Diferència entre revisions de la pàgina «Vlad Țepeș»

Salta a la navegació Salta a la cerca
3.525 bytes afegits ,  fa 1 any
m
Revertides les edicions de 88.9.14.181. Si penseu que és un error, deixeu un missatge a la meva discussió.
m (Revertides les edicions de 88.9.14.181. Si penseu que és un error, deixeu un missatge a la meva discussió.)
Etiqueta: Reversió
| religio = cristià
}}
'''Vlad Țepeș''' o '''Vlad III''' (en català: Vlad l'Empalador) ([[1431]]–[[1476]]) fou un [[voivoda]] ([[príncep]]) de [[Valàquia]], entre els anys 1448, [[1456]]-[[1462]] i [[1476]].
 
Era fill de [[Vlad II de Valàquia]], conegut com a ''Vlad Dracul'' (''Vlad el Drac''), príncep de Valàquia també, que va formar part de l'[[orde del Drac]]. Com la pràctica totalitat dels senyors de l'època sotmesos a l'[[Imperi Otomà|Imperi otomà]], va rebre educació a [[Istanbul]].
 
A la mort del seu pare Vlad II i amb l'ajut de les tropes turques, va prendre el control de [[Valàquia]], a la ribera esquerra del [[Danubi]], declarant-se tributari de [[Mehmet II]] el 1460 pel [[Tractat d'Adrianòpolis (1460)|tractat d'Adrianòpolis]].<ref>{{en}} [[Karl Marx]], Eleanor Marx Aveling, Edward Bibbins Aveling, ''[http://books.google.cat/books?id=5h9SOoU3bsEC&pg=PA404&lpg=PA404&dq=treaty+adrianople+1460&source=bl&ots=0ccGB-qgmD&sig=Au-50g4vqbD1hwcma8QUieSvwyo&hl=ca&ei=sPy0S7K9L8-h4Qbc2q3bDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CAsQ6AEwAQ#v=onepage&q=treaty%20adrianople%201460&f=false The eastern question]'' p.404</ref> Posteriorment, va canviar de bàndol i, rebent el suport dels hongaresos, va lluitar contra els turcs per alliberar el seu principat de la dominació otomana, amb mètodes que la llegenda afirma que foren cruents i despietats, i que li varen valdre el malnom de ''Ţepeş'' que alguns estudiosos volen derivar de ''țeapa'', 'estaca'. I, d'allí, Vlad seria "l'Empalador" (l'[[empalament]] fou un molt antic mètode de tortura i execució relativament comú fins ben entrat el segle XVII a l'[[Europa]] central). Com que Vlad III s'oposava al control que els hongaresos volien exercir en els seus dominis, va intentar lliurar-se del seu control, però aquests el varen empresonar a [[Cantó de Buda|Buda]] durant deu anys. Quan fou alliberat l'any [[1476]], va recuperar el tron de [[Valàquia]], però el mateix any fou mort pels [[Imperi Otomà|otomans]], ja que veien en ell un ferm obstacle per al seu domini de la zona.
 
== La llegenda de ''Dràcula'' ==
<br />
El mite de '''Vlad l'Empalador''' va servir a [[Bram Stoker]] com a insipiració, molt vaga i llunyana, a l'hora d'escriure la seva novel·la ''[[Dràcula]]'', així com la figura d'[[Elisabet Bathory]], una noble del [[segle XVII]], que bevia sang de noies verges, sota la creença d'obtenir així la vida de les noies a les quals extreia la sang.
 
Tot i que el llibre, l'hem d'enquadrar com una obra romàntica de començaments de segle XIX, es vol basar en un mite que l'autor desconeixia del tot. El relat de Stoker parla d'un príncep de [[Transsilvània]]. Vlad Țepeș, tot i néixer a la ciutat de [[Sighişoară]], mai no va governar en aquesta regió (ja que aquesta es trobava sota domini de la noblesa hongaresa transsilvana), sinó al sud, al principat de [[Valàquia]] (que està integrat per les regions d'[[Oltènia]] i [[Muntènia]]). D'altra banda, tot i la seva suposada crueltat, Vlad Țepeș va ser un príncep del seu temps, i es va destacar per ser un aferrissat fidel del [[cristianisme ortodox]], implantant un règim dur, basat en un concepte molt particular de justicia divina, que defensava els justos i castigava els pecadors. Bram Stoker també es va equivocar en posar nom al seu vampir, ja que en parlar de '''Dràcula''', al·ludia a Vlad Dràcul (Vlad el Drac), que tenia aquest apel·latiu per pertànyer com a cavaller a l'[[orde del Drac]], tot referint-se al seu fill Vlad Țepeș.
 
== Referències ==
{{referències}}
 

Menú de navegació