A.; 3 The Astrophysical Journal Letters, 626, 2, 24 maig 2005, p. L86-L88. arXiv: astro-ph/0503552. Bibcode: 2005ApJ...626L..85W. DOI: 10.1086/431760.
  2. «Ursa Major Dwarf, Palomar 4». Milky Way Globular Clusters. Arxivat de l'original el 8 abril 2005. [Consulta: 16 abril 2005].

Enllaços externs

[modifica]