Piràmide de població
De Viquipèdia
Una piràmide de població és la gràfica que representa l'estructura segons sexe i edat d'una població.
Normalment les piràmides de població es realitzen a partir de les dades extretes del cens o del padró, realitzat pels Instituts d'estadística oficials de cada país, en el cas d'Espanya de l'INE [1], en el de Catalunya de l’IDESCAT [2], i en el del País Valencià l'IVE [3].
És tracta d'una gràfica de barres horitzontals doble.
- A l'eix vertical (Y) es representen els intervals o grups d'edat, també anomenats cohorts (normalment en intervals de 5 anys).
- A l'eix horitzontal (X) el percentatge de la població de cada grup (corresponent el 100% a la població total).
Les piràmides de població han seguir unes normes en la seva representació. Aquestes regles són:
- Tots els intervals o grups d'edat, representats a l'eix vertical, han de ser iguals. O sigui correspondre al mateix nombre d'anys.
- Els valors masculins es representen sempre a l'esquerra i els femenins a la dreta.
- Es recomana una proporció 2 (alt) x 3 (ample), per tal que la imatge de la piràmide sigui proporcionada i facilitar d'aquesta manera el comentari del seu perfil, i de les característiques concretes dels seus grups.
La gràfica resultant, permet realitzar el comentari de la piràmide i comparacions de les característiques de la població de diversos països o poblacions de forma ràpida (sempre i quan la piràmide hagi estat realitzada amb percentatges i no en xifres de població totals).
També permet observar fenomens demogràfics com l'envelliment de la població, el predomini d'un grup d'edat a la piràmide, el desequilibri o equilibri entre sexes, o la possible evolució de la població representada (creixement ràpid, creixement lent, estabilitat, o disminució de la població).
Un estudi més detallat de la piràmide i dels diversos grups permet percebre en les entrades (grups més petits) i sortides (grups més grans) de la forma, l'efecte que han tingut sobre la demografia d'aquell lloc guerres, catàstrofes, moviments migratoris, crisis o períodes de recuperació econòmica o de la natalitat.

