Al-Ahram

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca

Al-Ahram (en àrab: الأهرام, literalment "Les Piràmides") és el diari de més circulació a Egipte, i el seu major accionista és el Govern egipci.[1]

Història[modifica | modifica el codi]

Al-Ahram fou fundat el 1875 per dos germans libanesos, Beshara i Saleem Taqla,[2] qui en aquest llavors vivien a Alexandria, és el segon més antic després de Al-Waqae'a Al-Masreya ("Els esdeveniments egipcis", fundat el 1828[3]). Va començar com un setmanari publicat cada dissabte, però dos mesos després de la seva fundació, els germans Taqla el van convertir en un diari. El diari es distribuïa a Egipte i en el Llevant mediterrani. Al novembre de 1899, la seu d'Al-Ahram es va traslladar al Caire. Els teòlegs Muhàmmad Àbduh i Djamal al-Din al-Afgani van estar entre els primers escriptors del diari.

En una ressenya dels diaris àrabs el 2005, la Lliga Antidifamació va escriure que Al-Ahram té "un marge substancial" per part del govern sempre que eviti "certs tabús".[4] Reporters Sense Fronteres, en el seu informe de 2005 sobre la llibertat de premsa a Egipte, va informar que els editorials en molts periòdics, incloent Al-Ahram, s'han tornat cada vegada més crítics al control del govern del Partit Nacional Democràtic i la corrupció del règim de Mubarak. En una entrevista amb Reporters Sense Fronteres, Abdel Halim Qandil, editor del setmanari al-Arabi, va afirmar que el Govern interfereix amb l'operació independent d'Al-Ahram mitjançant el control de les rotatives i la designació de editores.

Línia editorial[modifica | modifica el codi]

Al-Ahram és propietat de la Fundació Al-Ahram i és un dels diaris de major circulació en el món. El Govern egipci té una part considerable de les accions del diari que li permet mantenir el control i nomenar als seus editors. Atès que són posat nomenats per l'Estat, s'exerceix poca censura sobre ells, ja que s'entenen que són lleials al règim.[1]

Donada l'àmplia varietat de dialectes en l'idioma àrab, Al-Ahram se li considera com una font influent d'estil d'escriptura en àrab. El 1950, el Middle East Institute descriure a Al-Ahram com l'equivalent per al públic àrab dins la seva àrea de distribució al "que és The Times per als anglesos i The New York Times per als estatunidencs."

Al-Ahram és el símbol de l'actual casa editora Al-Ahram, la més gran d'Egipte. El seu contingut és controlat pel Ministeri d'Informació d'Egipte. A més de l'edició principal publicada a Egipte, Al-Ahram publica dues edicions en àrab. Una d'elles, anomenada Al-Ahram Al-Arabia està destinada al món àrab i als egipcis expatriats en països àrabs. Es publica diàriament a Bahrain, Aràbia Saudita, Kuwait, Emirats Àrabs Units i és distribuïda a Egipte i el golf Pèrsic. L'altra edició en àrab, anomenada Al-Ahram al Duwali, està destinada a una audiència internacional i es publica diàriament a Londres i París des de 1984 i es distribueix al llarg d'Europa, Estats Units, Canadà i Egipte. També s'editen dues edicions en altres idiomes: Al-Ahram Weekly en anglès (des de 1991) i Al-Ahram Hebdo en francès.

Referències[modifica | modifica el codi]

  1. 1,0 1,1 «Egypt Press, Media». Pressreference. [Consulta: 10/9/2012].
  2. Bamyeh, Mohammed A. Intellectuals and Civil Society in the Middle East: Liberalism, Modernity and Political Discourse (en anglès). I.B.Tauris, 2012, p. 73. ISBN 1848856288. 
  3. «Publication overview». Ipsos. [Consulta: 9 novembre 2013].
  4. Arab Media Review: Index of Arab Newspapers (en anglès). Anti-Defamation League, 2005. 

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]