Discussió:Llista de monuments de Terrassa

De Viquipèdia
Salta a la navegació Salta a la cerca

Casa Vicente Carner[modifica]

Casa Teresa Carné, de Lluís Muncunill

Ahir quan vaig començar a carregar fotos hi vaig posar aquí la Casa Teresa Carné, també del carrer Sant Antoni però situada gairebé davant per davant (al número 26-28), tot i que l'arquitecte no és el mateix que el que diu a la fitxa IPA. La descripció que s'hi fa és un híbrid entre la casa del número 15 (amb dues obertures a la planta baixa) i la del 26-28 (amb les finestres geminades del segon pis), per això al final he decidit treure la foto de la llista, però jo diria que s'han equivocat i la que hauria de figurar-hi és la 26-28 (que surt al catàleg de Patrimoni de l'Ajuntament), o bé totes dues. Per cert, hi ha moltes incorreccions en la numeració dels edificis dins el carrer respectiu... --Enric (discussió) 09:40, 11 feb 2012 (CET)

La descripció coincideix amb la vista del Google Street del número 15, amb "una finestra geminada", no en plural, i amb "capitell", a més de "llinda i brancals en el balcó principal", cosa que aquí no es veu. --V.Riullop (parlem-ne) 18:42, 23 feb 2012 (CET)
Cert, em devia despistar això que tinguin un "cognom" tan semblant. Com que són una davant l'altra, també podria ser que els propietaris fossin família l'un de l'altre... --Enric (discussió) 00:49, 24 feb 2012 (CET)

Conjunt de les cases Pere Comerma[modifica]

La casa Pere Comerma II, segons es desprèn de la visualització al Google Maps i de la descripció de l'IPA, no és al número 66 del carrer del Nord sinó al número 65. De fet, les cases Pere Comerma són un conjunt d'habitatges que van seguits dins el carrer, i que ocupen els números 59-61 (Pere Comerma I), 63 (Pere Comerma III) i 65 (Pere Comerma II). De fet, a IPA les Cases Pere Comerma I (anomenades erròniament Cases Pere Comerme) tenen una descripció repetida, potser perquè en realitat es tracta de dos habitatges iguals, els del número 59 i 61. Les altres dues, però, són cases soles (la 63 i la 65), per tant les reanomeno "Casa Pere Comerma II" i "Casa Pere Comerma III", no "Cases". --Enric (discussió) 11:27, 23 feb 2012 (CET)

Queda anotat a Viquiprojecte:Monuments/Revisió del registre. --V.Riullop (parlem-ne) 18:30, 23 feb 2012 (CET)

Major de Sant Pere, 33[modifica]

L'anomenat "habitatge del carrer Major de Sant Pere, 33" correspon, segons la definició que en dóna l'IPA i tal com es pot comprovar al Google Maps, al número 35, per tant ho he esmenat. --Enric (discussió) 14:55, 23 feb 2012 (CET)

Casa Pere Roumens[modifica]

Si hem de fer cas de l'adreça de la fitxa IPA, aquesta casa modernista ha desaparegut. A la cantonada dels carrers del Col·legi i del Doctor Ventalló, tant a l'una com a l'altra, només hi ha edificis moderns, tal com es pot comprovar amb el Google Street. --Enric (discussió) 13:09, 24 feb 2012 (CET)

Queda anotat com a dubte a Viquiprojecte:Monuments/Revisió del registre. --V.Riullop (parlem-ne) 14:49, 24 feb 2012 (CET)

Casa Travesa, de les Fonts[modifica]

El barri de les Fonts es divideix administrativament entre Terrassa i Sant Quirze (el límit entre tots dos termes municipals correspon aproximadament al recorregut de la via de tren dels FCG). Bé, en realitat el que importa és que tots els habitatges situats a l'oest de la via pertanyen a Sant Quirze, no a Terrassa, i el carrer de les Magnòlies està situat allà. Quan vaig anar-hi a fer fotos vaig trobar-me amb aquesta sorpresa, ja que el catàleg de patrimoni de l'Ajuntament de Terrassa inclou precisament aquesta casa com a pertanyent al municipi, però tota aquella banda pertany al municipi veí. Això es pot comprovar visualment amb el Google Street, ja que els carrers de la part terrassenca tenen les plaques de color blau fosc, mentre que les de Sant Quirze són blanques. --Enric (discussió) 15:09, 24 feb 2012 (CET)

