ARD

De Viquipèdia
Jump to navigation Jump to search
Per a altres significats, vegeu «Atmospheric Reentry Demonstrator».
Infotaula d'organitzacióARD
ARD logo.svg
ARD-Hauptstadtstudio (aus Nordwesten).jpg
Estudis de l'ARD a Berlín.
Dades bàsiques
Abreviació ARD
Tipus entitat organització i difusor
Idioma oficial alemany
Història
Fundació 1950 a Berlín
Organització i govern
Seu central 
És propietat de Bayerischer Rundfunk Tradueix, Hessischer Rundfunk, Radio Bremen Tradueix, Süddeutscher Rundfunk Tradueix, Südwestfunk, Nordwestdeutscher Rundfunk Tradueix, Sender Freies Berlin Tradueix, Norddeutscher Rundfunk Tradueix, Westdeutscher Rundfunk Tradueix, Saarländischer Rundfunk Tradueix, Mitteldeutscher Rundfunk, Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg Tradueix, Südwestrundfunk Tradueix i Rundfunk Berlin-Brandenburg

Web Lloc web oficial
Modifica dades a Wikidata

ARD (Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland – "Consorci d'institucions públiques de radiodifusió de la República Federal d'Alemanya"), és una conjunció de radiodifusors públics regionals d'Alemanya. Va ser fundada a Alemanya Occidental el 1950 per representar els interessos comuns dels nous i descentralitzats serveis de radiodifusió de la postguerra, i en particular, per la introducció d'una xarxa de televisió. És membre fundador de la UER, creada el 1950.

Avui l'ARD manté i opera un canal de televisió, conegut des de 1994 com aDas Erste ("La Primera"). Aquest canal va començar a transmetre el 1952 amb el nom de Deutsches Fernsehen ("Televisió Alemanya"), i es va reanomenar Erstes Deutsches Fernsehen el 1984. La programació de l'ARD és transmesa per una seva xarxa de transmissors terrestres. ARD també produeix un paquet de televisió digital i diversos canals temàtics.

Les institucions constituents de l'ARD són; BR, HR, MDR, NDR, Radio Bremen, RBB, SR, SWR, i WDR, així com el canal internacional Deutsche Welle. ARD opera en 54 estacions de xarxes regionals i locals, dos canals de ràdio nacionals, i set xarxes de televisió regionals. N'hi ha que emeten programació diferenciada unes hores al dia.

Història[modifica]

Entre 1940 i 1960[modifica]

Els aliats de la Segona Guerra Mundial estaven determinats que la ràdio alemanya, després de la guerra, no transmetés la mateixa propaganda que la Reichs-Rundfunk (Radiodifusió nacional) abans de la guerra. Una estructura federal, la renúncia a la influència de l'Estat i evitar la dependència econòmica eren les claus de la llei pública (öffentlich-rechtliche Rundfunk- und Fernsehanstalten, radiodifusió pública i organitzacions de televisió). En 1947 el governador de l'exèrcit nord-americà va declarar a l'opinió pública aquesta mesura com a objectiu primordial de la política dels mitjans de comunicació de la postguerra. Els individus lligats amb les forces aliades, en els seus corresponents sectors d'Alemanya, tenien influència local en els radiodifusors regionals. NDR cita la influència de Hugh Greene els primers anys de l'organització.

Després de la creació d'agències individuals de radiodifusió per a la major part dels estats federals d'Alemanya, aquests principis van ser consolidats per les lleis de radi dels Länder, decisions del Tribunal Constitucional Federal (Bundesverfassungsgericht), i tractats estatals entre els Estats. Els membres de l'ARD són (almenys nominalment) lliures de les influències del govern, i financen una petita part del seu ingrés amb publicitat (1995: deu per cent). Són finançats principalment a través de cànons televisius per part de cada propietari d'una ràdio o un televisor, i la quantitat a pagar és determinada en un complex procés polític. L'objectiu proclamat de les corporacions de l'ARD és no només informar i entretenir, sinó encoratjar la integració de diverses parts de la societat, i deixar a les minorias expressar-se a la seva programació.

En la dècada dels cinquanta, els serveis de radi de l'ARD es van convertir en un factor molt important en el sistema de comunicació massiva a Alemanya Occidental. En 1952 les estacions de radi d'ARD tenien deu milions d'oïdors. No obstant això, aquestes operaven en un nivell regional, i era només el desenvolupament de la televisió el que ajudaria a l'ARD a establir-se a nivell nacional. La radiodifusió d'un servei de televisió nacional era l'objectiu de l'ARD des del principi de la seva creació i van començar a la fi de 1952. Aquest mateix any l'ARD va ser admesa com a membre actiu de la Unió Europea de Radiodifusió. En 1955 va haver-hi una separació del membre fundador NWDR ("Nordwestdeutscher Rundfunk", espanyol: "Radiodifusió del Nord-est Alemany") en les actuals NDR i WDR. L'any anterior, 1954, la SFB també es va separar. El primer programa diari de notícias, el Tagesschau, va començar a transmetre's des d'Hamburg en 1956. L'anunci del conductor del Tagesschau ("Hier ist das Erste Deutsche Fernsehen mit der Tagesschau", "El primer canal alemany de televisió presenta Tagesschau") contínua sent un element distintiu de l'ARD, reunint a vuit milions d'espectadors cada dia.

