Discussió:Llista de monuments de Tortosa (ciutat)

De Viquipèdia
Salta a: navegació, cerca

Comissaria de policia[modifica]

Comissaria o no

Aquest edifici, que tenim com a "comissaria de policia", és al carrer de Benifallet i és la policia local de Tortosa (segons el Google Maps). La comissaria de policia inventariada a l'IPA és al carrer de la Mercè, que és a l'altra banda del turó de on lhi ha la Suda. Li he tret la plantilla de monument, i trec la foto de la llista.--Pere prlpz (disc.) 21:15, 9 set 2012 (CEST)

És la comissaria de la policia local ubicada a l'edifici de l'antiga cooperativa de Sant Jaume. Recupero la foto amb IPA-13606. --V.Riullop (parlem-ne) 14:21, 9 nov 2012 (CET)
La confusió ha estat doble. Hi ha una comissaria de policia al costat de l'església de la Reparació, en el carrer de la Mercè, i la comissaria de la policia local (antiga cooperativa de Sant Jaume) davant de l'església de Sant Jaume de Remolins, en la plaça de la Immaculada. Trec la foto Fitxer:Temple de la Reparació (Tortosa) - 1.jpg que és de Sant Jaume de Remolins i no he sabut trobar que estigui inventariada. --V.Riullop (parlem-ne) 15:59, 9 nov 2012 (CET)
O potser sí que és protegida: per l'adreça i la descripció, sembla que l'església de la Immaculada sigui la mateixa que la de Sant Jaume de Remolins. No sé si la plaça agafa el nom d'una advocació de l'església o si els de Patrimoni han confós el nom de la plaça amb el de l'església.--Pere prlpz (disc.) 17:07, 9 nov 2012 (CET)
Àngelamaria! Està clar que és aquesta. Té tota la pinta de tenir el nom malament a IPA, però no l'he trobat al catàleg del POUM per confirmar-ho. Tant el bisbat com l'ajuntament en diuen de Sant Jaume igual que la cooperativa. No s'explica que el nom de la plaça sigui diferent al de l'església i la cooperativa, però potser és perquè són construccions modernes. Segurament el fet d'anomenar-la sovint simplement "Església de Remolins" ha portat a la confusió de l'advocació. --V.Riullop (parlem-ne) 17:44, 9 nov 2012 (CET)
Jo li deixaria el nom de Sant Jaume, perquè per església de la Immaculada no surt enlloc, o si més no, no surt enlloc que trobi el Google.--Pere prlpz (disc.) 17:52, 9 nov 2012 (CET)
Això de la doble denominació ja sol passar. A Berga, per exemple, la plaça major es diu de Sant Pere, i en canvi l'església que la presideix és Santa Eulàlia (però antigament havia estat dedicada al sant de les claus). Aquí pot ser que passi una cosa semblant... --Enric (discussió) 17:58, 9 nov 2012 (CET)

Travessia del Mur 22[modifica]

El que Patmapa en diu Travessia del Mur 22 té tota la pinta de ser al número 44, en un edifici mig enderrocat on només en queda la façana, i d'aquesta tan sols la planta baixa. Totes les característiques de la fitxa del monument coincideixen, tal com es pot veure al Google Street. --Enric (discussió) 00:24, 6 des 2014 (CET)

Corregit i anotat per revisió del registre. --V.Riullop (parlem-ne) 13:40, 8 des 2014 (CET)

Pintor Casanova 15[modifica]

El carrer Pintor Casanova, al barri de Remolins, només arriba fins al número 5 els imparells i 10 els parells. Els números que fan xamfrà amb el carrer de Rasquera són l'1 i el 2-4, i cap coincideix amb la descripció de Patmapa. Com que l'edifici del número 1 és modern, devia ser aquí, el van enderrocar i hi van fer una construcció nova. --Enric (discussió) 00:40, 6 des 2014 (CET)

Ho deixo com "Habitatge al carrer Pintor Casanova i carrer Rasquera" i enderrocat. --V.Riullop (parlem-ne) 13:40, 8 des 2014 (CET)

Torre de Túbal[modifica]

La categoria del commons Torre de Túbal està equivocada, ja que hi figura la torre mestra del castell de la Suda, situada al sector sud-est, la més alta i de planta quadrada, i aquesta no és la torre de Túbal (o punta del Diamant), que segons Patmapa té planta circular i es troba al sector sud-oest de la muralla; aquí se'n veu una imatge (també està equivocada, per cert, la fitxa de la Diputació). --Enric (discussió) 02:28, 8 des 2014 (CET)

