Preguntes freqüents

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
Aquest article tracta sobre el programa emès a TV3. Si cerqueu la secció als llocs web on respon dubtes usuals dels usuaris, vegeu «preguntes més freqüents».
Infotaula de programa audiovisualPreguntes freqüents
FAQS.jpg
Tipusprograma de televisió Modifica el valor a Wikidata
Gènereentreteniment, política i debat Modifica el valor a Wikidata
Director(s)Tian Riba (2017–2020)
Pere Mas (2020–2022) Modifica el valor a Wikidata
PresentadorRicard Ustrell i Garrido (2017–2018)
Laura Rosel i Solà (2018–2019)
Cristina Puig i Vilardell (2019–2022) Modifica el valor a Wikidata
Companyia productoraTelevisió de Catalunya i El Terrat Modifica el valor a Wikidata
País de produccióEspanya Modifica el valor a Wikidata
Canal originalTV3 Modifica el valor a Wikidata
Primer programa9 setembre 2017 Modifica el valor a Wikidata
Últim programa16 juliol 2022 Modifica el valor a Wikidata
Més informació
Web oficialccma.cat… Modifica el valor a Wikidata
IMDB: tt7368898 Facebook: FAQSTV3 Twitter: faqstv3 Modifica el valor a Wikidata

Preguntes freqüents (FAQS) fou un programa de televisió català que uní debat polític i entreteniment, produït per Televisió de Catalunya i amb la col·laboració de la productora El Terrat (integrada a Mediapro). Fou emès pel canal TV3 entre el 9 de setembre del 2017 i el 16 de juliol del 2022, amb un creixent reguitzell de polèmiques de diversa índole i unes xifres d'audiència molt elevades a l'inici que davallaren progressivament durant el seus darrers anys d'existència.

Format i trajectòria[modifica]

El programa, presentat des del seu inici per Ricard Ustrell i Garrido, pretenia cercar respostes als dubtes plantejats per l'actualitat, amb una dosi d'entreteniment però també aportant espai per a la reflexió.[1][2] Des de la seva primera emissió el 9 de setembre del 2017 i durant els primers nou programes mantingué una mitjana d'uns 407.000 espectadors i un 17% de quota d'audiència.[3] El format del programa inclogué un «cara a cara» entre dos convidats, seguit d'una tertúlia i amb una entrevista final que volia oferir un grau elevat de distensió a cavall entre el debat polític i l'oci de l'espectador.[4]

El gener de 2018 Ricard Ustrell abandonà el programa i, malgrat que s'anuncià que el seu substitut seria Maiol Roger,[5] finalment es confirmà Laura Rosel i Solà com a nova conductora de l'espai televisiu. Un any després, el gener de 2019, Laura Rosel fou substituïda com a presentadora per Cristina Puig i Vilardell perquè la direcció del programa cercava més entreteniment i menys definició de l'actualitat política,[6] malgrat que el programa havia seguit recollint xifres d'audiència excel·lents amb prop d'un 19% de quota de pantalla.[7] Pel que fa a la direcció del programa, Tian Riba en fou el responsable durant les tres primeres temporades fins que el setembre del 2020, durant la quarta, fou substituït per Pere Mas.[8]

A partir de finals del 2019 i fins al tancament de la temporada 2020-2021, el programa encadenà una pèrdua de fidelitat i diverses crítiques que feu decréixer la quota de pantalla fins als 180.000 espectadors i menys del 14% de quota de pantalla.[9] Aquesta situació continuà empitjorant el primer semestre del 2022, fins que les audiències en alguns programes varen caure per sota del 10% i amb noves polèmiques de diversa índole,[10][11] fet pel qual la direcció de TV3 decidí finalment discontinuar-lo amb el seu darrer programa emès el dissabte 16 de juliol del 2022.[12][13] Davant d'aquesta decisió, Cristina Puig replicà en diverses entrevistes que el programa s'havia tancat perquè el seu tarannà havia resultat «incomòde» als partits polítics i a una limitada fracció de l'audiència que l'havia criticat a través de la xarxa social Twitter.[14][15]

Crítiques i polèmiques[modifica]

