Cova de Neptú

Infotaula de geografia físicaCova de Neptú
Imatge
TipusCova turística i dripstone cave (en) Tradueix Modifica el valor a Wikidata
Localització
Entitat territorial administratival'Alguer (Sardenya) Modifica el valor a Wikidata
Map
 40° 33′ 53″ N, 8° 09′ 37″ E / 40.5648486°N,8.1601399°E / 40.5648486; 8.1601399

La cova de Neptú (en italià: Grotte di Nettuno) és de formació càrstica i la trobem a 24 km de la ciutat de l'Alguer, al vessant nord-oest de la península del cap de la Caça, a l'illa de Sardenya.

Descripció[modifica]

La longitud total de la cova és aproximadament d'uns 4 km, però només uns pocs centenars de metres estan oberts al públic. Al seu interior, trobem importants estalactites i estalagmites, i un llac d'aigua salada d'uns 120 metres de longitud, que, alimentat amb un sifó per aigua del mar, manté el mateix nivell de les aigües del Mediterrani; aquest fet provoca que, en cas de crescuda de les aigües quan hi ha marea alta, l'accés per via marítima estigui tancat. La cova va ser habitada per la foca monjo, avui desapareguda en aquesta zona del Mediterrani.

La cova va ser descoberta per pescadors algueresos durant el segle xviii i, des de llavors, s'ha convertit en una veritable destinació turística. La cova rep el nom de la divinitat romana del mar, Neptú.

Atesa la particular localització de l'entrada de la cova, l'accés només hi és possible si les condicions meteorològiques ho permeten. Per accedir-hi, hi ha dues opcions: per una escala de 654 graons que serpenteja al llarg de la paret del massís del cap de la Caça, coneguda com l'escala del Cabirol. L'altra possibilitat és per via marítima, partint des del port de l'Alguer o del moll de la Dragunara al port del Comte; aquesta opció és especialment recomanable per a visitar la costa i per a evitar fer els graons de l'escala del Cabirol, una tasca difícil, especialment per al retorn. El servei de vaixells està actiu cada dia a la primavera i a l'estiu, i amb menys freqüència a la tardor i a l'hivern. Fins a l'any 1959, la data de finalització de l'escala del Cabirol, la cova de Neptú tan sols es podia visitar per via marítima, i per tant només s'hi podia accedir en condicions de mar calma.

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Cova de Neptú