Categoria buidada. Si tens alguna foto la pots tornar a omplir abans no l'esborrin. --V.Riullop (parlem-ne) 13:42, 8 des 2014 (CET)
Fet Fet! @Vriullop: El que encara dubto és que la torre de Túbal i la Punta de Diamant, que segons Patmapa són dos noms per denominar aquesta torre, siguin realment la mateixa. Segons l'ICC la Punta de Diamant és una torre de la cara oest de la muralla, de base pentagonal (ara, també és cert que en aquest mateix mapa la torre de Túbal és la torre mestra!). --Enric (discussió) 15:03, 8 des 2014 (CET)
En el catàleg del POUM surten per separat amb fotos diferents, una circular i una amb angles, no sé quants. --V.Riullop (parlem-ne) 15:20, 8 des 2014 (CET)
Enviada una notificació d'error a l'ICC. --V.Riullop (parlem-ne) 10:52, 12 des 2014 (CET)

Habitatge al carrer Santa Anna 17 - Habitatges a la plaça Sant Jaume 9-10[modifica]

Pel que fa a l'edifici del número 17 del carrer de Santa Anna, la fitxa diu: "Vivenda entre mitgeres condemnada a desaparèixer -sinó ha desaparegut ja- perquè el seu estat de runa és irreversible". Efectivament, ja ha desaparegut i ha estat substituïda per un edifici modern juntament amb el número 15. Per cert, he canviat també allà on deia "Habitatge a la plaça Sant Jaume 9-10" ja que en són dos de diferents: hi he posat "Habitatges a la plaça Sant Jaume 9-10", tot i que potser hi hauria d'haver posat "9 i 10". --Enric (discussió) 16:01, 8 des 2014 (CET)

Habitatge al carrer Santa Anna 4[modifica]

Ha desaparegut, ara hi ha un gran edifici modern que comparteix el número 2 del carrer. Com a número 4 ara només hi ha un petit edifici arrebossat de blanc dalt les escales que pugen a la part més alta del carrer de l'Escorxador Vell, però que per la descripció de Patmapa no correspon pas al que allà en deia l'habitatge número 4 del carrer. --Enric (discussió) 16:25, 8 des 2014 (CET)

Carrer Creuera[modifica]

El que Patmapa en diu "Carrer Creuera", a les plaques de carrer en diu "Cruera". També en diu així el mapa de l'ICC i els mapes turístics que ofereix l'Ajuntament de Tortosa. Ho canvio a la llista. Això també afecta, però, algunes categories de commons d'edificis d'aquest carrer. --Enric (discussió) 16:29, 8 des 2014 (CET)

Farmàcia Vergés[modifica]

La farmàcia Vergés del carrer de la Rosa ja no existeix. Als baixos del palau Capmany hi ha, a la dreta del portal adovellat, una merceria (Merceria i Novetats La Rosa), i a l'esquerra les oficines de Metròpolis Assegurances. --Enric (discussió) 21:24, 10 des 2014 (CET)

Farmàcia Santmartí[modifica]

La farmàcia Santmartí, de la plaça d'Agustí Querol, ara es diu Ferreres. --Enric (discussió) 22:15, 10 des 2014 (CET)

Numeració errònia[modifica]

  • La casa Català no és al número 14 del carrer Cervantes, sinó al 12. --Enric (discussió) 21:21, 11 des 2014 (CET)
  • La casa dels Nassos és a Genovesos 12-16, no 12-20. --Enric (discussió) 22:36, 11 des 2014 (CET)
  • L'edifici del Centre de Comerç no és a Pare Cirera 2, sinó a Ricard Cirera 6, cantonada amb Teodor González 26 i pl. Alfons XII 3. --Enric (discussió) 00:46, 12 des 2014 (CET)
  • La casa Bernardo Grego no és al número 13 del c. Argentina, sinó al 15. --Enric (discussió) 00:56, 12 des 2014 (CET)
  • La casa Albacar no és al número 19 del c. Cervantes, sinó al 21 (el 19 és el convent de les Serves). --Enric (discussió) 20:54, 12 des 2014 (CET)
  • La casa Bau no és al número 24 del c. Ramon Berenguer IV, sinó al 26. --Enric (discussió) 21:00, 12 des 2014 (CET)
  • El cinema Fèmina no és al número 39 del c. Teodor González, sinó al 45. --Enric (discussió) 21:36, 12 des 2014 (CET)
  • El convent de Santa Clara i l'església de les Neus són a la pujada de Santa Clara 19 i 21, respectivament. --Enric (discussió) 22:30, 12 des 2014 (CET)
  • La casa Pinyana és al número 105 de l'av. Generalitat, no al 97. --Enric (discussió) 17:29, 14 des 2014 (CET)
  • Els habitatges de l'av. Generalitat 89-91 corresponen als dels números 97 i 99. --Enric (discussió) 17:29, 14 des 2014 (CET)
  • L'edifici de la ferreteria Margalef és a l'av. Generalitat 69, no al 91! --Enric (discussió) 17:29, 14 des 2014 (CET)
  • El palau Oliver de Boteller és al carrer de Jaume Ferran número 4, no 13. --Enric (discussió) 18:19, 14 des 2014 (CET)
  • L'edifici del carrer del Sol que més s'assembla a la descripció de Patmapa és el del número 43, que al Google Street es veu amb la façana molt malmesa i les finestres dels balcons tapiades. El número que indica Patmapa, el 27, forma part d'un bloc de pisos nou. --Enric (discussió) 19:35, 16 des 2014 (CET)
  • La casa Arasa és al número 25 de la carretera de la Simpàtica, no al 23 (el núm. 23 és la vil·la Los Rosales). De fet, el que Patmapa en diu "Urbanització de Mig Camí" n'hauria de dir "Urbanització de la Simpàtica", ja que es desenvolupa tot al voltant d'aquesta carretera, i agafa diversos noms segons el tram (la urbanització de Mig Camí només és el tram proper a l'ermita homònima, i precisament per allà dalt no hi ha cases destacades, sinó que les de més valor arquitectònic són les que es troben a la part més propera a la ciutat. --Enric (discussió) 23:51, 17 des 2014 (CET)
  • Els habitatges de l'av. Generalitat 75-79 corresponen als dels números 83-85 i 87. --Enric (discussió) 00:17, 18 des 2014 (CET)

