Robatori al Louvre (2025)
|
|
Aquest article o secció tracta d'un fet d'actualitat. |
| ||||
| Nom en la llengua original | (fr) cambriolage du musée du Louvre en 2025 | |||
|---|---|---|---|---|
| Tipus | robatori robatori d'obra d'art cas criminal | |||
| Data | 19 octubre 2025 | |||
| Lloc | galeria d'Apol·lo (França) | |||
| Estat | França | |||
| Objectiu | Diadema de la reina Maria Amélie i Hortense, Collaret de l'adorn de la reina Maria Amélie, Collaret de maragdes de l'emperadriu Maria Lluïsa, Parell de pendents de maragdes del conjunt de Maria Lluïsa, Diadema de perles, i Corona de l'emperadriu Eugenia | |||
| Morts | 0 | |||
| Ferits | 0 | |||
| Perpetrador | valor desconegut | |||
| Nombre de detinguts | ||||

El robatori del Louvre fa referència al robatori que es va produir el diumenge 19 d’octubre de 2025 al museu del Louvre, a París, quan un grup de lladres va sostreure vuit peces de les joies de la Corona francesa exposades a la Galeria d'Apol·lo, valorades en 88 milions d'euros.[1] L’operació, executada amb gran rapidesa i planificació, va durar entre quatre i set minuts.[2][3][4] Es tracta del primer robatori d’importància al museu del Louvre des de la desaparició del quadre El camí de Sèvres de Camille Corot l’any 1998.[5][6]
El robatori
[modifica]El robatori va tenir lloc cap a les 9.30 del matí (hora local), aproximadament mitja hora després que el museu obrís als visitants.[7][8] Els lladres van arribar en escúters, a més d'un camió monte-meuble i van accedir a l’edifici pel costat del riu Sena, portant talladores de disc diamant[9] i altres eines. Per tal de passar-hi inadvertits, van disfressar-se d'operaris amb armilles grogues i taronges d’alta visibilitat.[8] Dos membres de la banda, coberts amb passamuntanyes, van aconseguir pujar fins a un balcó del primer pis, al costat sud de l’edifici, utilitzant una plataforma elevadora, d’ús habitual a París per a traslladar mobles.
Un cop van accedir a l’edifici amb l’elevador, van utilitzar una talladora de disc diamant per a tallar el vidre d’una finestra i entrar a la Galeria d’Apol·lo, fet que va activar les alarmes de seguretat. Després d'intimidar els vigilants amb les eines, els assaltants van robar vuit peces de dues vitrines de vidre. Tot seguit, van abandonar el museu baixant per l’escala fins a on els esperaven dos membres del grup equipats amb motocicletes Yamaha (model TMAX). Abans de fugir, van intentar calar foc a la cistella de l’elevador muntat al vehicle, però un treballador del museu els ho va impedir. Al capdavall, els lladres van poder fugir en direcció a l’autopista A6. Tot plegat, l'operació no va durar més de set minuts.[5][10][11] Després del robatori el museu va ser evacuat i no va tornar a obrir durant el dia[12][13] i no es va reobrir fins all dimecres següent.[14]
Robatori
[modifica]Els objectes robats van ser identificats pel Ministeri de Cultura francès i relacionats en un comunicat:[15][16]
- Diadema de la reina Maria Amèlia de Borbó-Dues Sicílies i de la reina Hortense de Beauharnais
- Collaret de safirs de les reines Maria-Amèlia i Hortense.
- Arracada (una sola) de safirs de les reines Maria-Amèlia i Hortense.
- Collaret de maragdes del conjunt de joies de l'arxiduquessa Maria Lluïsa d'Àustria.
- Parell d’arracades de maragda de l'arxiduquessa Maria Lluïsa d'Àustria.
- Agulla de pit, dita “reliquiari”
- Diadema de l’emperadriu Eugènia de Montijo.
- Gran agulla llaçada de l’emperadriu Eugènia de Montijo (feta malbé durant el robatori).
