El Jueves

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Portada de la revista El Jueves, censurada el 2007 per injúries a la Corona espanyola.

El Jueves és una revista espanyola satírica d'humor amb redacció a Barcelona. El seu títol complet és (traduït al català) "El Dijous, la revista que surt els dimecres", tot i que al principi era "la revista que surt els Divendres". El 2007 una revista costa 2,50 a l'Espanya peninsular i a les Illes Balears i 2,70 € a les Illes Canàries.

Història, composició i controvèrsies[modifica | modifica el codi]

Va néixer el 1977, i des de llavors ha sortit a la venda cada setmana. Actualment té 72 o 80 pàgines, amb unes vint pàgines que parlen de l'actualitat política, econòmica o social, sempre en to humorístic i en forma d'historieta, i la resta són còmics setmanals. Cada tres mesos s'edita un extra d'entre 104 i 120 pàgines sobre un tema determinat: la monarquia, les religions, els videojocs, o alguna notícia molt important relativa a aquests o altres temes. La revista ja ha superat els 1500 números. El símbol de la revista és un bufó, que apareix des del principi en les seves portades.

Critica la monarquia espanyola, els partits polítics, la religió, la premsa rosa i la societat en general. Se li sol atribuir ideologia d'esquerres, tot i que la revista no es defineix políticament.

Entre altres polèmiques, la revista va publicar com portada d'un número (el 1299, d'abril de 2002) una caricatura d'Ariel Sharon amb trets porquins i amb una esvàstica nazi; Ximon Peres, ministre israelià d'exteriors, la va posar com a exemple del suposat sentiment anti-israelià a Europa. Els dibuixants de la revista es riuen d'això "perquè gràcies a Peres la revista va tenir publicitat gratis a televisió".

El 20 de juliol del 2007, el jutge de l'Audiència Nacional espanyola Juan del Olmo ordenà el segrest del número setmanal de la publicació a causa del dibuix de la portada en què sortien el príncep Felip i la princesa Letícia en posicions sexuals explícites.[1][2] El 15 de novembre els autors de la portada (el dibuixant i el guionista) foren condemnats a pagar una multa de 3000 euros cada un.

El número que havia de sortir la primera setmana de juny de 2014 no ho va fer fins dijous. El grup RBA va pressionar perquè es retirés la portada que s'havia fet sobre l'abdicació del rei Joan Carles, que el mostrava tot passant-li una corona plena d'excrements al seu fill Felip. El dijous no va sortir finalment aquesta portada i arrel d'això, Albert Monteys, Manel Fontdevila, Bernardo Vergara, Paco Alcázar i Isaac Rosa van presentar la seva renúncia a continuar a la revista,[3] un fet rellevant perquè formaven el que es considerava el nucli dur de dibuixants i vinyetistes de la publicació.[4] Pocs dies més tard, els 18 dibuixants que abandonaren El Jueves arran d'aquest episodi publicaren Orgullo y satisfacción, una publicació que pretenia «dir adéu a Joan Carles I i donar la benvinguda a Felip VI».[5]

Autors[modifica | modifica el codi]

Relació de dibuixants, guionistes i escriptors que col·laboren o han col·laborat regularment en la revista:

Referències[modifica | modifica el codi]

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: El Jueves Modifica l'enllaç a Wikidata