Entre 1960 a 1980[modifica]

Després de començar amb un horari de dues hores a la nit, la televisió va ampliar la seva oferta durant els 60. La transmissió a color va començar en 1967. Sense competència d'altres radiodifusoras comercials, les estacions de l'ARD van fer un progrés considerable per convertir-se en radiodifusoras modernes i respectables. ZDF, una segona cadena de televisió pública, va començar la seva programació en 1963. També van tenir un paper important en la política d'Alemanya els programes de periodisme d'investigació com a "Monitor" i "Panorama".

Amb l'entrada de canals de televisió privats en 1984 a Alemanya, l'ARD va tenir lleugers canvis, adaptant-se una mica per produir programes més accessibles per a les seves xarxes nacionals, canviant als programes culturals i de notícies a les xarxes regionals, i creant nous canals per a satèl·lit.

Els programes d'informació en televisió i l'orientació dels programes Deutschlandfunk cap a la República Democràtica Alemanya (RDA) van ser bastant importants per al seu eventual col·lapse. Establerta en 1974, l'oficina de l'ARD en Berlín Oriental va fer de l'ARD la font més important d'informació per als ciutadans de la RDA (aproximadament, el 80% de la població). Enfrontant-se a la censura per part de les autoritats de la RDA i l'expulsió repetida dels seus corresponsals, el Tagesschau i altres programes de l'ARD van transmetre reportatges sobre les protestes del dilluns en Leipzig, al setembre de 1989.

Dècada dels 90[modifica]

Després de la unificació i el tancament del servei de televisió de la RDA, es van establir en l'Est d'Alemanya dues noves radiodifusoras regionals i que convertirien en membres de l'ARD en 1992. Aquestes van anar originalment la Mitteldeutscher Rundfunk (MDR, espanyol: "Radiodifusió del Centre Alemany"), i Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB, espanyol: "Radiodifusió d'Alemanya Oriental Brandenburg"). El servei de la NDR es va estendre cap al nord-est, on també cobreix a Mecklenburg-Pomerania Occidental, i el de l'ORB es va fusionar amb l'antiga Sender Freies Berlin (SFB, espanyol: "Radiodifusió Lliure Berlín") per convertir-se en Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB, espanyol: "Radiodifusió Berlín-Brandenburg").

Una altra fusió va tenir lloc entre dues organitzacions membres de l'ARD en 1998. L'antiga Süddeutscher Rundfunk (SDR, espanyol: "Radiodifusió del Sud Alemany") i Südwestfunk (SWF, espanyol: "Radiodifusió del Sud-oest") es van convertir en Südwestrundfunk (SWR, espanyol: "Radiodifusió del Sud-oest") l'1 d'octubre de 1998.

Programació de l'ARD[modifica]

Ràdio[modifica]

Les estacionis membres de l'ARD regulen la seva pròpia programació de ràdio. Algunes estacionis membres col·laboren per a serveis comuns de ràdio (un exemple és Nordwestradio, una estació de radi orientada a la cultura coproducida per Radi Bremen i la NDR). La majoria de les estacions de l'ARD tenen almenys un canal de notícies, un canal de música clàssica, un canal per a la joventut, i un canal cultural. Durant la nit algunes estacions descansen a la programació noctuna comuna, produïda per un sistema de rotació entre les mateixes estacions. Hi ha tres serveis de programació nocturna comuna: Nachtexpress/Radiowecker (música lleugera), Nachtkonzert (música clàssica) i Popnacht (música pop). Molts serveis estan en el FM, encara que uns altres també estan disponibles en radiodifusió digital.

La xarxa que té una cobertura nacional és la DeutschlandRadio. No obstant això, DeutschlandRadio no és un membre exclusiu de l'ARD, sinó que és controlada per l'ARD i ZDF. DeutschlandRadio proveeix dos serveis de ràdio: DeutschlandFunk (DLF), un servei de notícies, i DeutschlandRadio Kultur, un servei de música.

La ràdio internacional Deutsche Welle transmet en ona curta, encara que la seva transmissió també pot ser rebuda via satèl·lit i per Internet.

