Damià Isern i Marcó
| Biografia | |
|---|---|
| Naixement | 11 abril 1852 Palma (Balears) |
| Mort | 27 octubre 1914 Ciempozuelos (Comunitat de Madrid) |
| 20 abril 1896 – 26 febrer 1898 ← Joaquín Muñoz Chaves Circumscripció electoral: Alcántara | |
Representa: trenta-u 9 juny 1895 – 28 octubre 1914 ← Zeferino González y Díaz Tuñón – Juan Vázquez de Mella → | |
| Dades personals | |
| Formació | Universitat de Barcelona |
| Activitat | |
| Ocupació | escriptor, periodista, assagista, polític |
| Partit | Comunió Tradicionalista |
| Membre de | |
Damià Isern i Marcó (Palma, Mallorca, 1852- Ciempozuelos Comunitat de Madrid, 27 d'octubre de 1914) va ser un escriptor i assagista mallorquí, teòric del regeneracionisme espanyol, neo-tomista i tradicionalista catòlic.
Biografia
[modifica]Va estudiar teologia a la seva ciutat natal, però abandonà els estudis. Posteriorment, es va llicenciar en Dret i Filosofia a les Universitats de Barcelona i de València. Va fixar la seva residència a Madrid, afiliant-se al Partit Carlista, i redactor del seu periòdic, El Siglo Futuro. Poc després, va abandonar també el carlisme i el seu periòdic, formant part dels "mestissos" o mixts, propers al carlisme, però amb una vena liberal, i va ser director del seu diari, La Unión Católica.[1] Des de La Unión Católica va mantenir sonades disputes amb integristes, conservadors i liberals.
El 29 de gener de 1895 fou escollit acadèmic de número de la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques. Va ser elegit diputat a Corts pel districte d'Alcántara (província de Càceres) a les eleccions generals espanyoles de 1896.[2] Es va cartejar amb Miguel de Unamuno, Ramón Menéndez Pidal, Joaquín Costa o José María de Pereda, proper a les seves tesis soci-polítiques. A Madrid, va viure al carrer La Palma, al barri de Malasaña. Va ser respectat per Leopoldo Alas "Clarín". Va morir en el psiquiàtric de Ciempozuelos.[3]
Obres
[modifica]- De las evoluciones sociales y los métodos en la política
- Del desastre nacional y sus causas
- De la Defensa Nacional
- De las formas de gobierno ante la ciencia jurídica y los hechos
- De la Democracia, la Libertad y la República en Francia
- Las capitanías generales vacantes: el general Polavieja como militar y como hombre de gobierno
- Problemas y teoremas económicos, sociales y jurídicos
- La Santa Sede y la acción católica en Italia
- Ortí y Lara y su época
- El liberalismo y la libertad
- Cuadrado y sus obras
- Oligarquía y caciquismo
- Del espiritualismo escolástico y las ciencias experimentales
Referències
[modifica]Enllaços externs
[modifica]- Periodistes palmesans
- Acadèmics de la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques
- Morts a la Comunitat de Madrid
- Diputats mallorquins al Congrés dels Diputats
- Polítics palmesans contemporanis
- Naixements del 1852
- Morts el 1914
- Mallorquins del segle XIX
- Polítics balears del segle XX
- Polítics balears del segle XIX
- Alumnes de la Universitat de Barcelona