Cartulari de Redon

De Viquipèdia
Salta a: navegació, cerca

El cartulari de l'abadia de Redon és un recull de diplomes de finals del segle VIII a mitjan segle XII.

Inclou còpies de títols de propietat de terres de l'abadia de Saint-Sauveur, establiment monàstic fundat a Redon (actuel departement de l'Ille-et-Vilaine) el 832 per Konuuoion sota la protecció del rei bretó Nominoe. Es va començar a recopilar al segle XI sota l'abat Aumod (1062-†1083). Dos dels copistes esmenten el seu nom: Judicaël i Gwegon. El cartulari reuneix 391 diplomes o actes en llatí, sobre 147 pergamins de 375 mm d'alt i 275 mmm de llarg. Es conserva als Arxius històrics de la diòcesi de Rennes.

Bibliografia[modifica]

  • Hubert Guillotel, André Chédeville i Bernard Tanguy, Cartulaire de l'abbaye Saint-Sauveur de Redon - tome I; tome II; Rennes, ed. Association des Amis des Archives historiques du diocèse de Rennes Dol et Saint-Malo, 1998, pàg. 15
  • Hubert Guillotel, Cartulaires bretons médiévaux, in Les cartulaires. Actes de la table ronde organisée par l'Ecole nationale des chartes; Ecole des chartes et Genève, Droz, 1993, pàg. 336
  • Aurélien de Courson, Cartulaire de l'abbaye de Redon en Bretagne; P., Imprimerie impériale (Collection de documents inédits sur l'Histoire de France; 1re série : Histoire politique), 1863, en línia a gallica.bnf.fr.
  • Arthur Le Moyne de La Borderie, La chronologie du Cartulaire de Redon; Rennes, Oberthur, 1901 en línia a gallica.bnf.fr.
  • Pêr Flatrès, Les anciennes structures rurales de Bretagne d'après le cartulaire de Redon. Le paysage rural et son évolution, Ecole nationale des Chartes (Positions des thèses, t. 41, 1971).
  • Bernard Tanguy, Les noms de lieux dans le cartulaire de Landévennec, Landévennec et le monachisme breton dans le Haut-Moyen Âge, a Actes du colloque du XVe centenaire de l'abbaye de Landévennec, Landévennec, 1985, pàg. 153
  • Hubert Guillotel, Les cartulaires de l'abbaye de Redon, in la Mémoires de la Société d'histoire et d'archéologie de Bretagne , t. LXIII, 1986, pp 27-48.
  • Hubert Guillotel, Cartulaires bretons médiévaux, a Les cartulaires. Actes de la table ronde organisée par l'Ecole nationale des chartes; P., Ecole des chartes et Genève, Droz, 1993, pp. 325-341.
  • Bernard Tanguy, Le cartulaire de Redon : un témoignage médiéval sur le paysage, in Kreiz n° 11 (Brest, Crbc), 1998, pp. 21-31.
  • Marie Hodicq, L'abbaye Saint-Sauveur de Redon au XIe et XIIe siècle : les raisons d'un cartulaire, Maîtrise d'histoire (sous la dir. de Joëlle Quaghebeur), Université de Bretagne-Sud, Lorient, 2001.

Enllaços externs[modifica]