Ratbold II de Provença

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca

Ratbold II,[1] mort vers el 1010,[2] fou comte de Provença de vers el 1006/1008 al 1010.[3] Era fill de Ratbold I, comte de Provença i d'Emildis del Gavaldà.

Aquest comte, també mal conegut com el seu pare, és esmentat en alguns diplomes: un del 1002 que no pot referir-se a Ratbold I, ja que es tracta d'una donació a l'abadia de Montmajor que Ratbold fa en unió de la seva esposa Ermengarda ("Rotbaldus comes et coniux mea Ermengarda" .... "villam…Pertusus…in regno Provinciæ in pago Aquense"; la carta va signada per "Rotbaldus comes et uxor sua Ermengarda…Willelmus nepos suus…Adalax comitissa" [4]

Un altra del 1005 quan governava, en la que el 1005 el arquebisbe de Marsella Ponç ("Pontius…Massiliensis ecclesie pontifex") feia una donació amb consentiment del seu senyor Rotbald i de la comtessa Adalais i el seu fill Guillem ("domni Rodhbaldi comitis et domne Adalaizis comitisse, domnique Guillelmi comitis filii eius") que podria ser fill de Ratbold II o de Adalais (suposada esposa de Guillem II, germà de Ratbold II) ja que sembla que els dos tenien un fill de nom Guillem i tots els fills tenien la consideració de comtes.[5] Entre els firmants figura "Ermengardi uxor Rodbaldi comitis".

Ratbold II es va casar (ja estava casat el 1002) amb una Ermengarda, d'origen desconegut (potser germana del primer comte de Savoia, Humbert I de les Blanques Mans). Vídua vers 1010, Ermengarda s'hauria casat de nou (entre el 24 d'abril i el 28 de juliol de 1011) amb Rodolf III, rei de Borgonya segons una carta de 1019 signada per "Ermengarda regina et filii mei Ugo et Willelmus", però no es segur que es tracti de la mateixa Ermengarda: s'esmenta primer a un Hug que no era un nom emprat dins la casa comtal i menys com a primer fill, ja que és esmentat el primer; cap altra referència esmenta a aquest Hug; el comte Guillem (que no seria aquest fill) és esmentat en una carta de 992 que mostra que hauria nascut com a molt tard vers 975 el que si fos correcte feria que la seva mare hauria nascut vers 960 i seria massa gran el 1011 per un segon matrimoni; aquesta dificultat es supera admetent que la carta del 992 es refereix a Guillem II, el germà de Ratbold I de Provença que si que havia de néixer abans de 975 i va morir vers 1024. Un element reforça aquesta apreciació: l'esposa de nom Adelais no pot ser la mateix Ermengarda i per tant seria l'esposa de Guillem II.

Ratbold i Ermengarda van tenir dos fills:

Notes[modifica | modifica el codi]

  1. o Rotboald II (III si es considera el seu besavi paternal, Ratbold l'Anric, bé que aquest darrer mai fou comte de Provença)
  2. Europäische Stammtafeln
  3. L'abril del 1015 ja apareix com a comtessa la seva filla Emma, i tradicionalment s'havia suposat que va morir una mica abans vers 1014, però aquesta segona data de mort es improbable si la seva esposa Ermengarda es va casar en segones noces el 1011 amb Rodolf III de Borgonya, la data de la mort hauria de ser el 1010
  4. Manteyer (1908), pàg. 267, citant a Chantelou Histoire de Monmajour, Revue Historique de Provence, 1er any, pàg. 72.
  5. arxiu de Sant Víctor de Marsella, volum I, 15, pàg 18.

Font[modifica | modifica el codi]