Vés al contingut

Riera de Pastells

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
Plantilla:Infotaula indretRiera de Pastells
Tipuscurs d'aigua Modifica el valor a Wikidata
Lloc
Entitat territorial administrativaCruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura (Baix Empordà) Modifica el valor a Wikidata
LlocGavarres
Llocriu Daró
Map
 41° 54′ N, 3° 00′ E / 41.9°N,3°E / 41.9; 3
Característiques
TravessaBaix Empordà

La riera de Pastells, també anomenada de Can Mercader, és un afluent del riu Daró.[1] Pren el nom del veïnat de Pastells, avui despoblat.[2] Neix a les Gavarres, al nord-oest del Puig d'Arques, i aboca les seves aigües al Daró al barri de Rabioses, terme de Cruïlles.[3] Les seves aigües van donar durant segles l'energia hidràulica per fer moure vuit molins,[4] dels quals només en quedava un al segle xviiiel molí fariners Molí de Can Molines.[5] La discussió pel pas damunt del Pont de les Dobles construït sobre el rec qu duia l'aigua al molí va ocasionar un famós litigi,[6] narrat al llibre de Josep Matas i Balaguer.[7]

Referències

[modifica]
  1. Soler, Ramon. «Riu Daró». Fonts naturals, aigua, muntanya i més, 09-01-2019. [Consulta: 1r desembre 2025].
  2. «Pastells». Gran Enciclopèdia Catalana. Barcelona: Grup Enciclopèdia.
  3. «riera de Pastells». Gran Enciclopèdia Catalana. Barcelona: Grup Enciclopèdia.
  4. Mallorquí García, Elvis «Molins pagesos en temps feudals: els molins dels termes de Sant Sadurní i Cruïlles (Baix Empordà) als segles xiii i xiv». Estudis d'història agrària, 24, 2012, p. 211 & 2016.
  5. Matas, J. La història del pont de les dobles. Ajuntament de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura & Amics del Patrimoni, 1998, p. 99-102.
  6. «Pont de les Dobles». Natura Local. [Consulta: 1r desembre 2025].
  7. Matas i Balaguer, Josep. La història del Pont de les Dobles: relació verídica dels famosos successos que van passar a Cruïlles quan es comptava l'any del senyor de mil setcents quaranta. Cruïlles: Ajuntament de Cruïlles, 1993. ISBN 978-84-606-1631-3.