En el mapa de l'ICC només es veuen els límits administratius a gran escala, però coincideixen amb OpenStreepMap on es veu clarament que tot el carrer Magnòlies és de Sant Quirze. Resulta sorprenent que estigui en el catàleg de Terrassa, a no ser que s'hagin modificat els límits des del 1984, data del catàleg. --V.Riullop (parlem-ne) 15:31, 24 feb 2012 (CET)
Davant l'evidència, l'he traslladat a Sant Quirze. --V.Riullop (parlem-ne) 19:49, 24 feb 2012 (CET)

Habitatge del carrer Galileu 203[modifica]

Tampoc hi ha cap habitatge que es correspongui amb el que diu la fitxa de l'IPA en aquest número del carrer Galileu, ni pels voltants. Segurament deu haver anat a parar a terra. --Enric (discussió) 16:03, 24 feb 2012 (CET)

Habitatge del carrer Iscle Soler, 30[modifica]

Aquest edifici de la cantonada entre Iscle Soler i la Rambla tampoc coincideix exactament amb la descripció que en dóna l'IPA, ja que diu que té dos pisos i el que hi ha ara, segons es veu al Google Street, en té quatre. Ara bé, jo diria que s'ha conservat l'estructura de l'edifici d'en Joan Baca i s'ha sobrealçat, transformant els baixos però conservant les finestres del primer pis (amb motllures ceràmiques, diferents de les de més amunt) i, segurament, els balcons de la cantonada arrodonida. --Enric (discussió) 16:33, 24 feb 2012 (CET)

Habitatge del carrer de Sant Pau, 17[modifica]

Al carrer de Sant Pau núm. 17 hi ha un edifici modern. Podria ser que el que diu l'IPA correspongués, si de cas, amb la casa del número 13, tot i que té els baixos totalment modificats, i tampoc estic segur que es refereixi a aquesta casa. --Enric (discussió) 20:44, 24 feb 2012 (CET)

Despatx Font Batallé[modifica]

Aquest edifici del carrer del Vall també ha desaparegut, no té res a veure l'edifici modern (que, això sí, es diu "Edifici Font Batallé") amb el que descriu l'IPA. --Enric (discussió) 20:57, 24 feb 2012 (CET)

Farmàcia Llibre[modifica]

L'habitatge descrit per l'IPA a la cantonada entre els carrers del Nord i Sant Valentí és nou de trinca, per tant l'edifici de la farmàcia ha desaparegut. --Enric (discussió) 21:54, 24 feb 2012 (CET)

Caserna del carrer Sant Leopold[modifica]

L'antiga caserna de la Guàrdia Civil, a la cantonada de Sant Leopold i Sant Ildefons, ha desaparegut i és ara un edifici nou de trinca. --Enric (discussió) 23:29, 24 feb 2012 (CET)

Cal Conco[modifica]

L'adreça de l'IPA (Pl. Mossèn Jacint Verdaguer, 18-20 - camí Fondo, 16) és errònia. Cal Conco és l'última casa del carrer del Camí Fondo, i és al número 35, tocant a la plaça Jacint Verdaguer, però hi toca de costat i no hi té entrada. El número 18-20 de la plaça Verdaguer és un edifici de pisos modern. --Enric (discussió) 03:46, 25 feb 2012 (CET)

Anotat com a correcció pel registre. --V.Riullop (parlem-ne) 13:53, 26 feb 2012 (CET)
Desprès d'un primer canvi, han tornat a posar la mateixa adreça amb l'afegit "interior illa". Sobre el nom, no estic segur si abans ja deia el nom alternatiu "Cal Conco - Casa Ubach i antic Registre de la Propietat". --V.Riullop (parlem-ne) 19:47, 26 ago 2014 (CEST)
Han copiat literalment el que diu aquí, però jo crec que és un error. --Enric (discussió) 21:07, 26 ago 2014 (CEST)

Vapor Galí[modifica]

Se'n conserva tan sols la xemeneia, dins el pati interior d'una illa de cases de nova construcció. Evidentment no correspon amb el número 22 del carrer de Sant Llorenç, ja que el 22 és gairebé tocant a la Rasa, i el Vapor Galí era a l'extrem oposat del carrer, tocant al tren (actual passeig del 22 de Juliol), i ocupava un quadrilàter format pels actuals passeig de les Lletres (part final del carrer de Sant Llorenç), passeig del 22 de Juliol i carrers Cervantes i Sant Leopold. A part de la xemeneia, única resta del vapor, al recinte de l'antiga fàbrica ara hi ha tota una illa de cases de nova construcció i un institut, el Montserrat Roig. --Enric (discussió) 00:55, 26 feb 2012 (CET)

