Dhu-l-hijja
| Tipus | mes del calendari | ||
|---|---|---|---|
| Part de | calendari musulmà | ||
| Durada | 29 d i 30 d | ||
|
muhàrram | |||
| Format per | |||
| |||

Dhu-l-hijja (àrab: ذو الحجة, ḏū l-ḥijja) és el dotzè mes del calendari musulmà i té 29 o 30 dies.[1][2] És un mes especialment assenyalat perquè marca la fi de l'any i perquè s'hi realitza el gran pelegrinatge a la Meca (hajj), que és un dels cinc pilars de l'islam.[2] També s'hi celebra una de les festivitats més importants de l'islam, l'Id al-Adha o Festa del sacrifici, que assenyala la fi dels rituals de la peregrinació.[2]
El nom significa ‘mes del pelegrinatge’ perquè aquest ja s'efectuava a l'època preislàmica.[2] Dhu-l-hijja té 29 dies els anys anomenats «simples» i 30 els anys dits «intercalars», és a dir, els anys 2n, 5è, 7è, 10è, 13è, 16è, 18è, 21è, 24è, 26è i 29è de cada cicle de 30 anys. És un dels quatre mesos en què és prohibit lluitar, junt amb muhàrram, ràjab i dhu-l-qada.
Dates assenyalades
[modifica]- 8 al 13 de dhu-l-hijja, pelegrinatge a la Meca.
- 10 de dhu-l-hijja, celebració a tot el món islàmic de l'Id al-Adha, en la qual se solen sacrificar xais en record del que va sacrificar Abraham en lloc del seu fill.
Referències
[modifica]| Mesos del calendari musulmà |
|---|
| muhàrram • sàfar • rabí al-àwwal • rabí al-àkhir • jumada al-ula • jumada al-àkhira • ràjab • xaban • ramadà • xawwal • dhu-l-qada • dhu-l-hijja |