Manyacs de Parets
(2016) | |
| Dades | |
|---|---|
| Sobrenom | Manyacs |
| Tipus | colla castellera |
| Color camisa | Morat intens |
| Diada destacada | Diada dels Manyacs de Parets (Novembre) Festa Major de Parets (últim diumenge de juliol) |
| Història | |
| Creació | 2015 |
| Bateig | 2016 (Padrins:Castellers de Caldes de Montbui Castellers de Mollet Xics de Granollers) |
| Activitat | |
| Millors castells | 2 de 6[1] |
| Millor actuació | p4, 4d6a, 5d6, 2d6, 4d6, p4.[2] |
| Governança corporativa | |
| Local |
|
| Presidència | Marga Álvarez (2026) |
| Cap de colla | Mireia Heredero (2025) |
| Lloc web | manyacs.cat |
Els Manyacs de Parets són una colla castellera de Parets del Vallès, al Vallès Oriental, fundada l'any 2015.[3]
Els inicis de la colla s'han de buscar a les xarxes socials, on a partir d'una proposta que es va fer en un perfil de Facebook es van ajuntar l'Albert Pérez i el Jordi Domènech, que van convocar una reunió al "Club d'Activitats de Muntanya CAM", on van assistir una trentena de persones. Un dels assistents a aquesta reunió, que va tenir molt bona acollida, va ser l'Ekaitz Landa, veí de Parets i membre de la colla dels Xics de Granollers va començar ajudant en la creació de la colla i va ser cap de colla fins a l'any 2017. Durant la fundació de la colla es va decidir de portar camisa morada, ja que el verd i el tons vermells podia confondre's amb les camises de les colles padrines, així que per estadística es va escollir un color poc predominant en el món casteller com el morat, amb el nom també va passar una cosa semblant, volien defugir de noms, com nens, xics i en primer moment anaven a ser Els Menuts, però un dels castellers diccionari en mà, va buscar un sinònim i va trobar la paraula Manyacs que va agradar més a tothom. i va guanyar la votació.[4]
El diumenge 29 de maig del 2016 els manyacs van celebrar la seva diada de bateig, juntament amb els seus padrins els Castellers de Mollet del Vallès i els Castellers de Caldes de Montbui, van aixecar un castell 3de5 i un altre 3de5 amb agulla.[5]
El dia 9 de juliol de 2016, a Parets, van aconseguir descarregar el seu primer 3de6 en solitari. El dia 17 de juliol, a Vacarisses, els Manyacs donen una passa més i aconsegueixen descarregar el primer 4d6 ajuntant-l'ho amb el 3d6 i fent un intent desmuntat del 3d6a. El dia 24 de juliol, la colla encara fa un altre pas important, a la Festa major de Parets del Vallès aconsegueix descarregar el 3d6, el 3d6 amb agulla i el 4d6, aconseguint descarregar tres castells de sis en una mateixa diada.[6] El 2 de Juny del 2019 a La Trobada de Colles del Vallès Oriental, celebrada a Granollers, es va aconsguir per primera vegada descarregar la Torre de sis o 2d6, el seu millor castell fins a la data.
Organització
[modifica]
La colla consta d'una junta directiva i una junta tècnica. Actualment tenen com a cap de colla la Mireia Heredero i la junta directiva té com a presidenta a la Marga Álvarez i com a sots-presidenta a la Marta Arnau.
Caps de colla
- 2015-2017: Ekaitz Landa
- 2017-2018: Eduard Guiu "Edu"
- 2019- 2020: Xavi Arias[7]
- 2021-2022: Víctor Dastes i Irene Arias.
- 2022-2023: Xavi Arias
- 2023-2024: Víctor Dastes
- 2025-Actualitat: Mireia Heredero.
Presidents
Castells
[modifica]La taula de continuació mostra la data, la diada i la plaça en què per primera vegada s'han descarregat, cadascuna de les construccions que la colla ha assolit.
| Construcció | Data | Diada | Plaça | Nota |
|---|---|---|---|---|
| 3 de 6 | 24 d'abril de 2016 | Fira del Comerç | Sot d'en Barriques, Parets del Vallès | |
| 4 de 6 | 17 de juliol de 2016 | Festa Major de Torreblanca | Plaça de les Moreres, Vacarisses | |
| 3 de 6 amb agulla | 24 de juliol de 2016 | Festa Major de Parets | Plaça de la Vila, Parets del Vallès | |
| 5 de 6 | 7 de novembre de 2017 | II Diada dels Manyacs | Plaça de la Vila, Parets del Vallès | |
| 2 de 6 | 2 de juny de 2019 | Trobada de Colles del Vallès | Plaça de la Porxada, Granollers | |
| 4 de 6 amb agulla | 3 de novembre de 2019 | IV Diada dels Manyacs | Plaça de la Vila, Parets del Vallès | |
L'Escut
[modifica]
El disseny de l'escut va ser obra de l'Ekaitz Landa, el primer cap de colla que va voler donar protagonisme a l'enxaneta. L'escut presenta una composició de forma circular i d'estil contemporani on destaca un camp central de color beige sobre el qual es representen de perfil les figures estilitzades i sense trets facials de dos castellers on l'enxaneta llueix la camisa morada, els pantalons blancs i la faixa negra en una actitud dinàmica que evoca l'aleta, el gest de coronar un castell mentre es recolza sobre l'acotxador, tot aquest conjunt es troba emmarcat per una gruixuda borda exterior de color negre on s'inscriu la llegenda en lletres majúscules blanques Colla Castellera Manyacs Parets del Vallès per identificar clarament el teixit associatiu i la seva procedència geogràfica culminant el disseny a la part superior de l'anell amb la presència de la senyera catalana com a símbol d'arrelament a la cultura i les tradicions de Catalunya.
Referències
[modifica]- ↑ «Resultats Trobada de Colles del Vallès Oriental 2019». Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya. [Consulta: 11 agost 2019].
- ↑ «Resultats Festa Major de Parets». Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya. [Consulta: 11 agost 2019].
- ↑ «Aprovades noves colles en formació a Parets del Vallès i a la Gavarresa». Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, 04-12-2015 [Consulta: 26 desembre 2015].
- ↑ «L'afició castellera creix amb la creació dels Manyacs de Parets». Diari El9nou, 04-12-2015 [Consulta: 26 desembre 2015].
- ↑ «Els Manyacs de Parets es presenten oficialment com a nova colla castellera». Diari ARA, 30-05-2016 [Consulta: 31 maig 2016].
- ↑ «La colla castellera de Parets del Vallès completa el seu primer castell de sis pisos». Diari Ara, 10-07-2016 [Consulta: 11 juliol 2016].
- 1 2 «Canvis en la junta dels Manyacs». SomValles, 12-01-2019 [Consulta: 11 agost 2019].
- ↑ Clicama, La Colla Castellera Manyacs Parets renova la junta directiva [Consulta: 11 agost 2019].[Enllaç no actiu]