No obstant això, l'objecte més famós de la col·lecció, el Diamant Regent, va quedar intacte. Altrament, mentre fugien, els lladres van deixar caure la corona de l'emperadriu Eugènia de Montijo, així com una altra joia no especificada. La fiscal de París, Laure Beccuau, va dir en una entrevista a BFM TV que és un "misteri" per què els lladres no van aconseguir robar el diamant Regent, valorat en més de 60 milions de dòlars.[17]
- Objectes robats
-
Arracades del conjunt de safirs de la reina Maria Amèlia i la reina Hortense.
-
Collaret del mateix conjunt.
-
Diadema del mateix conjunt.
-
Collaret de maragdes de Maria Lluïsa d'Àustria.
-
Conjunt d'arracades de maragda de Maria Lluïsa d'Àustria.
-
Diadema de l'emperadriu Eugènia de Montijo
-
Gran agulla llaçada d'Eugènia de Montijo.
Investigació
[modifica]La fiscalia de París va obrir una investigació sobre el robatori amb una dotació de 60 persones. Per la seva banda, el ministeri va informar de l'assignació del cas a la Brigada Antibandes (Brigade de Répression du Banditisme-BRB),[16] una unitat especialitzada de la Policia Judicial de París, encarregada d’investigar robatoris amb violència, atracaments, segrestos i delictes organitzats.
La policia va revisar les imatges de les càmeres de seguretat (CCTV) situades al llarg de la ruta de fugida.[18] Les imatges mostraven un petit camió aparcat al costat del museu, equipat amb una plataforma elevadora i una escala desplegada fins a un balcó del primer pis.[19] Segons es va informar, la policia va recuperar al lloc dels fets dues radials, un bufador, benzina, guants, un walkie-talkie, una manta i una corona.[20]
El 20 d’octubre de 2025 la policia francesa va començar a sospitar que el robatori podia haver estat un treball «des de dins». La detecció d’anomalies en el sistema d’alarmes i l’ús d’una plataforma elevadora habitualment reservada al personal intern van orientar la investigació cap a la possible existència d’un o diversos còmplices.[21] Poc després, el dia 24, la fiscalia de París va confirmar que s’havien trobat empremtes dactilars i mostres d’ADN en un casc i un guant abandonats prop de la riba del Sena.[22] Aquestes proves van conduir fins als principals sospitosos i, el dia 26, la policia francesa va detenir-los. Un dels detinguts va ser interceptat a l’aeroport de Charles de Gaulle quan intentava embarcar cap a Algèria, i l’altre en el departament de Sena‑Saint‑Denis mentre planejava fugir a Mali. Tots dos, de trenta anys aproximadament i amb antecedents per robatori, estaven sota vigilància de la BRB (Brigada Antibandes).[23][24]
La matinada del 30 d'octubre la policia francesa va detenir cinc persones més en diversos punts de la regió parisenca.[25] Segons fonts judicials, els dos detinguts del dia 26 van reconèixer parcialment la seva participació en el robatori, mentre que un dels nous arrestats va ser vinculat directament als fets gràcies a restes d’ADN trobades en un guant abandonat prop del Sena.[26] Tot i aquestes set detencions, les joies sostretes —valorades en uns 88 milions d’euros— no van aparèixer. La Fiscalia de París va mantenir oberta la investigació, sense descartar la implicació d’altres còmplices vinculats a personal intern del museu.[25]
Referències
[modifica]- ↑ «Damage from Louvre jewellery heist estimated at 88 million euros, Paris prosecutor says» (en anglès). Reuters. [Consulta: 26 octubre 2025].
- ↑ 3CatInfo. «Lladres amb serres radials roben el Museu del Louvre i s'enduen joies a plena llum del dia», 19-10-2025. [Consulta: 20 octubre 2025].
- ↑ Adamson, Thomas. «Thieves strike Louvre in brazen jewel heist as the world's most visited museum shuts» (en anglès). AP News, 19-10-2025. [Consulta: 19 octubre 2025].
- ↑ (en anglès) , 19-10-2025.
- ↑ 5,0 5,1 https://www.3cat.cat/3catinfo/tanquen-el-museu-del-louvre-per-un-robatori-despres-de-lobertura/noticia/3375716/ 3cat: Robatori al Museu del Louvre: s'enduen joies de "valor inestimable" amb una plataforma elevadora
- ↑ Schofield, Hugh. «How common are thefts from the Louvre?» (en anglès britànic). BBC News, 19-10-2025. [Consulta: 19 octubre 2025].