Preguntes Freqüents fou la causa de diverses polèmiques comunicatives, socials, de baix nivell polític i també lingüístiques durant els seus darrers anys d'emissió.[16][17][18] Pel que fa a l'àmbit polític, fou molt criticat per haver convidat en diverses ocasions a líders de l'extrema dreta espanyola —fet que diverses fonts associaren a un altaveu televisiu que permeté la polarització del debat polític i que discursos d'odi i raonaments catalanòfobs de Vox aconseguissin major impacte social i un posterior rèdit parlamentari.[19][20][21][22][23] El programa també rebé una queixa formal del comitè d'empresa de TV3 quan enmig d'una de les emissions, una comitiva de diputats de Junts per Catalunya va irrompre al plató per abraçar el president de la Generalitat de Catalunya Joaquim Torra i Pla.[24][25][26] La relació entre aquest partit i el programa també estigué envoltada de molta polèmica durant l'última emissió de Preguntes Freqüents: s'hi entrevistà la presidenta del Parlament de Catalunya, Laura Borràs i Castanyer, amb preguntes molt tenses sobre la seva presumpta implicació en fraccionaments de contractes a la Institució de les Lletres Catalanes.[27] Encabat, es revelà a la premsa (amb acusacions creuades entre el director del FAQS Pere Mas i el diputat de Junts per Catalunya Francesc de Dalmases i Thió) que una comitiva del partit liderada pel propi Dalmases i Thió hauria agafat pel canell, tancat en un despatx del plató, intimidat i esbroncat amb llançament d'objectes una periodista del programa per la tensió de les preguntes efectuades a Borràs i Castanyer.[27][28][29] Això va comportar que TV3 hagués d'iniciar una investigació interna sobre els fets.[30]

Altres queixes estigueren relacionades amb diversos convidats, com ara l'entrevista a l'excomissari espanyol José Manuel Villarejo sobre el seu rol i accions il·legals en l'Operació Catalunya[31] o la presència de perfils sensacionalistes, negacionistes o de la premsa rosa com la presentadora espanyola Paz Padilla després del seu acomiadament al programa de varietats Sálvame.[32][33] En l'àmbit econòmic, el cost per temporada del FAQs, que consistí en 42 programes de 200 minuts de durada amb un preu de contracte de 1,5 milions d' euros, fou també criticat per la seva externalització a l'empresa de producció El Terrat i per no haver-lo assumit des de la mateixa Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals enmig d'una situació de crisi financera de l'òrgan.[26][34][35] Aquest aspecte es veié agreujat per l'opacitat de Mediapro en la retribució d'alguns tertulians com Pilar Rahola i Martínez, que es titllà en alguns mitjans de desproporcionada per a l'economia de TV3 i implicà l'exigència en seu parlamentària de conèixer aquests imports.[36][37]

El programa també fou acusat de contradir-se amb els valors fundacionals i comunicatius exigibles a un mitjà públic, especialment en la discriminació social i la promoció del català. El 2021 Preguntes Freqüents es veié forçat, després de fortes acusacions, a emetre una disculpa formal al cantant català Kelly Isaiah Ogbebor i un comunicat de premsa per haver sobreimprès durant la seva actuació la frase «entre Simba i Lo Cartanyà» —una referència ridiculitzadora al seu color de pell negre i la seva residència a Lleida.[38]

En l'aspecte lingüístic, al llarg del seu període d'emissió fou durament criticat des de diversos sectors per no vetllar prou per l'ús prioritari de la llengua catalana com hauria de fer-ho segons l'ètica fundacional de TV3.[16][39][40][41] El FAQS fou recriminat diversos cops per haver hostatjat una quota d'entrevistes i de tertúlies massa significativa en castellà, per haver convidat molts ponents sense coneixement de la llengua, pel rebuig d'alguns entrevistats (també catalanoparlants) a expressar-se en català o a fer ús de l'orellera (per a la interpretació simultània) i també per haver forçat el canvi d'idioma al castellà de diversos participants perquè s'adaptessin a aquestes situacions.[40][42][43] Mentre que alguns dels responsables del programa es desmarcaren de les queixes com un «deliri»,[41] per criteris de qualitat periodística[41] o apel·lant a una indignació exagerada del públic via Twitter,[44] aquesta situació fou un dels detonants de la campanya «Aturem la castellanització de TV3» endegada per la Plataforma per la Llengua i que aconseguí prop de 35.000 signatures per provar de normalitzar el català com a llengua de ple ús a la televisió pública de Catalunya com ho havia estat en el seu inici.[41][45]

