Palau dei Camerlenghi
| Nom en la llengua original | (it) Palazzo dei Camerlenghi | |||
|---|---|---|---|---|
| Epònim | camerlengo (en) | |||
| Dades | ||||
| Tipus | Palau | |||
| Arquitecte | Guglielmo dei Grigi | |||
| Característiques | ||||
| Estil arquitectònic | Arquitectura renaixentista veneciana | |||
| Ubicació geogràfica | ||||
| Entitat territorial administrativa | Venècia (Itàlia) | |||
| Lloc | San Polo | |||
| Banyat per | Gran Canal | |||
| ||||
El Palau dei Camerlenghi és un palau renaixentista de Venècia situat al barri de San Polo i amb vistes al Gran Canal, als peus del Pont de Rialto.
Història
[modifica]Va ser construït entre 1525 i 1528 a partir d'un disseny de Guglielmo dei Grigi, inspirat en els Codussi i les famílies Lombardo. Era la seu dels magistrats financers, incloent-hi els camarlengis i els cònsols dels mercaders. Donada aquesta important funció econòmica, la planta baixa de l'edifici es va utilitzar com a presó destinada a deutors insolvents. Aquesta exhibició de presoners en ple Rialto servia de severa advertència per a tots els que passaven per allà. Avui ha tornat a acollir magistrats financers, com a seu de la secció regional del Tribunal de Comptes.
Descripció
[modifica]El palau té una planta pentagonal que segueix la corba del Gran Canal i té tres plantes d'alçada. Presenta altes finestres d'arc separats per pilastres i coronats per interessants frisos. Com a "cofre del tresor" de l'estat, va ser enriquit externament amb marbre policromat i pòrfir, que s'han perdut amb el temps.
Era tradició a la Serenissima que un magistrat, en acabar la seva missió, deixés com a regal una pintura d'un tema religiós amb el seu retrat o el seu escut d'armes. El palau era, per tant, molt ric en obres d'art, abans que fossin dispersades per Europa. Afortunadament, moltes han tornat a Venècia, tot i que no a aquest palau.
- Façana exterior
- Vista des de la terrassa del Fondaco dei Tedeschi
- Detall de la façana del palau. Al fons, l'església de San Giacomo di Rialto. Fotografia de Paolo Monti, 1977
Bibliografia
[modifica]- Marcello Brusegan. La grande guida dei monumenti di Venezia. Newton & Compton, 2005. ISBN 88-541-0475-2.
- Brusegan, Marcello. I Palazzi di Venezia. Newton & Compton, 2007. ISBN 978-88-541-0820-2.
- Elsa Eleodori. Il Canal Grande, palazzi e famiglie. II ed.. Corbo e Fiore Editori, 2007. ISBN 88-7086-057-4.
- Guida d'Italia – Venezia. 3. Touring Editore, 2007. ISBN 978-88-365-4347-2.
- Giuseppe Tassini. Curiosità Veneziane. Filippi Editore, 2001.
- Nicolai Kölmel, The Queen in the Pawnshop: Shaping Civic Virtues in a Painting for the Palazzo dei Camerlenghi in Venice. p. 106-07. In: Burghartz, Burkart and Göttler: Sites of Mediation. Connected Histories of Places, Processes, and Objects in Europe and Beyond, 1450–1650. Brill, Leiden 2016. doi: 10.1163/9789004325760_006
|
|
Aquest article té bibliografia, però no se sap quina referència verifica cada part. Podeu millorar aquest article assignant cadascuna d'aquestes obres a frases o paràgrafs concrets. |