Anotat. --V.Riullop (parlem-ne) 14:15, 26 feb 2012 (CET)

Antic magatzem Casajuana[modifica]

Diria que ja no existeix. A l'adreça de l'IPA (carrer del Camí Fondo, 19-21), mirant-ho a través del Google Street, s'hi veu un solar buit. No sé si deuen haver conservat la façana. La propera vegada que pugi a Terrassa ja ho comprovaré... --Enric (discussió) 01:20, 26 feb 2012 (CET)

Vapor Badiella - Vapor Monset[modifica]

Eren dos vapors veïns, i ja no existeixen ni l'un ni l'altre. Del vapor Monset, o fàbrica Oliu, en queda la xemeneia, i més amunt tocant a la Rambla hi havia el vapor Badiella, que van enderrocar per construir-hi l'actual edifici de la Caixa de Terrassa; davant del nou edifici hi ha una reconstrucció de la base de la xemeneia de can Badiella, precisament. Per tant, de la fitxa sobre el Vapor Badiella he tret la referència al vapor Marcet, perquè semblava que eren sinònims, i en canvi eren dues fàbriques contigües. Si al final traiem els edificis desapareguts, caldria treure el vapor Badiella, doncs. --Enric (discussió) 01:44, 26 feb 2012 (CET)

Cases Joan i Lluís Salvans[modifica]

Es tracta de dues cases contigües al carrer de Sant Antoni, núm. 30 i 32 respectivament (segons IPA i també el catàleg de Patrimoni de l'Ajuntament). La 30 (Joan Salvans) és atribuïda a Lluís Muncunill i la 32 (Lluís Salvans) a Antoni Pascual i Carretero. Ara bé, segons el Catàleg Muncunill, la Joan Salvans és la número 32 (de la Lluís Salvans no en parla, tot i que segons la llista de Patrimoni de l'Ajuntament també fou reformada per Muncunill). Una mica poti-poti. La foto que vaig fer jo de la Joan Salvans que hi ha ara a l'article d'en Muncunill, basant-me en el que diu el Catàleg Muncunill, seria doncs la Lluís Salvans, segons IPA i l'Ajuntament. --Enric (discussió) 10:12, 19 març 2012 (CET)

A patmapa diu que una d'elles és seu de la Mútua de Terrassa. Mirant la pàgina de contacte de la seva web, resulta que tenen la Fundació Vallparadís al número 30 32 i Centre de salut mental Triginta al número 32 30. D'aquesta segona afegeixen una foto amb la que es pot confirmar que Fitxer:Casa Joan Salvans, c. Sant Antoni.jpg és efectivament la del número 30 32 i es correspon amb la seva descripció a patmapa, al número 32 però anomenada Lluís Salvans. Diria que la informació és correcta i no veig que el catàleg Muncunill digui que la Joan Salvans sigui la 32. --V.Riullop (parlem-ne) 10:49, 19 març 2012 (CET)
Disculpes, m'he liat amb els números per enredar-ho més. S'entén ara? Sembla que efectivament els noms estan intercanviats. --V.Riullop (parlem-ne) 11:16, 19 març 2012 (CET)
Pel que jo he entès, les cases són la Joan Salvans (número 30) i la Lluís Salvans (número 32), segons IPA i segons l'Ajuntament, però en canvi de la número 32 el Catàleg Muncunill en diu Joan Salvans, en comptes de Lluís, per això jo vaig atribuir amb aquest nom la foto esmentada. Potser el més còmode seria reanomenar la foto a, simplement, «Casa Salvans, c. Sant Antoni 32», així per la cara, i a l'article d'en Muncunill posar-hi una nota en aquesta casa dient que a IPA i al catàleg de Patrimoni de l'Ajuntament en diuen «Lluís Salvans», i no «Joan Salvans». --Enric (discussió) 12:08, 19 març 2012 (CET)
Jo veig una incoherència a patmapa on diu que l'original de Muncunill és la Joan-30 i la reformada és la Lluís-32. Em crec més el catàleg Muncunill, és a dir que l'obra original és Joan-32. Ho he anotat a Viquiprojecte:Monuments/Revisió del registre#Terrassa i caldrà corregir-ho a la llista. --V.Riullop (parlem-ne) 12:38, 19 març 2012 (CET)
Avui no tinc el dia. Ara veig que al catàleg Muncunill diu "que l'obra consistí en una reforma", igual que patmapa a Lluís-32. Per tant, el dubte són els noms. --V.Riullop (parlem-ne) 14:37, 19 març 2012 (CET)
De fet l'Ajuntament parla de reforma en els dos casos. Mentre que patmapa diu que Joan-30 és obra bastida per Muncunill el 1915, l'ajuntament diu que és una reforma de "l'antiga casa Joan Salvans". Segons les dades biogràfiques dels germans Salvans, en qualsevol cas seria "antiga casa Joan": Joan Salvans i Armengol (1848-1903), Lluís Salvans i Armengol (1852-1908). La construcció del número 32 l'any 1904 només té sentit com a casa del Lluís i les reformes del 1915 queden lluny dels dos germans. Com a descendent he trobat Francesc Salvans i Armengol, fill de Lluís amb els mateixos cognoms, i Joan Salvans i Piera (1901-1936), el nét que en morir tenia domicili a St. Antoni 32. A veure si el catàleg Muncunill es refereix al nét. --V.Riullop (parlem-ne) 17:27, 19 març 2012 (CET)
Més dades. El catàleg Muncunill diu que la reforma del 1915 del número 32 n'és promotor Joan Salvans Pascual (ni el nét ni el germà). L'he trobat com a fill de Lluís Salvans i Armengol (l'altre que deia més amunt Francesc Salvans i Armengol, deu ser un error pels cognoms). Per tant, té sentit que la casa del número 32 es construís el 1904 com a Casa Lluís Salvans i que el 1915 Muncunill reformés la casa de Joan Salvans [Pascual, el fill]. L'altra casa al número 30 possiblement es refereix a l'antiga casa del germà Joan Salvans i Armengol. --V.Riullop (parlem-ne) 18:04, 19 març 2012 (CET)
D'això se'n diu periodisme d'investigació. La realitat és que això de donar a un edifici anònim el nom del seu personatge fa que en tingui un munt, segons a quina època ens referim. Si a més resulta que els edificis veïns són de la parentela, i tenint en compte que dins una mateixa família és habitual que sovintegin els mateixos noms en honor als pares, avis i oncles, ja tenim el merder organitzat. --Enric (discussió) 18:13, 19 març 2012 (CET)