- ↑ https://www.rtve.es/noticias/20251020/que-se-sabe-sobre-robo-joyas-del-louvre/16777559.shtml “¿Qué se sabe sobre el robo de joyas del Louvre?”, 20 oct 2025. rtve.es
- ↑ 8,0 8,1 https://elpais.com/cultura/2025-10-20/las-claves-del-robo-en-el-louvre-siete-minutos-cuatro-asaltantes-y-una-escalera-para-acceder-a-las-joyas-de-la-corona.html“Las claves del robo en el Louvre: siete minutos, cuatro asaltantes…”, 20 oct 2025.
- ↑ «investigator's scene, following morning'srobbery». [Consulta: 21 octubre 2025].
- ↑ https://www.reuters.com/world/europe/thieves-steal-jewels-louvre-paris-media-reports-2025-10-19/ Reuters – “Thieves rob jewels from the Louvre… amenazaron con radiales/‘angle grinders’…”, 19–20 oct 2025.
- ↑ https://es.euronews.com/cultura/2025/10/19/roban-9-joyas-historicas-de-napoleon-en-un-audaz-atraco-al-louvre“ Euronews. Roban 9 joyas históricas… huyeron en un scooter Yamaha TMax hacia la A6”, 19 oct 2025.
- ↑ «Watch: Crowds evacuate Louvre after heist». BBC News, 19-10-2025.
- ↑ «'Priceless' jewellery stolen from Louvre in raid by 'experienced' thieves» (en anglès). , 19-10-2025.
- ↑ Vicente, Álex. «El Louvre del día después: el museo vuelve a abrir con la herida a la vista» (en castellà), 22-10-2025. [Consulta: 24 octubre 2025].
- ↑ https://www.reuters.com/world/europe/what-jewels-did-louvre-thieves-target-2025-10-19/?utm_source=chatgpt.comReuters – “What jewels did the Louvre thieves steal?”, 19 oct 2025
- ↑ 16,0 16,1 https://www.culture.gouv.fr/presse/communiques-de-presse/informations-relatives-au-vol-par-effraction-survenu-ce-dimanche-19-octobre-au-musee-du-louvre Ministeri de Cultura de França 19 oct 2025
- ↑ «Thieves rob priceless jewels from Paris' Louvre in brazen heist». Reuters, 19-10-2025. [Consulta: 19 octubre 2025].
- ↑ «Everything we know about the Louvre jewellery heist» (en anglès britànic). BBC News, 19-10-2025. [Consulta: 19 octubre 2025].
- ↑ «Smashed window among latest pictures from the scene». BBC News, 19-10-2025.
- ↑ Goillandeau, Martin. «Thieves steal 'priceless' jewelry from the Louvre in seven-minute raid» (en anglès). CNN, 19-10-2025. [Consulta: 19 octubre 2025].
- ↑ «Déroulé, butin, enquête, failles de sécurité... Ce que l'on sait du cambriolage au Louvre». [Consulta: 26 octubre 2025].
- ↑ «Cambriolage du Louvre : "plus de 150 prélèvements de traces", la procureure de Paris "optimiste"» (en francès). Tf1info.fr. [Consulta: 26 octubre 2025].
- ↑ https://www.rtve.es/noticias/20251026/detencion-robo-louvre-paris/16787005.shtml La Fiscalía de París confirma la detención de dos sospechosos por el robo en el Louvre
- ↑ https://www.eldiario.es/cultura/sospechosos-detenidos-robo-louvre-iba-salir-pais_1_12715492.html Dos sospechosos detenidos por el robo del Louvre cuando uno de ellos iba a salir del país
- ↑ 25,0 25,1 «[https://www.3cat.cat/3catinfo/robatori-al-louvre-cinc-detinguts-mes-mentre-els-dos-primers-reconeixen-haver-hi-participat/noticia/3377697/ 3cat.cat Cinc detinguts més del robatori del Louvre Cinc detinguts més del robatori del Louvre]». 3cat.cat. [Consulta: 30 octubre 2025].
- ↑ «La policia francesa deté cinc persones més pel robatori al Louvre». elpuntavui.com. [Consulta: 30 octubre 2025].
