Nana de l'Ossa Major I
| Tipus | galàxia nana esferoidal i galàxia |
|---|---|
| Tipus morfològic | dSph |
| Data de descobriment | 2005 |
| Cos pare | Via Làctia |
| Constel·lació | Ossa Major |
| Època | J2000.0 |
| Característiques físiques i astromètriques | |
| Distància de la Terra | 0,1 Mpc |
| Magnitud aparent (V) | 14,4 (banda V) |
| Moviment propi | −55,3 km/s |
| Moviment propi (declinació) | −0,635 mas/a |
| Moviment propi (ascensió recta) | −0,659 mas/a |
| Velocitat radial | −55,3 km/s |
| Ascensió recta (α) | 10h 34m 52.8s |
| Declinació (δ) | 51° 55' 12'' |
| Metal·licitat | −2,07 |
| Part de | Grup Local i Subgrup de la Via Làctia |
Nana de l'Ossa Major I (UMa I dSph) és una galàxia nana esferoidal que orbita la galàxia de Via Làctia. Va ser descoberta el 2005 dins la constel·lació de l'Ossa Major i és el tercera galàxia coneguda menys lluminosa.
Descoberta
[modifica]Va ser descoberta per Beth Willman, Julianne J. Dalcanton, David Martinez-Delgado, i Andrew A.West el 2005.[1]
Propietats
[modifica]Sent una petita galàxia nana, només mesura uns milers d'anys llum de diàmetre. A partir del 2006, és la tercera galàxia menys lluminosa coneguda (descomptant possibles galàxies fosques com VIRGOHI21 al cúmul de galàxies Virgo), després de la nana del Bover (magnitud absoluta -5,7) i el nan més recent descobert l'Ursa Major II (magnitud absoluta −3,8). La magnitud absoluta de la galàxia s'estima que és només de -6,75, el que significa que és menys lluminosa que algunes estrelles, com Deneb a la Via Làctia. És comparable en lluminositat a Rigel. Ha estat descrit com similar a la galàxia nana esferoïdal del Sextant. Les dues galàxies són antigues i metàl·liques.
Hom calculava que s'hi trobava a una distància d'uns 330.000 anys llum (100 kpc) de la Terra.[1] A aproximadament dues vegades la distància al Gran Núvol de Magalhães; la galàxia satèl·lit més gran i lluminosa de la Via Làctia
Objectes relacionats
[modifica]Hi va haver un altre objecte anomenat "Nana de l'Ossa Major", descoberta per Edwin Hubble el 1949.[2] Va ser designada com a Palomar 4. A causa del seu aspecte peculiar, hom sospitava temporalment que fos una galàxia esferoïdal o el·líptica. Tanmateix, des de llavors s'ha trobat que és un cúmul globular molt llunyà (uns 360.000 a.l.) que pertany a la nostra galàxia.
La nana de l'Ossa Major II va ser descoberta el 2006 a la constel·lació de l'Ossa Major i també és extraordinàriament tènue.
Vegeu també
[modifica]Referències
[modifica]- 1 2 Willman, Beth; Dalcanton, Julianne J.; Martinez-Delgado, David; West, Andrew A.; 3 The Astrophysical Journal Letters, 626, 2, 24 maig 2005, p. L86-L88. arXiv: astro-ph/0503552. Bibcode: 2005ApJ...626L..85W. DOI: 10.1086/431760.
- ↑ «Ursa Major Dwarf, Palomar 4». Milky Way Globular Clusters. Arxivat de l'original el 8 abril 2005. [Consulta: 16 abril 2005].
Enllaços externs
[modifica]- «desembre 2020 NGC 104» (en anglès). SIMBAD (Centre de Dades astronòmiques d'Estrasburg). [Consulta: {{{consulta}}}].