Noves incorporacions[modifica]

De les noves incorporacions a la llista, tres coses:

  • l'antic Vapor Amat, naus de Ca l'Izard, és el mateix que la Sala Muncunill ja existent a la llista (IPA-28283)
  • l'habitatge unifamiliar i naus industrials de Can Soler (IPA-35358) correspon als dos existents Casa Soler (IPA-28149) i naus industrials de la Casa Soler (IPA-28217). Ho podríem fusionar si interessa, però l'adreça és incorrecta. A IPA-35358 diu Sant Leopold 56-60, però en aquesta adreça hi ha una construcció nova. Em queda el dubte que aquí no hi hagués també una casa amb naus industrials i l'hagin enderrocada, i que pertanyés als mateixos propietaris. Però a Patmapa no hi ha cap mena de descripció, per tant no podem saber tampoc a què es refereix.
  • la bòbila Almirall I (IPA-35379) ja no existeix, la van enderrocar i van urbanitzar el solar per construir-hi la plaça de l'Assemblea de Catalunya; només en queda la famosa xemeneia (IPA-28211), però que ja té una fitxa pròpia. --Enric (discussió) 10:22, 28 oct 2014 (CET)
Eliminats i anotats a Viquiprojecte:Monuments/Revisió del registre#Terrassa. --V.Riullop (parlem-ne) 14:56, 28 oct 2014 (CET)

BCIL que ja no ho són[modifica]

Tenim una colla de monuments que ja a la llista i a la base de dades de patrimoni ja no són BCIL que a Wikidata i als articles encara ho són (per exemple, la Casa Guardiola (Terrassa)). De Wikidata miro de treure'ls, però també caldria revisar els articles.--Pere prlpz (disc.) 19:23, 13 gen 2020 (CET)

Casa Soler i Palet BCIN?[modifica]

La Casa Soler i Palet surt a Wikidata i a eswiki com a BIC/BCIN, però a Patrimoni no hi surt cap protecció. Mirant-ne la descripció no se li veu res d'especial. S'han equivocat a eswiki o és que la protecció és pels arxius i col·leccions que devia contenir en algun moment?--Pere prlpz (disc.) 19:35, 13 gen 2020 (CET)

Vapor Aymerich, Amat i Jover BCIN?[modifica]

L'article del vapor diu que és BCIN enllaçant al DOGC https://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&documentId=851162&language=ca_ES i la fitxa de patrimoni ho confirma http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=28214

Cal canviar BCIL per BCIN a la llista o cal fer més coses?--Pere prlpz (disc.) 22:59, 13 gen 2020 (CET)