Referències[modifica]

  1. Ramentol, Irene. «TV3 reformula totalment la graella i estrena una desena de programes». Nació Digital, 06-09-2017. [Consulta: 17 juliol 2022].
  2. Agència Catalana de Notícies. «TV3 estrena una desena de programes de la graella». Diari de Girona, 06-09-2017. [Consulta: 17 juliol 2022].
  3. Mestres, Marc. «Ricard Ustrell posa punt final a ‘Preguntes freqüents’». El Nacional, 10-11-2017. [Consulta: 17 juliol 2022].
  4. Navarro, Jennifer «'Preguntes freqüents' s'estrena amb aplaudiments a la xarxa». El Nacional, 10-09-2017 [Consulta: 6 desembre 2017].
  5. Mestres, Marc «Ricard Ustrell posa punt final a ‘Preguntes freqüents'». El Nacional, 10-11-2017 [Consulta: 6 desembre 2017].
  6. Gutiérrez, A.; Palés, A. «El ‘FAQS’ fa saltar Laura Rosel per Cristina Puig». diari Ara, 08-01-2019. [Consulta: 17 juliol 2022].
  7. «Cristina Puig substitueix Laura Rosel al ‘FAQS' de TV3 - 07 gen 2019». El Punt Avui, 07-01-2019. [Consulta: 17 juliol 2022].
  8. «Pere Mas, nou director de "Preguntes freqüents" de TV3». Diari de Terrassa, 01-09-2020 [Consulta: 4 octubre 2020].
  9. «El programa ‘FAQS’ de TV3 ha perdut la meitat de l’audiència en els dos darrers anys». El Triangle, 20-10-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  10. «El "FAQS" (9,7%) cau sota mínims amb Girauta i la xarxa esclata: "Estem tontos?"». El Món de la Tele, 08-05-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  11. «TV3 es planteja de prescindir del FAQS». Vilaweb, 27-05-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  12. «TV3 es decideix i cancel·la el "FAQS" que viu una nova polèmica amb Josef Ajram». El Món de la Tele, 30-05-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  13. ACN. «Ricard Ustrell tornarà a les nits de dissabte de TV3». Diari Més, 03-06-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  14. «Cristina Puig i el director del "FAQS" sobre el final programa: "Desapareixem perquè som incòmodes"». El Món de la Tele, 11-07-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  15. «A qui culpa Cristina Puig del tancament de ‘FAQS’?». El Triangle, 26-06-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  16. 16,0 16,1 Gutiérrez, 2021.
  17. «Els crítics de TV destrossen FAQs: "cínic, desafortunat, avorridot, un nyap"». El Nacional, 15-01-2019. [Consulta: 17 juliol 2022].
  18. Burdeus, Joan. «FAQS. El somriure incòmode de Laura Rosel». Núvol, 26-11-2018. [Consulta: 17 juliol 2022].
  19. Burgos, Jorge Reyes. «'Preguntes freqüents', el formato de TV3 que mayor rendimiento está sacando a Vox» (en castellà). El Confidencial, 13-10-2018. [Consulta: 17 juliol 2022].
  20. «Quines queixes rep el 'Preguntes freqüents' de TV3?». El Triangle, 22-05-2018. [Consulta: 17 juliol 2022].
  21. «L'advocat de Puigdemont planta «FAQS» de TV3 per la presència de Vox | NacióDigital». Nació Digital, 20-05-2018. [Consulta: 17 juliol 2022].
  22. Campo Vidal, Manuel. «El independentismo prefiere a Vox» (en castellà). El Día de Córdoba, 20-05-2019. [Consulta: 17 juliol 2022].
