1.067
modificacions
m (Elimino camp perque l\'agafi de Wikidata al ser igual.) |
|||
[[Fitxer:William-Adolphe Bouguereau (1825-1905) - The Remorse of Orestes (1862).jpg|thumb|200px|Les tres fúries castigant [[Orestes (mitologia)|Orestes]], per [[William-Adolphe Bouguereau]]]]
'''Eumènides''' (''Eumenidae'', Εὐμενίδες), o '''Erínnies''' (grec ''Erí(n)nyes'') i pels romans '''Fúries''' (''Furiae'') o '''Dires''' (''Dirae'') eren la personificació de les causes pronunciades contra un criminal. ''Erinnys'' derivaria del grec ἐρίνω ορ ἐρευνάω i seria el nom d'una deessa de la venjança. Eumènides volia dir "benevolents" i es va usar per primer cop amb l'absolució
Sorgiren de la sang d'[[Úranos|Urà]] quan va ser castrat per [[Cronos]], i el seu nombre era indeterminat. Posteriorment, el poeta romà [[Virgili]] (probablement treballant sobre una font [[Alexandria|alexandrina]]) en va identificar tres: [[Al·lecto]] ("la implacable", que apareixia a la seva [[Eneida]]), [[Megera]] ("la gelosa") i [[Tisífone]] ("la venjadora de la mort"). Els seus cabells estaven cenyits amb serps, els seus ulls ploraven sang, i la seva aparença era espantosa. A vegades eren representades amb ales de rat-penat o ocell, o amb el cos d'un gos.
Castiguen aquells que intenten alterar l'ordre establert, ajudant
Apareixen en diverses obres de ficció, com la [[Divina Comèdia]] de Dante, els quadres de [[Francis Bacon]] o en diversos còmics.
|
modificacions