Oca de bec curt
|
|
||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
||||||||||||||
| Classificació científica | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
|
||||||||||||||
| Anser brachyrhynchus Baillon, 1834 |
||||||||||||||
L'oca de bec curt (Anser brachyrhynchus) és un ocell de la família dels anàtids (Anatidae) que cria als llacs de la tundra, estanys, rius tranquils i pantans a Grenlàndia, Islàndia, Spitsbergen, nord-oest de Rússia a la Península de Kola. En hivern migra cap al sud, fins els Països Baixos i Gran Bretanya.
Taula de continguts |
Noms a Espanya [modifica]
- Ánsar piquicorto (castellà) - Antzara mokolaber (basc) - Ganso bicocurot (gallec).
En les últimes dècades han augmentat les poblacions; en els llocs favorables, amb menjar regular i llocs per a reposar, pugen a desenes de miliars. Són espectaculars els vols al capvespre vers els llocs de descans, a menys que estiguin menjant tota la nit sota la llum de la lluna. De dia s'alimenten en ramades compactes sobre els camps i a voltes són molt difícils de localitzar. En general són cautes i difícils d'aproximar.
Trets [modifica]
- VEU; com la del camperol però menys profunda, un ahng-unk resonant i un wink-wink més agut.
- NIU:Niu entapissat de plomissol en el sol a la tundra i vessants rocoses exposades; 4-6 ous; 1 niuada; juny-juliol.
- ALIMENT: Les grans ramades mengen herba, restes de cereals, parts aèries de remolatxa sucrera, pastanagues i patates.
- Longitud: 64-76 cm.
- Envergadura: 1.37--1.61 m.
- Pes: 2.3-2,7 kg.
- Vida social: Grans Ramades.
- Longevitat: 10--20 anys.
- Estatus: Segur.
Distribució [modifica]
Cria a Grenlàndia, Islàndia i Spitzbergen. Es trasllada a la Gran Bretanya i Països Baixos a l'hivern, reposant en grans llacs, estuaris i illes baixes enfront la costa, menja en aiguamolls, pastures i zones llaurades, prop de la costa. Molt rar en la Península Ibèrica.
Especies similars [modifica]
- Oca pradenca, (Anser fabalis)
- Oca vulgar, (Anser anser)
Referències [modifica]
| A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Oca de bec curt |
- Ediciones Omega 2002: Guía de campo de las aves de España y Europa, pàg. 63, text de R. Hume. (ISBN 84-282-1317-8).
- ↑ Distribució i justificació d'estatus en IUCN Redlist Rev.14/07/2011