Partit Gallec Social Demòcrata
| Dades | |
|---|---|
| Tipus | partit polític gallec |
| Ideologia | nacionalisme gallec |
| Història | |
| Creació | 1974 |
| Data de dissolució o abolició | 1978 |
| Reemplaçat per | Partit Galleguista |
| Governança corporativa | |
| Persona rellevant | Xosé Luís Fontela Rodríguez |
El Partido Galego Social Demócrata (PGSD) fou un partit nacionalista gallec.
Fou fundat amb el nom d'Unión Social-Demócrata Galega en març de 1974, dirigit per Xosé Luís Fontela i Alfonso Zulueta de Haz. Era partidari de l'autodeterminació amb la finalitat d'integrar-se posteriorment en un Estat Federal. La seva ideologia defensava un socialisme democràtic, humanista, personalista i comunitari.[1] Només va tenir alguna implantació a les ciutats. Formà part del Consello de Forzas Políticas Galegas (1976), però l'abandonà junt amb la UPG en 1977 per discrepàncies sobre l'acceptació de forces estatals.[2]
Va concórrer en coalició amb el Partido Popular Galego a les eleccions generals espanyoles de 1977. Els mals resultats (23.014 vots, el 2,04%) propiciaren la formació d'un nou partit, format pel PGSD i el PPG, amb el nom de Partit Galleguista i la desaparició del PGSD.