Gonçalo de Lagos
Estàtua del frare a Lagos |
|
| prevere, confessor | |
|---|---|
| Nom secular | Gonçalo |
| Naixement | ca. 1360 Lagos (Faro, Algarve, Portugal) |
| Defunció | 15 d'octubre de 1422 Convent de N. S. da Graça de Torres Vedras (Lisboa, Portugal) |
| Enterrament | Església de N. S. da Graça (Torres Vedras) |
| Commemoració en | Església Catòlica Romana |
| Beatificació | 1778, Roma per Pius VI |
| Lloc de pelegrinatge | Lagos, Torres Vedras |
| Festivitat | 15 d'octubre |
| Fets destacables | No ha estat canonitzat, però és conegut com a Sant Gonçal |
| Orde | Frares agustinians |
| Iconografia | Com a frare agustinià, amb un crucifix, predicant |
| Patronatge | Lagos (Portugal) |
Gonçalos de Lagos (Lagos, Algarve, Portugal, ca. 1360 - Torres Vedras, 15 d'octubre de 1422) fou un frare agustinià. És venerat com a beat per l'Església catòlica, tot i ésser conegut com a Sant Gonçal.
Biografia[modifica]
Nascut a Lagos (Portugal), fill de pescadors, pescador ell mateix, va sentir la seva vocació religiosa quan va visitar una església de l'Orde de Sant Agustí a Lisboa. El 1380 va ingressar com a frare agustinià. Aviat destacà per l'afició a l'estudi, esdevenint un important teòleg, tot i que per humilitat no va voler acceptar el títol de mestre en teologia.
Ordenat sacerdot, fou molt reconegut com a predicador i per la seva tasca pastoral, especialment amb els més humils i necessitats. Entre ells, dedicava molt de temps a ensenyar el catecisme als nens més pobres.
Fou prior als convents de Lisboa i Santarem, fent-hi els treballs més humils: porter, infermer o cuiner. També fou un bon cal·lígraf i miniaturista, deixant copiats diversos llibres corals amb càntics compostos per ell mateix. En 1412 fou elegit prior del convent de Torres Vedras, proper a Lisboa, on viurà la resta de la seva vida, fins al 15 d'octubre de 1422.
Fou sebollit a l'església del convent, la Mare de Déu de Gràcia de Torres Vedras.
Veneració[modifica]
Mort en llaor de santedat, el seu culte es difongué a la regió només morir. Conegut com a Sant Gonçal, és invocat per les gents del mar i els joves. El papa Pius VI va confirmar-ne el culte, beatificant-lo en 1778.