Televisió[modifica]

Els principals canals de televisió de l'ARD són Das Erste, que és nacional, i set canals regionals operats per diferents agències radiodifusoras locals. Aquests canals estaven disponibles en els transmissors analògics terrestres fins que es van començar a apagar en 2003. Das Erste i els tercers canals, com les estacions de radi, es financen en la seva major part a través d'impostos específics.

Das Erste transmet a nivell nacional les 24 hores del dia, excepte per "Morgenmagazine" (un xou matutino que també s'emet simultàniament en ZDF de 05:30 a 9:00) i per 2 hores i mitjana de programació regional proveïda per les estacionis membres en la tarda.

Els respectius membres regionals operen un canal regional propi, "die Dritten", els "Tercers Canales". Aquests són:

Els canals regionals també tenen opció de fer desconnexió durant certes hores. Les emissores petites, Radio Bremen i Saarländischer Rundfunk no tenen un tercer canal de televisió, sinó que col·laboren amb NDR i SWR, respectivament.

ARD també intervé en diversos canals d'inversió conjunta:

L'emissora internacional Deutsche Welle també produeix serveis de televisió; no obstant això aquests serveis estan disponibles via satèl·lit.

ARD ha començat tres canals addicionals com a part del seu paquet ARD Digital: EinsPlus, EinsFestival i Tagesschau24.

Institucions i organitzacions membres[modifica]

Mapa dels membres regionals d'ARD
Radiodifusora regional (traducció) Abreujament Ubicació(és) d'oficines Ingressos de 2004 (Milions d'Euro) Any d'establiment Regió de cobertura
Bayerischer Rundfunk (Radiodifusió Bavaresa) BR Munic 806 1949 Baviera
Deutsche Welle ("Onda Alemanya") DW Bonn Finançada a través d'impostos 1953 Internacional
Hessischer Rundfunk (Radiodifusió d'Hessen) HR Frankfurt 383 1948 Hessen
Mitteldeutscher Rundfunk (Radiodifusió d'Alemanya Central) MDR Leipzig 561 1991 Saxònia, Saxònia-Anhalt, Turíngia
Norddeutscher Rundfunk (Radiodifusió del Nord Alemany) NDR Hamburg 892 1956 Hamburg, Baixa Saxònia i Schleswig-Holstein des de 1955; Mecklenburg-Pomerània Occidental des de 1991.
Radio Bremen RB Bremen 41 1945 Bremen
Rundfunk Berlin-Brandenburg (Radiodifusió Berlín-Brandenburg) RBB Berlín, Potsdam 340 2003 Berlín, Brandenburg
Saarländischer Rundfunk (Radiodifusió de Sarre) SR Saarbrücken 64 1957 Saarland
Südwestrundfunk (Radiodifusió del Sud-oest) SWR Stuttgart, Magúncia, Baden-Baden 922 1998 Baden-Württemberg, Renània-Palatinat
Westdeutscher Rundfunk (Radiodifusió de l'Oest Alemany) WDR Colònia 1067 1956 Rin del Nord-Westfàlia

A través de la història de la radiodifusió a Alemanya des de la Segona Guerra Mundial, hi ha hagut altres membres de l'ARD, els quals estan ara difunts per separacions o absorcions. Aquests són:

  • NWDR, per passar a ser NDR i WDR de forma separada.
  • Sender Freies Berlin (SFB; Transmissor Lliure Berlín) i Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB; Radiodifusió d'Alemanya Oriental Brandenburg) que es van unir per convertir-se en RBB.
  • Süddeutscher Rundfunk (SDR, Radiodifusió del Sud Alemany) i Südwestfunk (SWF, Radiodifusió del Sud-oest) que es van unir per convertir-se en SWR.

ARD opera moltes corresponsalías en ciutats estrangeres, només sent superada en nombre per la CNN. ARD i les seves emissores regionals també estan en Internet.

ARD opera moltes altres companyies i institucions, algunes en conjunt amb ZDF: Degeto Film, una empresa de drets de televisió i companyia productora; l'Arxiu Nacional Alemany de Radiodifusió (DRA), l'Institut de Tecnologia de Radiodifusió (IRT - Institut für Rundfunktechnik), responsable de la investigació i desenvolupament; el Centre de Recol·lecció de Cànons (GEZ), i molts altres.

Controvèrsia[modifica]

El fet que l'ARD (i també ZDF) usi cànons televisius per mantenir els seus llocs d'Internet i la falta de transparència en la despesa d'aquests, és el centre d'una contínua controvèrsia amb la Unió Europea. L'ARD ha intentat contrarestar-la comparant-se favorablement amb la BBC.

Internet[modifica]

El Tagesschau està disponible a través d'iTunes Store i en el lloc de l'ARD. Altres programes d'àudio dels membres de l'ARD també estan disponibles.

Periodistes coneguts[modifica]

Referències[modifica]

Enllaços externs[modifica]

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: ARD Modifica l'enllaç a Wikidata