Altres edificis desapareguts[modifica]

  • Casa Homedes, Sant Ildefons 2; ara hi ha un edifici de pisos modern. --Enric (discussió) 22:35, 11 des 2014 (CET)
  • Xalet de Forès, Sant Joan Baptista de la Salle 6; bé, d'aquest no n'estic segur, perquè queda amagat per una tanca molt alta, però pel que s'entreveu al Google Maps des de dalt diria que no és el mateix. De tota manera, no hi posaria la mà al foc. --Enric (discussió) 22:42, 11 des 2014 (CET) Bé, de fet ja la hi puc posar.
  • Fàbrica Margenat, rda. Reus, 19-21 - c. Màrtirs de 1640, 7; ara hi ha un gran edifici de pisos modern. --Enric (discussió) 00:33, 12 des 2014 (CET)
  • Edifici de l'av. Generalitat 60; ara és un bloc de pisos modern que ocupa tota l'illa de cases.
  • Edifici del Bar Mundial, av. Generalitat 58; ara és un edifici que ja té els seus anyets, però no pas tants com diu la fitxa de Patmapa. A més, no s'assembla gens a la descripció, excepte en el fet que fa xamfrà.
    • Dins aquest blog es pot veure una foto de com era el bar i l'edifici, a la llavors anomenada avinguda de Reus. --Enric (discussió) 12:19, 21 des 2014 (CET)
  • Edifici del c. Argentina 2; actualment hi ha un solar buit que ocupa els números 2 i 4. --Enric (discussió) 01:10, 12 des 2014 (CET)
  • Antic escorxador, on hi havia l'escut de la ciutat, enderrocat. --Enric (discussió) 03:02, 13 des 2014 (CET)

Balneari de Porcar / Parc de Porcar / Jardins del Príncep[modifica]

El balneari modernista de Porcar, segons diuen les descripcions del mateix Patmapa, es va abandonar als anys 80. Va haver-hi una lluita veïnal perquè no desaparegués del tot, i sembla que se n'ha conservat la torre, tot i que no sé ben bé on està situada. Els jardins del balneari (el que Patmapa en diu parc de Porcar) es van rehabilitar com a jardí d'escultures de Santiago de Santiago (per cert, a l'article d'aquest escultor no se'n fa cap esment, tot i que al jardí només hi ha escultures seves, i n'hi ha un munt) i ara es coneixen com els Jardins del Príncep. Per tant caldria fusionar el parc de Porcar als jardins del Príncep, ja que és el mateix, i em queda el dubte de si declarar "enderrocat" el balneari de Porcar o esmentar que només en queda la torre, perquè no sé ben bé si és així o no. --Enric (discussió) 10:05, 16 des 2014 (CET)

Està clar que "Jardins del Príncep" IPA-38403 és un duplicat de "Jardins del Príncep / Parc de Porcar" IPA-13598. Trec el primer, l'anoto i potser s'hauria de reanomenar l'article. Sobre el balneari, si hi ha indicis de que en queda alguna cosa, deixem-ho estar. --V.Riullop (parlem-ne) 18:32, 16 des 2014 (CET)

Edifici del Banc Hispano a la plaça d'Alfons XII[modifica]

L'edifici del Banc Hispano Americano, avui Banc Santander, i anteriorment ocupat pel cine Niza, és al número 9 de la plaça, no al 2. Ja ho he canviat. --Enric (discussió) 20:01, 4 set 2015 (CEST)