Usuari:Josep Esquer/Cronologia de la primera circumnavegació

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure

Cronologia de la primera circumnavegació[modifica]

Hi ha algunes etapes a distingir.

Arribada a Castella de Magallanes[modifica]

Segons la documentació oficial hi va haver un oferiment i una acceptació inicials. Caldria fer una relació cronològica de documents i comparar-la amb la biografia de Magallanes, l’itinerari de Carles V, el Consejo de Indias,...etc

Documents amb el procurador[modifica]

Magallanes i Faleiro cediren un percentatge dels futurs beneficis al procurador Juan de Aranda(condicionats a l’aprovació definitiva per part del rei. Que consta que no s’havia signat. Malgrat els documents previs)

Viatge a Barcelona[modifica]

Magallanes i el procurador foren acusats d’un acord ilegal. Magallanes fou cridat a Barcelona (on hi havia el rei i el Consejo de Indias) per esclaris la situació i signar els acords definitius.

  • "Judici" des del 25 de juny fins el 5 d'agost de 1519.
    • Boletín - Volum 3 - Pàgina 70

Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Históricas - 1925 - ‎Visualització de fragment - ‎Més edicions (Doc. n ° 60); 18 Abril, Barcelona, Real Cédula a los oficiales de la Casa de la Contratación, para que terminen el despacho de la Armada y busquen personas que pongan en ella mercaderías en las condiciones que se han tratado con Cristóbal de Haro, no pudiendo ponerlas la Hacienda Real por sus necesidades (Doc. n.° 61); 19 Abril, Barcelona, Interrogatorio hecho a Magallanes para probar que, por causa de Juan Aranda, no pidió aquél al Rey todo lo que tenía pensado para ...

      • Información sobre Juan de Aranda, factor Casa Contratación (ES ...

Información recibida en Sevilla sobre que Juan de Aranda era factor de la Casa de la Contratación, y que había vivido en dicha Casa con Pedro de Isasaga y Sancho Matienzo. Records creator. Consejo de Indias (España) Archivo General de Indias (Sevilla, España). Place of use. PATRONATO,251,R.8. Extent.

        • El viaje de Enrique

José Fernández Díaz - 2017 - ‎Fiction Juan de Aranda, el director de la Casa de Contratación, había sido descubierto por agentes del rey en el Consejo Superior de las Indias, en su intención de llevarse una parte de la aventura económica de la especiería. Eso molestó al rey y el contrato que había obligado a firmar a Magallanes y Faleiro, quedó anulado.

  • En el testament de Magallanes 1/3 de la "décima" deixada al monestir de Montserrat !!!
  • Instruccions a Magallanes i Faleiro 5 de maig de 1519 (Barcelona)[2]
    • Navarrete recull el document que inclou un comentari conforme estava copiat d'un document anterior. NO NO NO No[3]
      • Aquí podria haver contradicció. Cal llegir-ho amb calma. Estaven els vaixells noliejats o comprats? Estava decidida la "càrrega"?
        • En les Instrucciones hi hauria de constar que no hi havien d'anar (gaires) portuguesos. Possible contradicció. Si hi consta, no podria ser una copia fidel d'un document anterior.[4]

Tornada a Sevilla[modifica]

Pregó de Magallanes (Probanza) que volia afegir mariners portuguesos a l’expedició.[5]

  • Referencia 1 (el viatge es va concretar a Barcelona)[6]
  • Referència 2 (el viatge es va concretar a Barcelona)[7]
  • Referència 3.[8]

Juan de Cartagena[modifica]

Documents de Barcelona.

  • Capità del tercer vaixell 30 de març de 1519[9]capitán de la nao San Antonio
  • Veedor general de la armada 30 març 1519
  • Tresorer general de l’Armada.
  • Un altre tresorer. Luís de Mendoza? Capità de la Victoria
  • 5 maig 1519. Detalls sobre la tripulació i altres

Nebot o fill del bisbe Fonseca[modifica]

El Lago Espanol - Pàgina 83 Oskar Hermann Khristian Spate - 2006 - ‎Previsualització - ‎Més edicions reemplazado como piloto por Andrés de San Martín. Fue sólo tras la partida de Magallanes cuando Ruy Faleiro de verdad se volvió loco.44 El crucial nombramiento de Juan de Cartagena, hombre de Fonseca –su sobrino o quizá bastardo– como veedor-general y capitán del tercer barco fue una definitiva reafirmación frente a la preponderancia portuguesa en el mando. Las funciones del veedor-general pueden ser definidas como las de un super-sobrecargo,encargado de velar ... (capellà francès: Pedro Sánchez de Reina, y a Bernardo Calmette).

  • Bernardo Calmette, francés oriundo de la localidad de Lectoure, hijo de ...

Màrtir d'Angleria[modifica]

Carta en llatí. Parla de Barcelona, un cop acabat el viatge. Caldria traduir-la bé.[10]

Referències[modifica]

  1. Anales de la Universidad de Chile. Universidad Santiago de Chile., 1862, p. 502–. 
  2. Juan Bautista Muñoz. Catálogo de la colección de Don Juan Bautista Muñoz. Real Academia de la Historia, 1954, p. 325–. ISBN 978-84-96849-17-4. 
  3. Colección de las viajes y descubrimentos que hicieron por mar los españoles desde fines del siglo XV..., 4, 1837, p. 152–. 
  4. Martín Fernández de Navarrete. Expediciones al Maluco, viage de Magallanes y de Elcano. Imprenta Nacional, 1837, p. 6–. 
  5. [1]
  6. Manuel Marcillo. Crisi de Cataluña hecha por las naciones estrangeras. en la imprenta de Mathevat, 1685, p. 58–. 
  7. Julián del Castillo. Historia de los reyes godos que vinieron de la Scythia de Europa contra el Imperio romano y a España, con sucession dellos hasta los catolicos reyes Don Fernando y Doña Isabel. por Luis Sanchez, 1624, p. 376–. 
  8. Bartolomé de las Casas. Historia de las Indias. Fundacion Biblioteca Ayacuch, 1986, p. 561–. ISBN 978-980-276-020-6. 
  9. Anales de la Universidad de Chile. Imprenta del Siglo, 1862, p. 587–. 
  10. Pietro Martire d' Anghiera. Opus epistolarum Petri Martyris Anglerii,...Cui accesserant epistolae Fernandi de Pulgar,... latinae pariter atque hispanicae [in latinum idioma conversae a Juliaǹo Magon]. Elzevirium, 1670, p. 446–.