Nas (Bellver de Cerdanya)
![]() | ||||
---|---|---|---|---|
![]() | ||||
Localització | ||||
| ||||
País | ![]() | |||
Vegueria | Alt Pirineu i Aran | |||
Província | Província de Lleida | |||
Comarca | Cerdanya | |||
Municipi | Bellver de Cerdanya | |||
Població | ||||
Total | 6 (2018) ![]() | |||
Predomini lingüístic | Català | |||
Geografia | ||||
Altitud | 1225 m | |||
Limita amb | ||||
Dades històriques | ||||
Festa Major | Tercer diumenge d'octubre (Festa conjunta Olià, St. Eugènia) | |||
Identificador descriptiu | ||||
Codi postal | 25721 ![]() |
Nas és un petit poblet que pertany al municipi de Bellver de Cerdanya, a la Cerdanya. És troba dins la vegueria de l'Alt Pirineu (Catalunya).
Situació[modifica]
Està situat a l'entrada del Parc Natural del Cadí-Moixeró, a la Batllia, a l'esquerra de Ridolaina. Depèn de l'Església de Santa Eugènia, situada a Santa Eugènia molt a prop de Nas.[1] Les muntanyes més importants de la zona són el Roc Teixó i el Serrat de Nas.
A l'entrada de Nas hi ha un mirador, situat a la muntanya del Serrat de Nas, des del qual s'hi pot observar gran part de la Cerdanya.[2]
Història[modifica]
El poble de Nas era també Anàs antigament (Annas a l'acta de la Seu).[3] El seu nom és d'origen preromà i degut a la presència d'una antiga església es creu que el poble podria ser també molt antic.[3]
Antigament, hi havia gent que es dedicava a l'agricultura i la ramaderia, ja que el seu territori està compost bàsicament de camps per al pasturatge i l'agricultura.
Església de Santa Nazarí[modifica]
Nas tenia una església anomenada Església de Sant Nazarí, dedicada a Sant Nazarí. Sobre aquesta església no hi ha gaire informació, però podria ser molt antiga. L'església no va arribar a acabar-se mai.[4]
Pobles Germans[modifica]
Nas, Olià i Santa Eugènia de Nerellà, eren i són pobles germans, Santa Eugènia té una Església i un cementiri i Olià tenia un col·legi anomenat l'Estudi. Aquests tres pobles germans celebren conjuntament la seva Festa Major el tercer diumenge d'octubre.
Pobles Germans |
---|
Nas |
Olià |
Santa Eugènia de Nerellà |
Demografia[modifica]
A l'any 2018, al poble de Nas, hi vivien 6 habitants.
Llocs d'Interès[modifica]
Font de Nas[modifica]
La Font de Nas és una font molt antiga situada al centre del poble al Carrer de Cortariu. Està composta per un safareig principal i una sortida d'aigua d'on surt una fresca i abundant aigua provinent del Serrat de l'Avetosa, al Parc Natural del Cadí-Moixeró.
Referències[modifica]