Tancament de Radiotelevisió Valenciana

De Viquipèdia
Jump to navigation Jump to search
Infotaula d'esdevenimentTancament de Radiotelevisió Valenciana
RTVVexecutada.jpg
Concentració de treballadors i ciutadans davant la seu de RTVV poques hores després del tancament de transmissions el dia 29 de novembre de 2013.
Data 29 de novembre de 2013 (2013-11-29)
Hora 12:19h
Lloc Seu central de Radiotelevisió Valenciana, Burjassot (País Valencià)
Estat Espanya
Resultats Fi de les emissions de Canal 9 i la resta d'emissores del grup
Impulsors Generalitat Valenciana (Partit Popular)
Modifica les dades a Wikidata
Emissió del programa especial que Nou Televisió va realitzar des de la Plaça de la Mare de Déu de València el 6 de novembre de 2013, quan es va anunciar el tancament del grup.

El tancament de RTVV va ser un procés que es va portar a terme en novembre de 2013 mitjançant el qual la Generalitat Valenciana va clausurar el grup Radiotelevisió Valenciana. Va ser retransmès en directe i va venir precedit per un conjunt d'escàndols de manipulació periodística i censura informativa i d'endeutament.[1]

Antecedents[modifica]

El 9 de febrer de 2013 es va culminar l'expedient de regulació d'ocupació de la Radiotelevisió Valenciana, que va afectar 1131 treballadors del grup.[2] El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va declarar nul l'expedient el 5 de novembre de 2013,[3] fet que va portar al Govern Valencià a anunciar la seua intenció de clausurar la Radiotelevisió pública,[3] sent correspost per manifestacions multitudinàries a València, Alacant i Castelló.[4]

Finalment, el Consell va aprovar el tancament a les Corts, aprofitant la majoria del Partit Popular de la Comunitat Valenciana a la cambra, i va tancar les emissions de les cadenes del grup l'endemà.

Tancament[modifica]

Una edició extraordinària del Diari Oficial de la Comunitat Valenciana publicat a mitjanit del 29 de novembre va reclamar «dissoldre, liquidar i extingir l'empresa Radiotelevisió Valenciana».[5] El primer mitjà a desaparèixer aquella mateixa nit va ser Nou Ràdio, que va seguir emetent una hora més a través de l'emissió de la segona emissora Sí Ràdio i a través d'Internet.[6] Desenes de treballadors s'aplegaren a les portes de la seu, on efectius de la policia impediren el pas.[6] Arran d'aquest fet, els treballadors de Nou Televisió van iniciar en directe un programa especial de resistència, on es va donar veu a col·lectius i partits polítics crítics amb el govern.[5]

Durant la matinada diversos treballadors van poder entrar a la seu central de Radiotelevisió Valenciana, a Burjassot, tot i la barrera policial. Un cop a dins van poder evitar el primer intent de tallar les emissions.[5] Seguidament un tècnic, natural de Gata de Gorgos i conegut popularment com a Paco «Telefunken», va ser nomenat pel Consell de la Generalitat com la «mà executora» del tancament de Canal Nou, decretat per acord extraordinari del Consell celebrat d'urgència aquella mateixa tarda. Una vegada dins i davant la pressió dels treballadors de RTVV, va desistir del seu objectiu inicial. Va abandonar la seu d'RTVV al voltant de les nou del matí en direcció a la seva població natal. Durant el matí del 29 de novembre de 2013, Paco Telefunken va ser trending topic mundial a la xarxa Twitter.[7]

A les 10.45 h el jutjat número 1 de Paterna va ordenar el desallotjament «immediat» de la seu central d'RTVV, arran de la denúncia per «ocupació il·legal» que havien presentat els liquidadors.[5] D'aquesta manera, el jutge va autoritzar l'ús de «la força policial» si els treballadors es negaven a abandonar el recinte voluntàriament.[5] A les 12:19h, un tècnic escortat per policia va arribar fins al control central i va tallar l'emissió, entre crits d'«Açò és un colp d'estat».[8]

Muixeranga de l'aniversari pel tancament de RTVV al Casal de Cultura de Burjassot.

Finalment, al migdia el web d'RTVV va deixar d'estar operativa i Sí Ràdio, que durant el matí també havia retrasmès la programació crítica dels treballadors, va apagar-se a les 16:36h.[5]

Referències[modifica]

  1. Enguix, Salvador «Martin Scorsese va cremar RTVV». Capçalera, 163, març 2014, pàg. 24 – 29.
  2. Almenar, Salvador «L'ERO de Canal 9 afecta 843 periodistes i acomiada a alguns històrics». Ara [Barcelona], 798, 10-02-2013, p.60. ISSN: 2014-010X.
  3. 3,0 3,1 «Fabra tanca Canal 9». VilaWeb, 05-11-2013.
  4. «Clamor contra el cierre de RTVV». Levante, 9/11/3013
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 Almenar, Salvador «Els treballadors lluitaran per tornar a aixecar RTVV». Ara [València], 30-11-2013, pp. 4 – 5.
  6. 6,0 6,1 «El govern valencià comença a tallar emissions RTVV». Ara. EFE, 29-11-2013.
  7. «Se equivocaron de verdugo». Levante, 30-11-2013.
  8. «RTVV, tancada enmig de crits de 'Açò és un colp d'estat'». VilaWeb, 29-11-2013.

Bibliografia[modifica]

  • Borja Flors, Vicent Climent (eds.). Adéu, RTVV: crònica del penúltim fracàs de la societat valenciana. València: Universitat de València, 2013. ISBN 978-84-370-9113-6. 

Enllaços externs[modifica]

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Tancament de Radiotelevisió Valenciana Modifica l'enllaç a Wikidata