Vés al contingut

Encants Vells

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
(S'ha redirigit des de: Els Encants Vells)
Infotaula d'organitzacióEncants Vells

Els Encants Vells, al nord de la plaça de les Glòries (2010) Modifica el valor a Wikidata
Dades
Tipusmercat Modifica el valor a Wikidata
Ubicació geogràfica
Map

Els Encants Vells eren un mercat de carrer que des de fa més de set segles es celebrava en diferents espais de Barcelona. La paraula «encant» fa referència a la subhasta pública de mercaderies[1] que encara té lloc els dilluns, dimecres i divendres de 7 a 9 del matí.

Història

[modifica]
Els Encants Vells, a l'aire lliure
Els Encants Nous, al carrer del Dos de Maig

La fira de Bellcaire és un dels mercats més antics del continent europeu, i algunes referències daten el seu origen en el segle xiv.[2] Els Encants, nascuts durant l'ocupació napoleònica, eren un mercat dominical d'andròmines i roba vella a la part alta de la Rambla, per damunt del Palau Moja. Posteriorment, s'instal·laven tres feiners per setmana darrera la Llotja, a la plaça de Sant Sebastià (actualment plaça d'Idrissa Diallo), i també a la plaça de la Constitució, l'actual plaça de Sant Jaume.[2][3]

El 1928 es va traslladar al nord de la plaça de les Glòries Catalanes,[4] entre els carrers d'Independència, Cartagena, Consell de Cent i la Gran Via. La fira era coneguda popularment com els Encants Vells, per a diferenciar-la dels Encants Nous, una galeria comercial inaugurada el 1931 per iniciativa d'un grup de paradistes, i ubicada en un indret proper, al carrer del Dos de Maig entre els de València i Aragó.[3]

El nou Mercat dels Encants, situat a l'altra banda de la plaça de les Glòries Catalanes, va ser obert al públic el 25 de setembre del 2013, durant les festes de la Mercè, i inaugurat oficialment uns dies més tard.[5][6]

Referències

[modifica]
  1. ↑ «encant». Gran Enciclopèdia Catalana. Barcelona: Grup Enciclopèdia.
  2. 1 2 Folch, Ramon. L'encant dels Encants. El Periódico, 15-08-2013.
  3. 1 2 López Ruiz, Àngels. «Les galeries comercials dels Encants Nous compleixen 80 anys». betevé, 04-01-2011.
  4. ↑ Chifoni, Carolina. Ensenyem Sant Martí. Cicle d'itineraris educatius. El Clot, coneguem-ne el nucli històric. Barcelona: Arxiu Municipal del Districte de Sant Martí i CRP de Sant Martí, 1998.
  5. ↑ «Mercat dels Encants». Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Direcció General del Patrimoni Cultural.
  6. ↑ López Lloret, Juan; Gay, Cesc. «Encants: diari d'un trasllat». Sense ficció. TV3, 21-01-2014. «Documental de 52 minuts dedicat al Mercat de Bellcaire i el seu trasllat materialitzat el 2013»