Francesc I de Mèdici
Francesc I de Mèdici o Francesc I de Toscana ( Florència, Ducat de Florència 1541 - íd., Gran Ducat de Toscana 1587 ) fou un noble italià, membre de la Dinastia Mèdici, que va esdevenir Gran Duc de Toscana entre 1574 i 1587.
Taula de continguts |
Orígens familiars[modifica]
Va néixer el 25 de març de 1541 a la ciutat de Florència sent el segon fill, el primer mascle, del duc Cosme I de Mèdici i Elionor de Toledo. Fou nét per línia paterna de Giovanni dalle Bande Nere i Maria Salviati, i per línia materna de Pedro Álvarez de Toledo y Zúñiga i de la marquesa de Villafranca Juana Osorio y Pimentel.
Fou germà, entre d'altres, del Gran Duc Ferran I de Mèdici; de Maria de Mèdici; d'Isabella de Mèdici, casada amb Paolo Giordano I Orsini; i de Lucrècia de Mèdici, casada amb Alfons II d'Este.
Núpcies i descendents[modifica]
Es casà, en primeres núpcies, el 18 de desembre de 1565 amb Joana d'Àustria, filla petita de l'emperador Ferran I del Sacre Imperi Romanogermànic i Anna d'Hongria. D'aquesta unió nasqueren:
- Elionor de Mèdici (1487-1611), casada el 1584 amb Vicenç I de Màntua
- Romola de Mèdici (1568)
- Anna de Mèdici (1569-1584)
- Elisabet de Mèdici (1571-1572)
- Lucrècia de Mèdici (1572-1574)
- Maria de Mèdici (1575-1642), casada el 1600 amb Enric IV de França i posteriorment regent de França (1610-1617)
- Felip de Mèdici (1577-1582)
Es va casar, en segones núpcies, el 5 de juny de 1578 amb la seva amant Bianca Cappello. D'aquesta unió no tingueren fills, si bé Francesc I adoptà els fills que Bianca havia tingut anteriorment:
Ascens al poder[modifica]
A la mort del seu pare, ocorreguda l'abril de 1574, fou nomenat Gran Duc de Toscana, si bé a diferència del seu pare, que sabé mantenir la independència del Gran Ducat, el seu govern estigué sopeditat a la voluntat imperial. De caràcter despòta, incrementà molt els impostos per poder fer front a les demandes provinents de l'Imperi.
Creà un centre manufacturer especialitzat en porcellana i gres, si bé aquests centres no prosperaren fins a després de la seva mort. Continuà amb la tradició de patricini de les arts, creant el Teatre Mèdici i fundant l'Accademia della Crusca. Igual que el seu pare fou un apassionat de l'alquímia.
Francesc I morí el 19 d'octubre de 1587, el mateix dia que Bianca Cappello, a la ciutat de Florència, sent enterrat a la Basílica de Sant Llorenç d'aquesta ciutat. La mort dels dos esposos el mateix dia feu pensar d'una mort per enverinament i no pas per malària, raons oficials de la mort.[1] A la mort sense descendents masculins fou succeït pel seu germà Ferran I de Mèdici.
Referències[modifica]
- ↑ Francesco Mari; Aldo Polettini, Donatella Lippi, Elisabetta Bertol (2006). "The mysterious death of Francesco I de' Medici and Bianca Cappello: an arsenic murder?". BMJ 333
Enllaços externs[modifica]
- (anglès) http://genealogy.euweb.cz/italy/medici3.html
- El poeta i pedagog florentí Giovanni Battista Strozzi li va dedicar l'obra Essequie de Francesco I, di Mèdici (Florència (1587)
| Precedit per: Cosme I de Mèdici |
Gran Duc de Toscana 1574–1587 |
Succeït per: Ferran I de Mèdici |
| A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Francesc I de Mèdici |