  23. Rovira, Elisenda. «Elisenda Rovira - Fer els deures com Lídia Heredia | NacióMuntanya». Nació Digital, 04-02-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  24. Segura, Cristian. «La plantilla de TV3 demana explicacions a la direcció per les entrevistes a Torra i Pujol». El País, 12-01-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  25. Dedéu, Bernat. «Laura Borràs okupa TV3, per Bernat Dedéu». El Nacional, 08-01-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  26. 26,0 26,1 Cañizares, María Jesús. «Los secretos del programa más polémico de TV3, al descubierto» (en castellà). Crónica Global, 10-01-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  27. 27,0 27,1 Palmer, Jordi. «Polèmica pel tracte de Dalmases a una periodista del FAQS de TV3». El Nacional, 18-07-2022. [Consulta: 19 juliol 2022].
  28. González, Sara. «El diputat Francesc de Dalmases va intimidar una periodista del «FAQs» per l'entrevista a Borràs | NacióDigital». Nació Digital. [Consulta: 19 juliol 2022].
  29. Bertomeu, Quim; Toro, Marc. «El diputat Francesc de Dalmases va esbroncar una periodista del 'FAQS' per l'entrevista a Borràs». diari Ara, 18-07-2022. [Consulta: 19 juliol 2022].
  30. Puente, Arturo. «TV3 abre una investigación por la bronca de un diputado de Junts a una periodista tras una entrevista a Borràs» (en castellà). El Diario, 18-07-2022. [Consulta: 19 juliol 2022].
  31. «El director del 'FAQS' diu que 'va haver-hi intents d'aturar l'entrevista a Villarejo'». RAC 1, 11-07-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  32. «El retorn de 'Crims' i la polèmica presència de Paz Padilla al 'FAQS'». El Món de la Tele, n.d. [Consulta: 17 juliol 2022].
  33. «Espectadors encesos per un convidat espanyol al FAQS d'aquesta nit: "És una broma, no?"». El Nacional, 12-03-2022. [Consulta: 17 juliol 2022].
  34. «FAQS renova per la temporada que ve a TV3 i costarà 1,5 milions d’euros». La Valira, 07-08-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  35. Álvarez, Raquel. «TV3 prescindirá de las producciones externas para sanear su deuda» (en castellà). El Plural, 07-01-2018. [Consulta: 17 juliol 2022].
  36. Cañizares, María Jesús. «Rahola, 6.000 euros por salir media hora en 'FAQs'» (en castellà). Crónica Global, 10-05-2018. [Consulta: 17 juliol 2022].
  37. Ill, Sergi. «El contrato de Mediapro por el 'FAQS' permite a TV3 saber cuánto cobra Pilar Rahola» (en castellà). Economía Digital, 04-11-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  38. Agència Catalana de Notícies. «'FAQS' es disculpa amb el cantant Kelly Isaiah per la sobreimpressió utilitzada durant l'entrevista». Vilaweb, 12-01-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  39. Rojals i del Álamo, Marta. «Criticar TV3, un esport nacional». Vilaweb, 07-07-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  40. 40,0 40,1 Mas, Agustí. «Raó de ser». diari Ara Andorra, 19-07-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  41. 41,0 41,1 41,2 41,3 Aguilera, Gemma. «TV3 en el punt de mira: “deriva castellanitzadora” o criteri periodístic». El Món, 09-05-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  42. «El FAQS es corona: Permet una entrevista íntegrament en castellà i obliga els periodistes a canviar d'idioma». La República, 05-12-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  43. Vall Clara, Joan. «El 50% del ‘FAQS’». La República. El Punt Avui, 17-07-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].
  44. «Cristina Puig respon a les crítiques per l'entrevista en castellà al 'FAQS': "Què farien sense Twitter"». El Món de la Tele, 07-12-2021. [Consulta: 17 juliol 2022].
  45. Castellví Roca, Albert. «Plataforma per la Llengua demana que s'aturi "la castellanització de TV3"». diari Ara, 16-07-2020. [Consulta: 17 juliol 2022].

Bibliografia[modifica]

Enllaços externs[modifica]